دوشنبه / ۳۰ تیر ۱۳۹۹ / ۲۱:۳۶
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۹۵۳۷۱
گزارشگر : ۳۵۱۴
سرویس فرآورده های لبنی

توقف صادرات شیرخشک ۳۰ درصد قیمت لبنیات را افزایش می دهد

مدیر عامل اتحادیه فرآورده های لبنی با بیان اینکه وضع عوارض صادراتی ۱۰ هزار تومانی برای هرکیلوگرم شیرخشک قیمت تمام شده آن را برای صادرات بالا می برد گفت: در صورتی که صادرات شیرخشک تداوم نداشته باشد قیمت فرآوردهای لبنی ۳۰ درصد در بازار افزایش می‌یابد.

علی احسان ظفری مدیر عامل اتحادیه فرآورده های لبنی ایران امروز در نشست خبری اظهار کرد: همواره در مقاطعی از سال با کاهش مصرف شیر خام در کشور مواجه می شویم و در مقاطعی نیز تقاضا برای خرید شیرخام افزایش می یابد. بنابراین لازم است  مدیریت مورد نیاز ایجاد شود که صادرات شیر خشک می تواند سوپاپ اطمینانی برای آن باشد.
 
وی افزود: صادرات شیر خشک از گذشته انجام می شد اما در مقطعی جلوی آن گرفته شد و  اکنون نیز دولت به دنبال اعمال عوارض سنگین صادراتی برای آن است.
 
ظفری گفت: همچنین کف اظهار قیمت صادرات شیرخشک به دلار اعلام شده است که باید توجه داشت که این امر منطقی نیست و بر اساس کیفیت محصول باید قیمت گذاری داشت.
 
مدیر عامل اتحادیه فرآورده های لبنی ایران ادامه داد: قیمت فروش هر کیلوگرم شیرخشک در داخل کشور 25 هزار تومان و رقم صادرات آن 35 هزار تومان است و در صورتی که دولت بخواهد عوارض 10 هزار تومانی برای صادرات این محصول در نظر بگیرد صادرات آن به صرفه نخواهد بود زیرا صادرکنندگان با توجه به الزام برگشت ارز حاصل از صادرات به کشور مجبور هستند که ارز خود را 12 هزار  تومان زیر قیمت تمام شده در سامانه نیما به فروش برسانند.
 
وی اظهار داشت: در صورتی که این عوارض و شرایط در صادرات شیر خشک اعمال شود دیگر نمی توان شیر خشک مازاد موجود در بازار را صادر کرد زیرا قیمت آن بالاتر از قیمت های جهانی خواهد شد و تنها چند شرکت محدود صنایع لبنی که روابط گسترده ای در دیگر کشورها دارند و حتی در آنجا کارخانه ایجاد کرده اند امکان صادرات خواهند داشت.
 
ظفری ادامه داد: از 1200 کارخانه صنایع لبنی کشور تنها 400 کارخانه مشغول به کار هستند و از این تعداد نیز 10 درصد با تمام ظرفیت خود کار می کند.
 
مدیر عامل اتحادیه فرآورده های لبنی ایران افزود: در مقاطعی که به دلیل اوج بیماری کرونا تقاضا برای شیر خام کاهش و قیمت آن در بازار به 1500 تا 1600 تومان کاهش یافت برخی از صنایع حمایتی از تولیدکنندگان بخش دامداری نداشتند.
 
وی ادامه داد: در صورتی که صادرات شیر خشک متوقف شود 30 درصد به قیمت فرآوردهای لبنی اضافه می شود و این محصولات دیگر به طور کامل تبدیل به کالایی فانتزی در سبد مصرف غذایی مردم خواهد شد.
 
ظفری گفت: تا سال 1389 فرآورده سرانه مصرف سالانه مصرف شیر در کشور برای هر نفر 120 کیلوگرم بود که این رقم اکنون به 70 کیلوگرم کاهش یافته است که دلیل اصلی آن قطع یارانه شیر و کاهش قدرت خرید مردم است.
 
 مدیرعامل اتحادیه فرآورده های لبنی ایران گفت: در صورتی که به موقع اجازه صادرات شیرخشک مازاد بازار داده نشود تاریخ مصرف این محصولات خواهد گذشت و دیگر قابل مصرف نیست بنابراین دولت باید تصمیمات خود را به موقع اعمال کند
(دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۹) ۲۱:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها