شنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۵۶۷۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

گلایه کشاورزان خراسان شمالی از پرداخت نشدن بهای کلزا

شماری از کلزاکاران خراسان شمالی با ابراز گلایه از پرداخت نشدن مطالبات خود بابت فروش محصول گفتند: به همین علت ادامه کشت و زرع محصول دوم برای آنها مشکل شده است.

شماری از کشاورزان اظهار داشتند: با وجود اینکه فصل خرید محصول کلزا به پایان رسیده است اما هنوز نتوانسته ایم وجه نقد خود را بابت فروش محصول دریافت کنیم.
آنان افزودند: این در حالی است که قرار بود بهای محصول خریداری شده در کمترین زمان پرداخت شود.
یکی از کشاورزان مانه و سملقانی در این زمینه گفت: کلزا یکی از محصولات راهبردی  است و مسوولان سازمان جهادکشاورزی و همچنین کارشناسان کشاورزان را از چند سال گذشته تشویق به کشت این محصول می کنند اما  امسال پرداخت بهای محصول به موقع پرداخت ن.
محمدعلی قربان زاده افزود: از آنجا که کشاورزان برای کشت جدید نیازمند به سرمایه برای تهیه نهاده‌های کشاورزی هستند، لازم است هر چه سریع‌تر پول محصول خریداری شده پرداخت شود.
وی اظهار داشت: تصمیم گرفته بودم که بعد از جمع آوری محصول علوفه دامی کشت کنم که برای این امر نقدیندگی نیاز است.
وی گفت: پرداخت نشدن بهای محصول تضمینی باعث می شود که ما نیز نتوانیم اقساط بانکی خود را به موقع پرداخت کنیم که جریمه نیز خواهیم شد اما در دیرکردهای محصولات تضمینی هیچ گاه به این موضوع توجه نمی شود.
یکی دیگر از کشاورزان بجنوردی با بیان اینکه مسوولان باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که دغدغه کلزاکاران منطقه هنگام دریافت بهای محصول تحویل شده به مراکز خرید تضمینی به کمترین حد برسد، گفت: آنها به توصیه های کارشناسان این دانه روغنی را کشت کرده اند.
فرزاد گریوانی همچنین با بیان اینکه کشاورزان امسال از ناحیه سرما خسارت زیادی را متحمل شده اند، گفت: در این ایام چشم به بهای فروش محصول کلزا دوخته اند اما پرداخت نشدن بهای محصول مشکلات را مضاعف کرده است.
وی خواستار پیگیری مسوولان مرتبط استان برای تسریع در واریز بهای کلزای تحویل شده به کشاورزان شد.
یکی از کشاورزان دیگر نیز با بیان اینکه درآمد این قشر تنها اتکا به فروش محصول است گفت: تاخیر در پرداخت بهای محصول مشکلات کشاورزان در تامین سرمایه مالی را چند برابر می کند.
سعید فیروزه ای افزود: پرداخت دیرهنگام بهای فروش محصول کشاورزان در حالی است که سایر اقلام از تورم بالایی برخوردار هستند، قشر کشاورز متضرر می شود.
مطالبه ۶۰ میلیارد ریالی کلزاکاران استان
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی با بیان اینکه خرید محصول کلزا از کشاورزان به پایان رسیده است اظهار داشت: تاکنون کلزا کاران استان سه هزار و ۲۵۷ تن محصول خود را تحویل داده اند و ۸۸ میلیارد ریال نیز بابت خرید محصول به آنان پرداخت شده است.
سیدجلال موسوی افزود: ۴۰ درصد از بهای کلزا کاران که شامل ۶۰ میلیارد ریال می شود هنوز به آنان پرداخت نشده است.
وی با بیان اینکه سامانه خرید گندم و کلزا کشوری است افزود: ما نیز در راستای حمایت از قشر کشاورز پیگیر این موضوع هستیم تا به سرعت بهای محصول پرداخت شود.
موسوی اظهار داشت: خرید کلزا به صورت تضمینی از کشاورزان استان در سال زراعی جاری نسبت به پارسال ۶.۳ درصد افزایش یافته است.
وی افزود: پارسال برای خرید سه هزار و ۶۵ تن دانه روغنی کلزا بیش از ۱۰۴ میلیارد ریال به کشاورزان پرداخت شد.
گلایه کلزاکاران به حق است
 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه گلایه کشاورزان بابت مطالبه به حق است  گفت: با وجود اینکه کشت کلزا یکی از برنامه ها و سیاست های دولت است بهای محصول نیز باید به موقع پرداخت شود.
محمدجواد تشکری اظهار داشت: در دو سال گذشته بهای محصول به موقع واریز شده بود اما امسال این امر محقق نشده است.
وی گفت: کشاورزان استان برای کشت محصول به ما اعتماد کرده اند و پرداخت دیرهنگام موجب از بین رفتن اعتماد کشاورزان در سال های آینده می شود.
وی با دلجویی از کشاورزانی که بهای محصول آنان دیر پرداخت شده، گفت: پیگیر این موضوع هستیم اما تاکنون علت این امر نیز به ما اعلام نشده است.
تشکری نیز به دست خالی کشاورزان اشاره ای کرد و افزود: کلزا کاران بعد از برداشت این محصول می توانند ذرت علوفه ای، گندم و جو به منظور علوفه دام کشت کنند، باید با پرداخت به موقع توانایی آنان برای تامین نهاده ها را فراهم کنیم.
وی نیز به شرایط اقتصادی کنونی اشاره کرد و افزود: حتی پیشنهاد داده ایم دست کم حدود ۳۰ درصد بهای محصول به آنان پرداخت شود تا آنان قادر به کشت دوم باشند.
وی افزود: امسال سه هزار و ۵۰۰ تن دانه روغنی کلزا از کشتزارهای استان برداشت شد که سرمای دیررس بهاره موجب افت ۳۰ درصدی عملکرد این محصول شد.
تشکری اظهار داشت: چهار هزار و ۵۰۰ هکتار کشتزار خراسان شمالی زیر کشت کلزا رفت که پیش‌بینی می شد افزون بر پنج هزار تن دانه روغنی از این سطح برداشت شود.
وی افزود: سرمای دیررس بهاره در زمان گل دهی محصول بود که باعث از بین رفتن گل ها شد با وجود این، بخشی از گلها مجددا رویش داشتند اما این امر جلو کاهش عملکرد محصول را نگرفت زیرا دانه ها ریزتر به بار آمدند.
وی اظهار داشت: امسال قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا ۴۰ هزار و ۸۰۰ ریال تعیین شده بود.
سال گذشته پنج هزار تن دانه روغنی کلزا از سطح سه هزار و ۶۰۰ هکتار کشتزار خراسان شمالی برداشت شده بود.
تشکری اظهار داشت: پیش بیینی شده است تا برای سال زراعی آینده نیز افزون بر چهار هزار و ۵۰۰ هکتار کلزا در سطح کشتزار های استان کشت شود.
خراسان شمالی در زمینه تولید دانه روغنی کلزا رتبه نهم را در بین استان‌ها دارد.
سرمای دیررس بهاره در فروردین ماه امسال افزون بر هشت هزار میلیارد ریال به کشاورزان خراسان شمالی خسارت زد.  
خراسان شمالی با جمعیت بیش از ۸۶۳ هزار نفر ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.
 
(شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹) ۰۸:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها