چهارشنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۹:۰۱
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۹۵۶۲۰
گزارشگر : ۳۵۱۶
سایت زرماکارون
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

ماکارونی غذایی ضد افسردگی

ماکارونی از منابع اصلی غلات در رژیم غذایی است که می‌توان در ترکیب با گوشت قرمز، مرغ و انواع سبزیجات غذاهایی متنوع باب میل سلیقه ایرانی را تهیه کرد تا علاوه بر دریافت مواد غذایی ضروری از اثرات ضد افسردگی محتوای کربوهیدراتی آن نیز بهره برد.

شاید دیده باشید که در زمان افسردگی و استرس و در افراد دچار افسردگی مصرف شیرینی‌جات بیشتر است، اما چرا؟ چه رابطه‌ای میان مصرف شیرینی و کربوهیدرات و افسردگی وجود دارد، در اینجا به طور اجمالی به بررسی این موضوع می‌پردازیم.
 
 افسردگی واکنشی است روانی- زیستی که با احساس یأس و ناامیدی و فقدان هرگونه انگیزه و امید، کاهش سطح اعتماد به نفس و بدبینی همراه است. از نظر زیست‌شناسی افسردگی یک اختلال انگیزشی است که در اثر کمبود آمین‌های بیوژنیک ایجاد می‌شود. آمین‌های بیوژنیک موادی هستند که انتقال پیام بین سلول‌های عصبی را تسهیل می‌کنند و نقش مهمی در ایجاد اختلال‌های خلقی دارند. مبنای زیستی افسردگی را اغلب کاهش دو ماده به نام سروتونین و نوراپی‌نفرین می‌دانند.
 
در بین بیماران افسرده اقدامات خودکشی در افرادی فراوان‌تر است که سطوح سروتونین پایین‌تری دارند. نتیجه یک تحقیق علمی که در مجله Psychiatry Biological در سال ۲۰۰۷ منتشر گردید نشان داده شد، زنان و مردان نسبت به کاهش سروتونین در بدن واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند و معمولاً زنان بیشتر از مردان در معرض افسردگی قرار دارند.
 
همچنین مطالعه‌ای دیگر در سال ۲۰۰۶ نشان داد کمبود سروتونین در مغز افراد متوفی که دچار بیماری آلزایمر بودند کاملاً مشخص بود و این در حالیست که هیچ شواهدی مبنی بر اثرات منفی افزایش سروتونین بر آلزایمر وجود ندارد. به طور کلی بیشتر سلول‌های مغزی تحت تاثیر مستقیم و غیرمستقیم سروتونین قرار دارند که ارتباط نزدیکی با حالات، تمایلات و عملکردهای بدن از جمله احساس گرسنگی، خواب، یادآوری و یادگیری، تنظیم دمای بدن و برخی از رفتارهای اجتماعی فرد دارند.
اما آیا رژیم غذایی می‌تواند در سطح سروتونین تاثیری داشته باشد؟
 
بله، اما به طور غیر مستقیم.  هیچ ماده غذایی وجود ندارد که بتواند به طور مستقیم سبب افزایش میزان سروتونین بدن گردد. به گفته محققین برخی مواد غذایی و ترکیبات مغذی وجود دارند که میتوانند به طور مستقیم سبب افزایش میزان اسید آمینه تریپتوفان گردند که این اسید آمینه خود، پیش ساز سروتونین می‌باشد .غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت و یا مرغ، حاوی سطوح بالایی از تریپتوفان می باشد. تریپتوفان در لبنیات، مرغ و غلات نیز وجود دارد .
 
 
حال یک سوال مطرح است و آن چگونگی افت مقدار تریپتوفان و سروتونین پس از مصرف یک غذای حاوی پروتئین می‌باشد؟
 
با توجه به تحقیقات خانم الیزابت سامر، متخصص تغذیه، زمانیکه شما یک ماده غذایی حاوی پروتئین بالا مصرف می‌نمایید رقابت سختی  بین اسید آمینه تریپتوفان با سایر اسیدهای آمینه در رسیدن به مغز از طریق جریان خون بوجود می‌آید این بدان معناست که تنها مقدار ناچیزی از تریپتوفان قادر به عبور از این مسیر بوده و سطح سروتونین افزایشی نخواهد داشت. اما در صورت مصرف غذای غنی از کربوهیدرات، بدن شروع به آزاد سازی انسولین می‌نماید. در این میان اکثر اسیدهای آمینه وارد خون و سپس جذب بدن می‌گردند به استثنای اسید آمینه تریپتوفان که  مانند یک ماده کربوهیدراته(قندی) به صورت آزاد وارد مغز می‌گردد و مقدار سروتونین را افزایش می‌دهد .
 
ماکارونی از منابع اصلی غلات در رژیم غذایی است که می‌توان در ترکیب با گوشت قرمز، مرغ و انواع سبزیجات غذاهایی متنوع باب میل سلیقه ایرانی را تهیه کرد تا علاوه بر دریافت مواد غذایی ضروری از اثرات ضد افسردگی محتوای کربوهیدراتی آن نیز بهره برد.
 
   زر ماکارون با سال‌ها تجربه و با بهره‌گیری از توان علمی متخصصین، تجهیزات پیشرفته اروپایی و مرکز علمی پژوهشی معتبر به طور مستمر در حال تولید ماکارونی سالم و افزایش آگاهی هم میهنان خود در رابطه با داشتن الگوی غذایی سالم به منظور پیشگیری از بروز بیماری و داشتن زندگی سالم و شاد است. لذا امید است تا بتوانیم با آموزش صحیح و ارائه‌ی غذای سالم انتخاب آگاهانه غذایی را بین افراد جامعه شاهد باشیم.
(چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹) ۰۹:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها