چهارشنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۵۶۱۹
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ذبح دام تنها در کشتارگاه‌ها / ۳ مرکز خرید و ۱۴ کشتارگاه در تهران

کارشناس مسئول بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، گفت: امسال نسبت به گذشته اصلا امکان ذبح حضوری دام ایجاد نشده است و تنها کشتارگاه‌ها مجاز به انجام این فرآیند هستند.

مهندس علی‌اکبر نوروزی درباره تمهیدات صورت گرفته در آستانه عید قربان، گفت: بر اساس آنچه که معاونت بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرده است، ما با سازمان دامپزشکی همکاری می‌کنیم  و بر همین اساس سازمان دامپزشکی برنامه‌ای با همکاری شهرداری و اتحادیه قصابان گوشت گوسفندی دارد، امسال نسبت به گذشته اصلا امکان ذبح حضوری دام ایجاد نشده است و تنها کشتارگاه‌ها مجاز به انجام این فرآیند هستند.
 
وی افزود: ۳ مرکز در مناطق ۱۸، ۱۵ و ۴ شهر تهران برای خرید دام و ۱۴ کشتارگاه برای ذبح دام و ۱۶ سامانه آنلاین برای خرید شَقه گوسفندی در استان تهران ایجاد شده است. با امکان خرید حضوری دام، امکان انتقال دام به کشتارگاه فراهم شده است و سپس لاشه دام پس از نظارت دامپزشک مُهر خورده و برچسب خاص ویژه عید قربان به آن چسبانده می‌شود و پس از آن باید ۲۴ ساعت تحت سرمایش بالای صفر برای پیشگیری از تب کریمه کنگو باشد. اطلاعات لازم و بیشتر در این زمینه در سایت سازمان دامپزشکی استان تهران قید شده است.
 
نوروزی تاکید کرد: به هیچ عنوان تحویل دام به افراد انجام نمی‌شود و تمهید انتقال آن به کشتارگاه دیده شده است. تحویل گوشت دام ذبح شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و قصابی‌های سطح کشور انجام می‌شود و اگر تخلفی صورت گیرد مردم می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت و سامانه‌ دامپزشکی موضوع را پیگیری کنند.
 
وی با اشاره به اینکه تمهیدات اندیشیده شده برای به حداقل رسیدن تجمعات در دوران شیوع بیماری کووید۱۹ است، ادامه داد: البته علاوه بر بیماری کرونا، تب کریمه کنگو هم همچنان یک تهدید محسوب می‌شود. امکان ادای نذر به مراکز بهزیستی و کمیته امداد نیز در نظر گرفته شده است.
 
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت در کنار سازمان دامپزشکی کار همراهی برای اجرای این برنامه را انجام می‌دهند، افزود: اگر در مشاهدات بازرسان موضوعی خلاف آنچه گفته شد رخ دهد، اقدامات لازم انجام می‌شود. علاوه بر این کار بازدید میدانی نیز توسط بازرسان ما انجام می‌شود.
 
وی با درخواست از شهروندان برای عدم خرید موردی دام و کشتار شخصی آن، اظهار کرد: رعایت این موضوع برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و تب کریمه کنگو مهم است.
(چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹) ۰۸:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها