یکشنبه / ۵ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۵۵۲۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

پیش‌بینی افزایش ۳۲درصدی برداشت رطب و خرما در خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان پیش بینی کرد امسال در سال جهش تولید ، برداشت خارک ، رطب و خرما در استان به ۲۳۰هزار تن برسد که در مقایسه با سال زراعی گذشته ۳۲درصد افزایش خواهد یافت.

برداشت نوبرانه خارک ورطب در مناطق ساحلی و جنوبی خوزستان از نیمه دوم تیرماه شروع شده و هم اکنون با هوای "خرماپزان" بازارهای استان مملو از این محصول پرجاذبه و اشتهاآورشده است.
خدارحم امیری زاده روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کیفیت رطب و خارک خوزستان در مقایسه با سال های قبل بهتر ومشتری پسندتر شده است افزود:بخش مهمی خارک و رطب تولیدی در ۱۸شهرستان خوزستان به صورت "تازه خوری "است و به دیگر مناطق کشورنیز ارسال می شود.
بهای هرکیلوگرم خارک و رطب مرغوب در بازار محلی شهرهای خرمشهر و  آبادان بین ۸۰ تا ۱۰۰هزار ریال است.
وی با بیان اینکه خرمشهر ، آبادان ، کارون ، اهواز ، دشت آزادگان ، شادگان و بهبهان از کانون های اصلی نخیلات خوزستان هستند افزود:سطح زیرکشت نخیلات استان شامل استعمران، برحی، زاهدی، گنطار، خضراوی، بریم، خاصی و کبکاب ۴۱ هزار هکتار است که از این میزان هشت هزار هکتار نهال و ۳۳ هزارهکتار نخیلات بارورهستند.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به مشکلاتی ازجمله شوری و کم آبی و ریزگردها که در سال‌های اخیر تاثیر منفی بر رشد نخیلات خوزستان گذاشته بود افزود: در سال های ۹۸و ۹۹ با بارش های مناسب و بهبود شرایط جوی ، وضعیت نخیلات استان از بحران خارج شده است.
امیری زاده افزود:البته اقدام‌هایی نظیر پیگیری و مطالبه حق آبه نخیلات آبادان، خرمشهر و شادگان، انجام توصیه‌های ترویجی و آموزش کافی به نخلداران ، تحقیقات، اجرای شبکه مراقبت و پایش عوامل زیان‌رسان و عارضه‌های نوظهور مانند خشکیدگی برگ نخیلات و توصیه‌های به موقع به باغداران و تامین نهاده‌های مورد نیاز نخلداران، تامین و توزیع نهال تجاری یارانه‌دار، بهسازی و لایروبی انهار منجر به بهبود نخیلات خوزستان شده است.
در جریان جنگ تحمیلی ، بخش های زیادی از نخیلات حاشیه کارون ، اروندرود و بهمنشیر در خرمشهر ، آبادان و اروندکنار بر اثر آتشباری نظامیان متجاوز بعثی عراق از بین رفتند و در سه دهه پس از جنگ تحمیلی نیز به علت خشکسالی و شور شدن رودخانه جنوبی خوزستان نخیلات آسیب‌های مضاعفی را متحمل شدند.
استان خوزستان با ۱.۲ میلیون هکتار زمین زراعی و باغی و تولید سالانه ۱۷.۲میلیون تن محصولات زراعی ، باغی و دامی به ارزش ۲۹۰هزار میلیارد ریال از حیث میزان تولیدات و تنوع آن مقام نخست کشوری را دارا است.
گندم ، نیشکر ، خرما، خارک و رطب ، مرکبات ، محصولات صیفی و جالیزی ، چغندر قند ، ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای ، برنج ، جو و کلزا از مهمترین محصولات تولیدی خوزستان محسوب می‌شود.
 
(یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹) ۱۴:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها