پنج شنبه / ۹ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۵۶۴۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

صادرات پنج میلیون دلاری گل و گیاه در بهار ۹۹

سخنگوی گمرک ایران گفت: ایران در سه ماهه اول سال ۹۹ اقدام به صادرات بیش از ۲ هزار و ۳۵۶ تن انواع گل و گیاه به ارزش پنج میلیون و ۳۳۳ هزار و ۶۶۰ دلار کرده است .

«سید روح الله لطیفی» اظهار داشت: ایران در سه ماهه اول سال جاری اقدام به صادرات بیش از ۲ هزار و ۳۵۶ تن گل و گیاه و انواع نباتات به ارزش پنج میلیون و ۳۳۳ هزار و ۶۶۰ دلار به ۲۳ کشور جهان کرده است .
وی با بیان اینکه کشور عراق با  خرید بیش  از یک هزار و۵۴۳ تن محصول برابر با ۲ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۶۹۴ دلار اصلی ترین خریدار محصولات گل و گیاهی ایران بوده است خاطرنشان کرد: کشورهای ویتنام با خرید بیش از ۱۵ تن انواع گل و گیاه و کشور هلند با خرید بیش از پنج تن گل سرخ و ارمنستان با ۲۲۶ تن انواع نباتات، مقاصد اصلی وشرکای تجاری گل وگیاه ایران هستند .
لطیفی با اشاره به اینکه انواع درخت، بوته، درختچه‌های دارای میوه خوراکی، انواع نباتات، غنچه گل ، گل خشک ، گل سرخ وسایر گل‌های زینتی محصولات صادراتی کشور هستند خاطر نشان کرد: در خصوص واردات گل وگیاه نیز در مدت زمان سه ماه اخیر فقط بیش از ۲۸ تن انواع درختچه و گل و گیاه از سه کشور ترکیه، آلمان و هلند ، به ارزش ۱۲۱ هزار و ۱۷۲ دلار واردات شده است .
وی با بیان اینکه ایران در دنیا مقام هفدهم تولید گل و گیاه و در صادرات مقام ۱۰۷ قرار دارد تصریح کرد: سالانه سه میلیارد شاخه گل و گیاه تولید می‌شود که از این میان فقط ۲۰۰ میلیون آن صادر می‌شود که یکصد میلیون شاخه گل و یکصد میلیون آن گیاه آپارتمانی هستند و ارزآوری این میزان برای کشور ظرفیتی برابر با ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.
لطیفی در تشریح دشواری‌های صادرات گل وگیاه گفت: مهم‌ترین دشواری‌های صادرات در این بخش را می‌توان به بحث‌هایی مانند گرانی نرخ کرایه حمل هوایی، مشکلات حمل زمینی از محل کشت، پایانه، مشکلات مربوط به تنظیم زمان‌بندی تولید و حمل و در نتیجه عدم تحقیق به موقع محصول متناسب با نیاز مشتری و همچنین ورود انفرادی صادر کنندگان ایرانی به بازارهای جهانی و عدم پیروی از يک استراتژی مشترک می‌توان اشاره کرد و البته طبیعی است که ورود کشورهای جدید و نوپا در عرصه صادرات گل و گیاه و فشرده شدن رقابت در بازارهای جهانی هم در این امر بی‌تاثیر نبوده است.
وی افزود: از سوی دیگر افزایش فروش گل به قیمت پایین به واحدهای فرآوری در خارج از کشور به دلیل نبود امکانات فرآوری در ایران و همچنین بروز ضایعات فراوان و تبدیل به زباله گل به دلیل نبود سیستم‌های نگهداری و فرآوری که منجر به افزایش تناژ و کاهش عرضه این محصول می‌شوند از دیگر موانعی به شمار می‌رود که بر سر صادرات این محصول وجود دارد.
 
(پنج شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹) ۱۳:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها