جمعه / ۳ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۵۴۴۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

راهکارهای توسعه صادرات محصولات کشاورزی/کل سطح زمین‌‌های زیر کشت کشور چقدر است؟

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی گفت: توسعه صادرات محصولات کشاورزی با تامین زیرساخت‌ها و اصلاح قوانین محقق می‌شود.

نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی  در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر با اشاره به رشد۳۰ درصدی صادرات محصولات کشاورزی در شرایط کرونا و تحریم تصریح کرد: بخش کشاورزی ۱۰ درصد صادرات کشور را تشکیل می دهد که قابلیت رسیدن به ۲۰ درصد را هم دارد. صادرات این محصولات در شرایط تحریم بهترین جایگزین برای درآمدهای نفتی به شمار می‌رود.
او افزود: باید به سوی جهش تولید حرکت کنیم اما با این قوانین متعدد و تصمیمات یک شبه راه به جایی نمی بریم. با وجود رشد ۳۰ درصد صادارت محصولات کشاورزی در ۴ ماه نخست امسال اما طی سال گذشته وضعیت خوبی در صادرات این محصولات نداشتیم.
نورانی با اشاره به پتانسیل بالای بخش کشاورزی تصریح کرد: ۱۶ میلیون هکتار زمین در کشور زیر کشت محصولات کشاورزی قرار دارد و ظرفیت تولید ۱۲۸ میلیون تن محصولات را در سال داریم.
او ادامه داد: میزان ضایعات محصولات کشاورزی حدود ۳۰ درصد است اگر جهش تولید بخواهیم باید این ضایعات تبدیل به صادرات شود.
نورانی با اشاره به مشکل صادرکنندگان برای بازگرداندن ارز صادراتی به سامانه نیما گفت: محصولات کشاورزی حجم بالایی دارد و درهای بانک های خارجی به سوی صادرکنندگان ما بسته است در این شرایط بازگرداندن ارز ممکن نیست. می توان از روش های  تهاتر یا صادرات در مقابل واردات استفاده شود.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در خصوص مشکلات صادرکنندگان تصریح کرد: صادرکنندگان مشکل حمل و نقل کالا دارند. زیرساخت های صادراتی باید حتما مهیا باشد. کانتینرهای یخچالی واگن قطار سردخانه‌دار و کشتی مجهز به کانتینر یخچالی در کشور ما محدود است. همچنین بیمه فسادپذیری کالا هم نداریم.
او ادامه داد: جوایز صادراتی از سال ۸۹ تعطیل شده و قوانین بیشتر تنبیهی شده است.
این مقام مسئول گفت: در حوزه صادرات میوه و تره بار و خشکبار و آبزیان پتانسیل بالایی داریم. اقلیم آب و هوایی کشور ما مناسب است اما باید ماشین آلات را نوسازی کنیم. اگر زیرساخت‌ها فراهم باشد ۲۰۰ میلیون تن صادرات محصولات کشاورزی خواهیم داشت.
نورانی تاکید کرد: تصمیم گیری برای صادرات باید با نظرخواهی از تشکل‌های بخش خصوصی و تنها از سوی یک حوزه به طور متمرکز انجام شود.
اقدامات گمرک در جهت تسهیل صادرات
ارونقی معاون گمرک در ادامه برنامه تصریح کرد: صادرات محصولات کشاورزی در ۳ دسته طبقه بندی می شود.کالاهای اساسی که صادرات آن‌ها ممنوع است.کالاهای ضروری که صادرات  با اخذ مجوز ها انجام می شود و کالاهای استراتژیک که صادرات آن‌ها مجاز است اما مجوزهای قانونی هم نیاز دارد.
او ادامه داد: صادرات محصولات کشاورزی امسال از نظر وزنی ۳۰.۴ درصد و از نظر ارزشی۶.۸درصد رشد داشته است.
ارونقی در خصوص برخی بخش‌نامه ها و تصمیمات یک شبه در حوزه صادرات گفت: گمرک مجری بخش‌نامه ها هست البته برخی بخش‌نامه‌ ‌ها ایستایی هایی برای صادرات رقم می زند.
این مقام مسئول بیان کرد: کالاهایی که در مسیر سبز اظهارنامه قرار گیرند مجاز به صادرات هستند. برخی از کالاها نیاز به اخذ مجوز از سوی سازمان های دیگر دارند.
او ادامه داد: طبق بسته سیاستی بانک مرکزی تمامی تسهیلات صادرات صادرکنندگانی که ارز صادراتی را بازنگردانده‌اند متوقف می شود و صادرات کالای آن‌ها در مسیر قرمز قرار می گیرد که برخی کالاها فسادپذیر هستند و گمرک سعی بر رفع مشکل این نوع کالاها و صادرات آن‌ها قبل از فاسد شدن دارد.
او افزود: ارزیابی کالا در محل، شبانه روزی کردن صدور کالاها و رایزنی با کشورهای طرف در زمانی که محدودیت های کرونایی وجود دارد از جمله اقدامات گمرک در جهت تسهیل صادرات است.
افزایش نرخ ارز بزرگترین مشوق صادراتی
در ادامه زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص محدودیت های صادراتی و عدم پرداخت مشوق های صادراتی گفت: بعضی محصولات کشاورزی برای تنظیم بازار داخلی محدودیت صادراتی دارند اما باید یک ماه زودتر به صادرگنندگان اعلام شود.
او تصریح کرد: محصولات کشاورزی برای صادرات به کشورهای همسایه برنامه ریزی شده صادر نمی شود.
زادبوم بیان کرد: بحث جوایز صادراتی منتفی است و در شرایط کنونی افزایش نرخ ارز خود بزرگترین جایزه برای صادرکنندگان محسوب می شود.
 
(جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۹) ۱۲:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها