سه شنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۴
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۹۵۳۷۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

استمرار خودکفایی تولید گندم در گرو اعلام قیمت مناسب تضمینی

ایمانی گفت: اگر نرخ خرید تضمینی گندم متناسب با هزینه‌های تولید اعلام شود، پایداری تولید و خودکفایی استمرار خواهد یافت.

علیقلی ایمانی رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور، از برداشت گندم در ۳۱ استان کشور خبر داد و گفت: بنابر آخرین آمار میزان خرید گندم نسبت به مدت مشابه بیش از ۱۰ درصد رشد داشته است.

شتاب در پرداخت مطالبات گندمکاران امری ضروری است
او از پرداخت ۸۰ درصد مطالبات گندمکاران خبر داد و افزود: اگرچه در هفته‌های اخیر پرداخت مطالبات گندمکاران به ۹۰ درصد رسیده بود، اما مجدد وضعیت کند شده است البته امیدواریم دولت تامین منابع مالی مناسب داشته باشد تا از ورود دلالان و واسطه‌ها به امر خرید جلوگیری کند.
 
ایمانی ادامه داد: اگر مسئولان تدابیری برای تامین مالی خرید تضمینی گندم نیندیشند، خروج گندم از چرخه دولتی شتاب می‌گیرد که این امر به زیان تولید این محصول تمام می‌شود.
 
نایب رئیس بنیاد مالی گندمکاران با اشاره به اینکه برداشت گندم تا ۱۵ شهریور ادامه دارد، بیان کرد: اگر مقداری شتاب در پرداخت‌ها صورت گیرد، دولت خیالش از تامین نان مردم راحت می‌شود که با این وجود اعتماد میان دولت و کشاورزان از بین نمی‌رود تا دلالان و واسطه‌ها به امر خرید تضمینی گندم ورود کنند.
 
او درباره آینده تولید گندم گفت: از ابتدای فصل پیش بینی می‌شد که میزان تولید گندم به ۱۴ میلیون تن و خرید تضمینی به ۱۰ تا ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد.
 
ایمانی درباره آخرین جزئیات قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید بیان کرد: بنابر قانون خرید تضمینی، دولت حداقل به اندازه تورم نرخ محصولات کشاورزی را باید افزایش دهد، در شرایط فعلی وزارت جهاد کشاورزی و بنیاد ملی گندمکاران در تلاش هستند تا با برآورد هزینه‌های تولید از استان‌ها به طور متوسط رقمی را اعلام کند.
 
این مقام مسئول ادامه داد: اگر وزارت جهاد کشاورزی یا بنیاد ملی گندمکاران نرخ پیشنهادی خود را اعلام کند، این احتمال وجود دارد که برخی افراد گندم تولیدی را خریداری و انبار کنند تا بتوانند با نرخ‌های بالایی به دولت بفروشند.
 
ایمانی افزود: بنابر اعلام مرکز آمار و بانک مرکزی، تورم در بخش تولید ۳۸.۲ درصد است که اگر این رقم لحاظ شود، به آنالیز هزینه‌های تولید نزدیک‌ می شویم، چنانچه قیمت واقعی نشود، کشاورزان به سبب سردرگمی به سراغ دیگر محصولات می‌روند.
 
نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در پایان تصریح کرد: اگر نرخ منطقی و متناسب با هزینه‌های تولید گندم اعلام شود، خودکفایی استمرار خواهد یافت، در غیر این صورت با مشکلات متعددی در تامین نان مردم مواجه خواهیم شد، به همین خاطر انتظار می‌رود معیشت و رفاه کشاورزان در نظر گرفته شود تا در شرایط سخت اقتصادی که تامین نهاده‌ها همچون کود پایه دشوار است، پایداری تولید و خودکفایی این محصول استراتژیک حفظ شود تا در تامین امنیت غذایی مشکلی ایجاد نشود‌.
(سه شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹) ۰۸:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها