پنج شنبه / ۲ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۵۴۲۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

قاچاق میوه به صفر رسید/ کاهش ۶۵ تا ۷۰ درصدی قیمت برخی از میوه‌ها

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و صیفی اظهار داشت: بخشی از انتظارات مردم نیز به حق است چون آنها انتظار دارند تولیدات داخل با قیمت مناسب به دست آنها برسد اما باید توجه داشت هزینه ایاب و ذهاب و همچنین دستمزد کارگر افزایش یافته که همه آنها در قیمت میوه منعکس می‌شود، بطوریکه در برخی موارد ایاب و ذهاب شاهد افزایش دو برابری نیز بوده‌ایم.

اسدالله کارگر در مورد آخرین وضعیت بازار میوه اظهار داشت: در حال حاضر سال بسیار خوبی را در بازار میوه سپری می‌کنیم، بطوریکه بازار اشباع و تنوع میوه‌ای زیادی را شاهد هستیم. این شرایط باعث شده تا قاچاق میوه به صفر برسد. چون در سال‌های گذشته بخشی از نیاز میوه‌ای از طریق واردات تامین می‌شد که در کنار آن قاچاق هم صورت می‌گرفت اما در حال حاضر به دلیل تنوع میوه‌ای این موضوع مشاهده نمی‌شود.
وی ادامه داد: همچنین کاهش قدرت خرید آحاد جامعه در این فصل تاثیر زیادی بر بازار میوه نداشته باشد، شاید در یک یا دو ماه قبل تاثیرگذار بود اما در حال حاضر به دلیل تثبیت قیمت این موضوع مشاهده نمی‌شود. باید توجه داشت که قیمت میوه‌ها از مرحله نوبرانه تا انبوه نزدیک به ۶۵ تا ۷۰ درصد کاهش داشته است، شاید در یک یا دو قلم مشخص قیمت بالا باشد اما این ملاک کار نیست.
کارگر تصریح کرد: البته در برخی موراد قیمت بالا مربوط به انتخاب خود مشتری است؛ برای نمونه ما چندین نوع انگور با کیفیت و قیمت مناسب داریم، اما افرادی هستند که به دلایلی دوست دارند از انگور شیلی با قیمت بالا خریداری کنند که کیفیت میوه انگور داخل را نیز ندارد. یا اخیراً نوعی از انبه وارداتی در بازار کمیاب شده  و قیمت آن در یک ماه اخیر ببن ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان افزایش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: البته بخشی از انتظارات مردم نیز به حق است چون آنها انتظار دارند تولیدات داخل با قیمت مناسب به دست آنها برسد اما باید توجه داشت هزینه ایاب و ذهاب و همچنین دستمزد کارگر افزایش یافته که همه آنها در قیمت میوه منعکس می‌شود، بطوریکه در برخی موارد ایاب و ذهاب شاهد افزایش دو برابری نیز بوده‌ایم.
رییس اتحادیه فروشندگان میوه در مورد واردات میوه گفت: در این فصل از میوه های وارداتی استقبال زیادی نمی‌شود چون  همه میوه‌های مورد نظر در کشور تولید می‌شود و بازار هم تقریبا به ثبات رسیده است. شاید در زمستان که تنوع میوه‌ای نداریم، میوه های وارداتی افزایش یابد اما در حال حاضر تقریبا ۵ یا ۶ درصد بازار را میوه‌های وارداتی شامل می‌شود.
وی با هشدار نسبت به رعایت مسائل بهداشتی در موقع خرید میوه، اظهار داشت: در یک یا دو سال اخیر خرید  دستچین میوه افزایش یافته بطوریکه در غرفه‌های شهرداری هم این موضوع مشاهده می‌شود در حالی که پیش از  آن فروش درهم رواج داشت. این یک موضوع به ویژه در حال حاضر غیر متعارف است چون در شرایط شیوع کرونا دستمالی میوه‌ها به صلاح جامعه نیست.
وی ادامه داد:  بنابراین صلاح است که از میوه‌های بسته بندی شده و یا  فروش اینترنتی استفاده شود که البته با رواج این نوع فروش در ماه‌های اخیر استقبال خوبی شده است. برنامه ما نیز رواج آن است بطوریکه  نزدیک به ۷۰ درصد از اعضای صنف ما ایاب و ذهاب رایگان در فروش اینترنتی و تلفنی ارائه می کنند. البته با توجه به تنوع میوه و افزایش فروشندگان در بازار، این نوع فروش باعث می‌شود تا فروشنده به کیفیت میوه‌ها برای حفظ مشتری توجه بیشتری داشته باشد.
 
(پنج شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹) ۱۱:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها