پنج شنبه / ۹ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۵۶۳۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

جزییات طرح ذبح دام قربانی در کشتارگاه‌ها برای مقابله با شیوع کرونا

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با تشریح جزییات طرح ذبح دام در عید قربان، گفت: شهروندان می‌توانند دام زنده مورد نیاز خود را از طریق اینترنتی و تلفنی خریداری کنند و دام برای ذبح با سپری کردن مراحل لازم به کشتارگاه منتقل و پس از ۲۴ ساعت گذراندن مراحل سردخانه‌ای، لاشه دام به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

«سید بهمن نقیبی» افزود: با توجه به شیوع بیماری کووید - ۱۹ و شرایط ویژه در تمامی استان های کشور به ویژه وضعیت قرمز در استان تهران و نظر ستاد فرماندهی مبارزه با کرونا و استعلام شهرداری تهران در خصوص نحوه برگزاری مراسم عید قربان به منظور جلوگیری از تجمع و مسافرت های درون شهری و برون شهری و مخاطرات موجود در محل های عرضه دام، بنابراین مراسم قربانی امسال به شکل سنوات قبل برگزار نمی شود.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اظهارداشت: بنابراین امسال نذر عید قربان به شکل کمک های مومنانه و یا اخذ اجازه یا استفتا از مراجع و دفتر مقام معظم رهبری به روش های دیگر ادا شود.
وی اضافه کرد: سازمان دامپزشکی کشور برای به حداقل رساندن مخاطرات ناشی از عدم اجرای کامل پروتکل های بهداشتی بیماری کووید - ۱۹ و جلوگیری از تجمع مردم در برگزاری مراسم عید قربان روش های جایگزین همچون هماهنگی با انجمن صنفی کشتارگاه های دام، انجمن های صنفی کارفرمایان صنعت بسته بندی مواد پروتئینی کشور و اتحادیه صنف قصابان در نظر گرفته شده است.
نقیبی گفت: امسال یک هزار و ۶۰۰ اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی بر فعالیت عرضه دام توسط شهرداری ها، کشتارگاه ها و مراکز بسته بندی،  نظارت بهداشتی سختگیرانه خواهند داشت.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اظهارداشت: همچنین امسال حدود ۳۵۴ کشتارگاه در سراسر کشور برای کشتار دام‌های عید قربان اعلام آمادگی کرده‌اند که همین امر می تواند در کاهش شیوع بیماری کووید - ۱۹ موثر باشد.
نقیبی تصریح کرد: در این روش شهروندان می‌توانند دام زنده مورد نیاز خود را از طریق اینترنتی و تلفنی خریداری کنند و دام برای ذبح با سپری کردن مراحل بازرسی، نظارت های بهداشتی و شرعی به کشتارگاه منتقل و پس از ۲۴ ساعت گذراندن مراحل سردخانه‌ای، لاشه دام به متقاضیان تحویل داده می‌شود.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اظهارداشت: انجمن های صنفی کارفرمایان صنعت بسته بندی مواد پروتئینی کشور نیز در این شرایط اعلام آمادگی کرده اند تا در روز عید قربان، گوشت قربانی مردم را به صورت بسته بندی بشقابی با لیبل نذری و قربانی به مردم تحویل دهند.
نقیبی تصریح کرد: همچنین اتحادیه صنف قصابان کشور اعلام آمادگی کرد در شرایط شیوع بیماری کووید - ۱۹ مردم در صورت مراجعه به قصابی ها با خرید توافقی دام و انتقال به کشتارگاه ها پس از  ۲۴ ساعت سپری کردن مراحل سردخانه ای، لاشه کامل دام به متقاضیان تحویل داده شود.
وی اضافه کرد: ذبح و کشتار دام زنده در کشتارگاه ها با رعایت اصول بهداشتی می تواند از بروز بیماری هایی همچون تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو نیز جلوگیری کند.
 معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور  ادامه داد: همچنین مسئولین میادین میوه و تره بار استان تهران اعلام کردند مردم می توانند با شماره تلفن ۵۵۰۵۰۰۰۰ و سایت  www.damebehdashti.tehran.ir  دام زنده مورد نیاز عید قربان را به صورت آنلاین خریداری و از کشتارگاه ها تحویل بگیرند.
نقیبی از مردم خواست امسال برای حفظ سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع بیماری کووید - ۱۹ در روز عید قربان، از ذبح دام زنده در معابر، خیابان ها، خیریه ها، بهزیستی ها، کمیته امداد و  خانه های ایتام که دارای قربانگاه‌های کوچک هستند، خودداری کنند و دام‌های نذری خود را در کشتارگاه ها با شرایط بهداشتی و استریل ذبح کنند.
 
(پنج شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹) ۱۲:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها