سه شنبه / ۷ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۹:۰۹
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۹۵۵۸۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
دنیای اقتصاد
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

سرپیچی مرغ‌ها از قیمت دستوری ۱۵ هزار تومانی

هرچند ستاد تنظیم بازار مدعی است قیمت هر کیلوگرم مرغ را تا سطح ۱۵ هزار تومان کاهش داده؛ قیمت این فرآورده پروتئینی در هفته‌های اخیر در مغازه‌های سطح شهر تا مرز ۲۰ هزار تومان هم بالا رفته؛ مشاهدات میدانی خبرنگاران «دنیای اقتصاد» از مراکز عرضه گوشت و مرغ در پایتخت از نبود مرغ با قیمت مصوب وزارت صمت حکایت دارد.

 بر اساس آخرین مصوبه کارگروه ستاد تنظیم بازار، قیمت مرغ برای مصرف‌کننده ۱۵ هزار تومان تعیین شده؛ طبق اعلام این ستاد؛ فروش مرغ بالاتر از این نرخ مشمول گران‌فروشی خواهد شد و باید با فروشنده‌ها برخورد شود. در حالی که ستاد تنظیم بازار قیمت مصرف‌کننده مرغ را ۱۵ هزار تومان اعلام کرده؛ مالک یکی از این مراکز عرضه در خیابان اشرفی اصفهانی با گلایه از شرایط موجود به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: بازار مرغ که به مصوبه و دستورات توجهی نمی‌کند. خود ما هم مرغ را ۱۵ هزار تومان نمی‌خریم. او تاکید می‌کند؛ خودش مرغ را کیلویی ۱۸ هزار تومان می‌خرد و کیلویی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان به مشتری می‌فروشد.   مرغداران هم در واکنش به مصوبه ستاد تنظیم بازار می‌گویند: افزایش قیمت مرغ به علت افزایش نرخ دان مرغ و نهاده‌هاست ضمن اینکه با توجه به کمبود نهاده‌ها، ارقام تولید در مرغداری‌ها به شدت کاهش یافته است.
 
    فروش مرغ تا ۷۰ درصد کمتر شد
به سراغ یکی دیگر از فروشندگان در منطقه باغ فیض می‌روم. وارد مغازه می‌شوم. سوپرگوشت و مرغ تمیزی است و همه اجناس را با نظمی خاص در یخچال‌ها چیده است؛ از انواع جوجه کباب تا قطعات مختلف مرغ و گوشت و بوقلمون. از مغازه‌دار قیمت مرغ را می‌پرسم می‌گوید: ۱۸‌هزار و ۲۰۰ تومان، خودم را معرفی می‌کنم و از او می‌پرسم خودتان کیلویی چند می‌خرید؟ فروشنده می‌گوید: کیلویی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان فاکتور هم دارم. او ادامه می‌دهد: اوضاع خوبی نداریم ۷۰ درصد فروش مرغ کمتر از سال پیش شده اگر پارسال روزی ۱۰۰ کیلو مرغ می‌فروختیم الان رسیده به ۳۰ کیلو و همه اینها به خاطر گران شدن مرغ است. سال پیش قیمت مرغ برای مغازه‌دارها ۸ هزار و ۵۵۰ هزار تومان بود و برای مصرف‌کننده‌ها هم ۱۲ هزار و ۹۰۰ تا ۱۳ هزار تومان بود اما امسال که کار و کاسبی هم به خاطر کرونا کساد شده قیمت مرغ هم بالا رفته و این گران شدن برای صنف ما هم خوب نیست. خانم مسنی که برای خرید مرغ آمده بود هم در ادامه صحبت‌های فروشنده می‌گوید؛ همسر من بازنشسته است از زمانی که قیمت مرغ گران شده واقعا توان خرید نداریم.
 
    رونق بازار مرغ کامل
به مغازه دیگری در همان حوالی می‌روم یکی از فروشندگان مشغول خرد کردن گوشت برای مشتری است قیمت مرغ را جویا می‌شوم؛ او می‌گوید: خودمان مرغ را ۱۸ هزار تومان می‌خریم و ۱۹ هزار تومان به مشتری‌ها می‌فروشیم. به او می‌گویم فروشتان نسبت به سال قبل چقدر کم شده؟ می‌گوید: فروش ما از نصف هم کمتر شده قبلا ما چهار نفر در این مغازه کار می‌کردیم، الان دو نفر شده‌ایم و دو نفر دیگر رفته‌اند، اگر مرغ ارزان شود برای ما هم خوب است چون فروشمان بیشتر می‌شود. او توضیح می‌دهد: قبلا هر کسی برای خرید مرغ به مغازه می‌آمد حداقل دو تا سه مرغ می‌خرید اما الان که قیمت‌ها بالا رفته خیلی‌ها به یک مرغ هم بسنده می‌کنند، مشتری‌ها اغلب مرغ کامل خریداری می‌کنند که مسلما برایشان به‌صرفه‌تر است و کمتر کسی تنها سینه یا ران مرغ را سفارش می‌دهد.
 
    مسوولان فقط وعده بهبود معیشت می‌دهند
آقایی که برای خرید مرغ آمده و داخل مغازه است می‌گوید: مرغ کیلویی ۱۳ هزار تومان بود که الان به ۲۰ هزار تومان رسیده و با این شرایط اقتصادی توان خرید بیشتر از دو مرغ را نداریم اما قبلا بیشتر خرید می‌کردیم. او ادامه می‌دهد: مگر مرغ هم وارداتی است که با قیمت دلار در ارتباط باشد.
 
نظارت بر بازار
دبیر ستاد تنظیم بازار  درخصوص آخرین تصمیمات اتخاذشده برای تقویت نظارت بر بازار و پیشگیری از بروز تخلفات گفت: آرامش بازار و ایجاد اطمینان برای مردم نسبت به عرضه مکفی کالا با قیمت‌های مصوب از مهم‌ترین اولویت‌های کاری تعریف‌شده برای ستاد تنظیم بازار و وزارت صنعت، معدن و تجارت است. محمد رضا کلامی با تاکید بر اینکه در این راستا شورای هماهنگی تشدید کنترل و بازرسی راه‌اندازی شده است، تاکید کرد: این شورا به‌صورت هفتگی تشکیل جلسه می‌دهد و طبق تصمیمات اتخاذ شده مقرر شد، شوراهای تشدید کنترل و نظارت ضمن تشکیل تیم‌های نظارتی مشترک با حضور نمایندگان دادستانی، سازمان حمایت، تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف و بازرسان اتحادیه‌ها نسبت به کنترل مراکز نگهداری کالاها از جمله انبارها و سردخانه‌ها در سطوح واحدهای تولیدی، انبارهای عمومی و انبارهای سطح شهر و ساختمان‌های مسکونی به‌عنوان انبار احتکار کالا استفاده می‌شود، اقدام کنند.
(سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹) ۰۹:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها