پنج شنبه / ۲ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۶:۴۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۵۴۴۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بهره برداری از سه طرح ملی کشاورزی در هرمزگان، لرستان و یزد با حضور رییس جمهوری

بهره برداری از سه طرح ملی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه پویش«تدبیر و امید برای جهش تولید» و در پانزدهمین هفته از افتتاح طرح‌های مهم ملی ، پیش از ظهر امروز دوم مردادماه از طریق ویدئو کنفرانس با حضور حسن روحانی رییس جمهوری در کشور آغاز شد.

مرحله اول طرح شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب در استان هرمزگان، بهره برداری از چهار هزار و ۴۰ هکتار باغ در اراضی شیبدار لرستان و نیز بهره برداری از  مجتمع گلخانه ای بهشت روستای ارنان مهریز یزد، طرح هایی به شمار می آید که امروز رییس جمهوری با ویدئو کنفرانس آنها را افتتاح و دستور بهره برداری این طرح ها با سرمایه‌گذاری سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان را از طریق ویدئوکنفرانس صادر کرد.
وی در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه به روش سنتی نمی‌توانیم نیازمندی‌های کشاورزی کشور را تامین کنیم، گفت: الگوهای کشت و متد آبیاری را باید از حالت سنتی به صنعتی برگردانیم.
روحانی ادامه داد: برای ما که در سرزمین خشک و نیمه خشک قرار گرفتیم بسیار مهم است که الگوهای کشت و متدد آبیاری از حالت سنتی به صنعتی برگردانیم. با آنچه که در گذشته به عنوان سنت‌ها در میان ما بوده است قادر نخواهیم بود نیازمندی‌های کشاورزی را تامین کنیم.
و اما طرح هایی را که امروز رییس جمهوری افتتاح کرد بدین شرح است:
افتتاح مرحله اول طرح شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب
رییس جمهوری امروز مرحله اول طرح شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب استان هرمزگان را با هزینه افزون بر۷۴۰ میلیارد ریال، به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح کرد.
روحانی در حالی این طرح را با ویدئو کنفرانس افتتاح کرد که در آیین افتتاح آن در میناب ، فریدون همتی، استاندار هرمزگان و علی مراد اکبری، معاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی نیز حضور داشتند.
مرحله اول طرح شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های کشور در راستای سیاست‌های دولت تدبیر و امید، با هدف بهره برداری بهینه از منابع آبی و توسعه کشاورزی در زمین های ویژه کشت محصولات کشاورزی همچون بادمجان، پیاز، فلفل و هندوانه، گندم، کلزا و آفتابگردان اجرا شده است.
این طرح با هزینه ای افزون بر ۷۴۰میلیارد ریال در مساحت سه هزار و ۷۵۰ هکتار است که با تکمیل آن برای ۷۵۰ نفر اشتغالزایی صورت گرفته است. با بهره برداری از این طرح گام بزرگی در راستای استفاده بهینه از منابع آبی و توسعه کشاورزی در زمین‌های تیرور، چاه اسماعیل، چاه شیرین، زیارت مولا و گوربند میناب برداشته می‌شود.
اهداف مهم طرح شبکه فرعی آبیاری تحت فشار قطره‌ای شاخه شمالی دشت میناب شامل، تامین امنیت غذایی، افزایش کارایی مصرف آب با اجرای آبیاری تحت فشار قطره ای، احیای مجدد زمین های کشاورزی در سطح منطقه میناب، بهبود راندمان آبیاری از  ۳۵درصد به افزون بر ۸۰ درصد، ارتقاء بازده آبیاری به منظور افزایش بهره وری از ۲ منبع ارزشمند آب و خاک، تعادل بخشی به منابع با هدف کاهش برداشت از سفره‌های زیرزمینی، افزایش توانمندی کشاورزان با ایجاد مشارکت بیشتر نهادهای مرتبط، افزایش سطح درآمد کشاورزان و کاهش هزینه های کارگری و افزایش اشتغال دائم است.
چهار هزار و ۴۰ هکتار باغ در اراضی شیبدار لرستان به بهره‌برداری رسید
و اما در استان لرستان هم طرح احداث باغ در سطح چهار هزار و ۴۰ هکتار از اراضی شیبدار وکم‌بازده این استان ، امروز ازطریق ویدئوکنفرانس با حضور رییس جمهوری به بهره برداری رسید.
احداث باغ در اراضی شیبدار علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک، موجب تولید اشتغال و افزایش درآمد برای مردم منطقه خواهد شد.
رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور روز پنجشنبه در آیین بهره برداری  ازچهار هزار و ۴۰ هکتار باغ در اراضی شیبدار لرستان گفت:  از سال ۹۶ تا پایان سال گذشته، ۶۱ هزار هکتار باغ در اراضی شیبدار و کم بازده کشور احداث شده است  که حاصل این اقدام ایجاد بیش از ۲۰ هزار شغل مستقیم و ۱۸۳ هزار تن افزایش تولید است.
مسعود منصور اظهار داشت: امسال  نیز ایجاد ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار باغ به این عرصه ها  اختصاص یافته که ۱۴ هزار هکتار آن گونه های درختی و باغی و مابقی گیاهان دارویی است که با بهره برداری از این سطح نیز پنج هزار و ۶۱۰ شغل و افزایش ۱۰۸ هزار تنی محقق می شود.
وی با بیان اینکه عمده سرمایه گذاری ۳۳۷ میلیاردی این طرح را مردم و جوامع محلی با طرح های خوداجرایی انجام داده اند ادامه داد: مقرر است تا پایان دولت ۶۰ هزار هکتار دیگر به این رقم اضافه شود تا عملا ۲۰ هزار هکتار از تعهدی که در بودجه پیش بینی شده بود بیشتر شود.
مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این خصوص به ایرنا گفت: 152 هکتار از چهار هزار و ۴۰ هکتار باغ مربوط به صنایع دفاع دورود است که چاله کنی و تامین نهال آن توسط جهاد کشاورزی انجام شده و آیین بهره برداری همزمان نیز به صورت پایلوت در این منطقه برگزار می شود.
وی اظهار داشت: برای احداث هر هکتار باغ در اراضی شیبدار و کم بازده ۱۴ میلیون تومان هزینه شده و به طور متوسط در هر سه هکتار یک فرصت شغلی مستقیم ایجاد شده است.
سید موسی خادمی، استاندار لرستان در این  آیین گفت: بیش از ۷۰ درصد مساحت لرستان اراضی شیبدار است و در عین حال بارندگی بالای ۵۵۰ میلی متر دارد که این مزیت نسبی استان را برای احداث باغ در اراضی شیبدار مستعد کرده است.
خادمی افزود: سال ۹۶ در یک هدفگذاری چهار ساله ممقرر شد ۱۵ هزار هکتارباغ در اراضی شیبدار و کم بازده استان ایجاد کنیم که تاکنون ۶ هزار هکتار از این رقم محقق شده و امسال نیز پنج هزار هکتار در دستور کار است.
احمد رضا احمدوند، مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان پیش بینی تولید این میزان باغ را ۲ هزار و ۲۰ تن برشمرد و گفت: در مجموع ۵۶۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال با اشتغالزایی یکهزار و ۳۴۶ نفر برای این طرح ها هزینه شده است و ارزش افزوده تولید در این مناطق نیز یکهزار و ۱۰ میلیارد ریال است.
به گفته وی تا پیش از سال ۹۶ طرح های ناچیزی در خصوص توسعه باغات در اراضی شیبدار و کم بازده اجرا شده است.
لرستان بین ۲.۹ تا سه میلیون تن تولید کشاورزی و باغی دارد، ۸۰۰ هزار هکتار زمین زراعی و  ۴۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغ مثمر با تولید ۲۸۰ هزار تن ظرفیت بزرگی برای این استان محسوب می شود و  پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ارزش  تولیدات کشاورزی لرستان در زیر بخش‌های زراعی، دامی و باغی است.
این طرح ها با سرمایه گذاری سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان شامل بهره برداری از ۸۰۹ طرح و شهرک گلخانه ای به مساحت ۴۷۳ هکتار، پنج طرح آب و خاک به مساحت ۷۳ هزار و ۵۰۰ هتار و ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار هستند که ۱۰ هزار و ۳۴۰ فرصت شغلی ایجاد کرده اند.
افتتاح مجتمع گلخانه ای بهشت روستای ارنان مهریز یزد
سومین طرحی که امروز رییس جمهوری  آن را با ویدئو کنفرانس افتتاح کرد ، مجتمع گلخانه‌ای بهشت روستای ارنان مهریز یزد بود که در آیین افتتاح آن وزیر جهاد کشاورزی، استاندار یزد و جمع دیگری از مسوولان حضور داشتند.
این  واحد گلخانه ای با ۱۵ هزار مترمربع مساحت و با صرف ۲۵ میلیارد ریال توسط بخش‌خصوصی و با حمایت دولت ایجاد شده و زمینه اشتغال ۱۵ نفر را فراهم کرده است. در این گلخانه سالانه حدود ۶۰۰ تن کاهو و کلم تولید می شود که علاوه بر تامین نیاز  یزد به سایر استان‌ها نیز ارسال می‌شود. دهستان ارنان با ۵۰۰ نفر جمعیت در ۵۰ کیلومتری شهر مهریز قرار دارد و مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد واقع شده است.
محمد علی طالبی،  استاندار یزد در آیین افتتاح مجتمع کشت گلخانه‌ای بهشت روستای ارنان مهریز گفت: سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای استان در دولت تدبیر و امید با رشد ۷۵ درصدی از یک هزار و ۴۸ هکتار به یک هزار و ۸۴۲ هکتار رسید.
طالبی افزود: هم‌اکنون ۵۴۰ تن محصولات مختلف گلخانه‌ای مورد نیاز توسط کشاورزان سخت‌کوش تولید می‌شود.همچنین یک هزار و ۳۰۰ نفر در مجتمع‌های مختلف گلخانه‌ای استان مشغول به کار هستند.
 
(پنج شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹) ۱۶:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها