شنبه / ۲۸ تیر ۱۳۹۹ / ۱۵:۳۸
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۹۵۳۲۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

ناکامی سودجویان بازار برنج مازندران در آستانه برداشت محصول جدید

نیروی انتظامی مازندران با کشف یک انبار برنج تقلبی در بابل ، راه را بر سودجویانی که قصد داشتند چهار تن برنج مخلوط را به نام برنج مازندران وارد بازار کنند ، بست.

ماموران انتظامی شهرستان بابل از این انبار بیش از چهار تن برنج تقلبی را به ارزش ۸۶۶ میلیون ریال کشف و ضبط کردند.
سرهنگ سید محسن جعفری فرمانده انتظامی بابل در این مورد گفت : ماموران اداره نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت عمومی این فرماندهی در انجام تحقیقاتی از دپوی مقادیری برنج تقلبی در یک انباری در یکی از محله های شهر بابل مطلع شدند و  در تحقیقات پلیس مشخص شد فردی مقادیری برنج را بعد از مخلوط کردن آن با برنج های نامرغوب خارجی، قرار است در بازار به عنوان برنج مرغوب ایرانی عرضه کند.
وی افزود : با هماهنگی قضائی در بازرسی از انبار دپوی برنج تقلبی که با حضور بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت شهرستان همراه بود، چهار تن و ۳۳۰کیلوگرم برنج تقلبی کشف شد.
سرهنگ جعفری با تأکید بر عزم قاطع پلیس در مبارزه با پدیده شوم احتکار، قاچاق کالاهای اساسی و ارزاق عمومی نیاز مردم ، گفت : فرد محتکر در این عملیات دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به دستگاه قضائی معرفی شد.
اگرچه مخلوط کردن برنج مازندران با انواع ارقام بی کیفیت خارجی و داخلی موضوعی است که از یک دهه پیش به وجود آمد ، اما در سال های اخیر به دلیل اختلاف قابل توجه قیمت بین برنج کیفی داخلی و خارجی تشدید شد.
افزایش قیمت برنج خارجی طی ماههای اخیر و احتمال بیشتر شدن قیمت برنج ایرانی که هم اکنون در مازندران در آستانه برداشت قرار گرفته است ، طمع سودجویان را برای عرضه برنج های تقلبی و مخلوط بیشتر کرده است.
بر اساس اعلام تعزیرات حکومتی ، سودجویانی که برنج مخلوط را به عنوان برنج کیفی ایرانی به بازار عرضه کنند در صورت شناسایی ۲ تا ۱۰ برابر ارزش برنج تقلبی جریمه خواهند شد.
در حال حاضر خوشه‌های شالی در مازندران به مرحله طلایی شدن و در آستانه برداشت رسیده است. طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران حدود ۳۲۰ هزار خانوار استان بهره بردار بخش کشاورزی و عمده آنان شالیکار هستند که با تولید سالانه حدود یک میلیون تن برنج ۴۲ درصد نیاز کشور به این محصول را تامین می کنند.
سالانه بین ۲۱۰ تا ۲۳۰ هزار هکتار از حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی مازندران زیر کشت شالی قرار می گیرد و از این شالیزارها هم افزون بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن شلتوک برداشت می شود.
بیشترین سطح زیرکشت شالی در مازندران مربوط به ارقام محلی و کیفی از جمله طارم هاشمی است و ارقام پرمحصولی چون ندا، فجر و شیرودی هم در این استان کشت می شود.
براساس اعلام مرکز تحقیقات برنج، تاکنون دستکم ۵۰ رقم برنج به کشاورزان معرفی شده است ولی همچنان شالیکاران ترجیح می دهند تا به خاطر مشتری پسندی و قیمت مناسب، شالیزارهایشان را زیر کشت ارقام محلی و شناخته شده ببرند.
سال گذشته حدود ۸۰ تن برنج از نوع طارم هاشمی برای نخستین سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خارج صادر شد و این امیدواری را ایجاد کرد تا کشاورزان مازندرانی بتوانند بخشی از محصول کیفی خود را صادرکنند.
کارشناسان مخلوط کردن برنج کیفی مازندران با برنج کم کیفیت یا نامرغوب خارجی و داخلی را مهم ترین ضربه به کسب و کار شالیکاران استان بویژه سنگ اندازی در راه صادرات این محصول می دانند.
 
(شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۹) ۱۵:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها