پنج شنبه / ۲۶ تیر ۱۳۹۹ / ۰۰:۲۲
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۹۵۲۷۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

فروش اینترنتی مواد غذایی فروشگاه رفاه بهترین انتخاب برای روزهای کرونایی

امروزه تنوع کالا، قیمت مناسب و گسترش خدمات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای حرف اول را می‌زند. با توجه به نیاز مشتریان و شرایط روز در صنعت خرده‌فروشی، شرکت فروشگاه‌های زنجیره رفاه تصمیم گرفت در کنار فروش حضوری، تلفنی و پیامکی، فروش اینترنتی مواد غذایی را نیز راه‌اندازی کند.

با توجه به شیوع ویروس کرونا چه تمهیداتی در فروشگاه‌های رفاه در راستای حفظ سلامت مشتریان و کارکنان اندیشیده‌اید؟
در روزهای اخیر که نه‌تنها ایران بلکه تمام مردم جهان درگیر رویارویی با بیماری کرونا هستند، مقابله با این ویروس مهاجم وظیفه فردی و اجتماعی همه ماست. فروشگاه رفاه که همواره آرامش و رفاه مشتریان را هدف اصلی خود قرار داده، در این زمینه فعالیت‌های زیادی را انجام داده است.
ما در مجموعه رفاه از همان روزهای ابتدایی سعی کردیم با ارائه لوازم و تجهیزات بهداشتی همچون دستکش یکبار مصرف و ماسک به پرسنل فروشگاهی و مشتریان گرامی از سلامت این عزیزان محافظت کنیم. همچنین تلاش شد تا از تجمع افراد در فضاهای کوچک و بسته ممانعت به عمل آمده و خدمت‌رسانی به هموطنان با رعایت فاصله اجتماعی صورت پذیرد.
از آنجا که نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه و ارزشمندترین منبع در رفاه محسوب می‌شود، انجام برخی اقدامات همچون گرفتن تست ابتلا به صورت دوره‌ای، بررسی درجه حرارت بدن کارکنان فروشگاهی و کارمندان شاغل در ستاد مرکز و جاگذاری دستگاه ضدعفونی‌کننده به صورت پایلوت در برخی از فروشگاه‌ها که در صورت دریافت بازخورد مثبت به‌زودی در سراسر شعب مسقر خواهد شد، در دستور کار قرار گرفت. علاوه‌بر این پس از قرار دادن محلول‌های ضدعفونی‌کننده در تمامی واحدها، ضدعفونی کردن مداوم دست‌ها و سطوح از تمامی افراد درخواست شد. در کنار موارد ذکر شده، با گذر زمان و پیشرفت و به‌روز شدن دانش جهانی درخصوص ماهیت این بیماری، راه‌های انتقال و روش‌های پیشگیری از آن، آموزش‌های لازم از طرق مختلف به اطلاع پرسنل رسانده شد.
ساعت کاری فروشگاه در ایام کرونا به چه صورتی است؟ آیا افزایشی در خرید اینترنتی داشته‌اید؟
ساعت کاری شعب فروشگاه‌های رفاه همچون گذشته از شنبه تا چهارشنبه ساعت 8:30 تا 24و روزهای پنجشنبه از 9 تا 24 است. بدیهی است روش خرید اینترنتی علاوه‌بر صرفه‌جویی در زمان سبب کاهش چشمگیر تماس افراد با سطوح آلوده به این ویروس مخوف است. در روزهایی که این ویروس مرموز خانه‌نشینی اجباری را برای عموم مردم به ویژه افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار دارند، به دنبال داشته، فروشگاه اینترنتی رفاه توانست پاسخگوی نیاز مشتریان عزیز باشد.
در رفاه‌مارکت می‌توانید با یک جست‌وجوی ساده از موجودی تمامی کالاها مطلع شده و آنچه مورد نیاز شماست را خریداری کنید. پس از آن سبد خرید توسط پیک در کمترین زمان در محل مورد نظرتان تحویل داده خواهد شد.
در حمایت از کالای ایرانی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
در سال جهش تولید یکی از دغدغه‌های رفاه حمایت از کالای ایرانی با کیفیت بالا و قیمت مناسب بوده است. ما در رفاه کوشیده‌ایم تا بهترین مکان برای نمایش و ارائه محصولات تولید شده ایرانی را مهیا سازیم، اما همواره کیفیت کالای عرضه شده و رضایت مشتریان اولویت اصلی ما بوده است.
همچنین تلاش کرده‌ایم در مسیر پیشرفت و توسعه فروشگاه همراه و حامی نشان‌های تجاری فعال در کشور باشیم تا علاوه‌بر جذب مشتری در داخل کشور موجبات ورود به عرصه رقابت جهانی و موفقیت روز‌افزون آنها را در آینده نزدیک فراهم آوریم. همچنین در سال گذشته که با شعار «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شده بود، بیش از ۹۷درصد از کالاهای ارائه شده در فروشگاه رفاه، تولید ایران بود و در سال جاری که «جهش تولید» نام گرفته است، این اراده را در خود ایجاد کردیم تا شرایط بهتری را برای ارائه کالاهای ایرانی مهیا کنیم.
در راستای کارآفرینی چه دستاوردهایی داشتید؟
در پایان سالی که گذشت به لطف خدا موفق به ثبت رکورد اشتغال حدود 10هزار نفر در بیش از ۸۰۰ شعبه به مساحت فروش ۵۰۰ هزار مترمربع شدیم. در 4 ماه ابتدایی امسال با احداث 12 فروشگاه جدید حدود 1000 فرصت شغلی جدید در غالب طرح توسعه جامع ایجاد شد. میزان توسعه سطح فروش و اجرای طرح توسعه راهبردی فقط در سال گذشته با ۲۳سال از آغاز فعالیت این شرکت برابری کرد.
آیا میزان فروش با توجه به کوچک شدن سبد هزینه خانوار تغییری داشته؟ اثر تحریم‌ها چقدر بود؟
از آنجا که خدمات ارائه‌شده توسط فروشگاه رفاه با نیازهای روزمره افراد متناسب است در میزان فروش این فروشگاه خللی پیش نیامده است. اگرچه تحریم‌ها مانع ورود برخی کالاهای لوکس و خارجی به داخل کشور و بالطبع عرضه آن در سطح فروش شد اما با تصمیمات اتخاذ شده تلاش شد تا در اولین فرصت این قبیل کالاها با نمونه باکیفیت ساخت داخل جایگزین شود.
در خصوص کوچک شدن سبد خانوار، با توجه به این امر که رفاه خود را بخشی از مردم می‌داند طی مذاکرات به عمل آمده با تامین‌کنندگان گرامی موفق به برپایی کمپین‌هایی متفاوت به بهانه تخفیف در قیمت کالاها شدیم که در این مسیر اقلام مصرفی با تخفیفی معادل 30 تا 40میلیاردتومان به فروش رسیدند تا علاوه‌بر حمایت از تولید ملی از کوچک شدن سفره هموطنان جلوگیری شود.
در راستای ارتقای کیفیت خدمات فروشگاهی و بهبود کیفیت کالاها و تنوع محصولات چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
با تشکیل کارگروه شوک توسط تیم عملیات و بازرسی کیفیت و عملکرد رفاه به طور مستمر کیفیت و تنوع کالا و نوع خدمات ارائه شده در فروشگاه‌ها رصد شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد.
برنامه شما برای فروش آنلاین و جذب مشتری در این زمینه چیست؟
با توجه به تغییر ایجاد شده در رفتار مشتریان و استقبال از خرید اینترنتی بر آن شدیم تا این سبک از خرید را مطابق درخواست و نیاز افرادی که خرید اینترنتی باب میل‌شان است راه‌اندازی کنیم.
امروزه تنوع کالا، قیمت مناسب و گسترش خدمات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای حرف اول را می‌زند. با توجه به نیاز مشتریان و شرایط روز در صنعت خرده‌فروشی، این بنگاه اقتصادی خصوصی تصمیم گرفت در کنار فروش حضوری، تلفنی و پیامکی، فروش اینترنتی مواد غذایی را نیز راه‌اندازی کند. ایده اولیه «رفاه‌مارکت» از سال 98 شکل گرفت و از 17 فروردین‌ ماه 99 فعالیت رسمی آن آغاز شد.
کارکرد رفاه‌مارکت به‌عنوان یک فروشگاه اینترنتی و عضو جدیدی از خانواده بزرگ رفاه، ایجاد یک بستر مناسب برای فروش، عرضه محصولات با برندهای مختلف با تخفیفات ویژه و برگزاری جشنواره‌های فروش متنوع برای کاربران در یک فضای مجازی کسب‌وکار است. همچنین در فروشگاه اینترنتی رفاه‌مارکت، به‌عنوان یک خرده‌فروشی موفق، قیمت‌گذاری مناسب و تخفیف‌های واقعی به‌عنوان یک اصل مهم در منشور اخلاقی مطرح بوده و تمام قوانین با توجه بر این اساس تدوین و اجرا می‌شود. ارائه قیمت‌‌های کاملاً رقابتی و مناسب، همراه با کیفیت مطلوب و خدمات پس از فروش، از اولویت‌‌های فروشگاه اینترنتی رفاه‌مارکت محسوب می‌شود. همچنین تیم فروش اینترنتی رفاه‌مارکت در راستای پشتیبانی از رونق تولید ملی و جهش تولید، در تلاش است با حمایت از کالای ایرانی، بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات تولید کشور را در اختیار مشتریان محترم قرار دهد.
در ارتباط با آموزش نیروی انسانی چه تدابیری اندیشیده‌اید؟
اهمیت مساله آموزش و به‌روز بودن مهارت‌های پرسنل به قدری برای شرکت رفاه بالاست که این مهم توسط واحدی به همین نام مدیریت و برنامه‌ریزی می‌شود. در جهت ارتقای دانش پرسنل رفاه در هر رده و موقعیت شغلی، از افراد متخصص و کارآزموده دعوت به عمل آمده تا طی برگزاری کلاس‌های آموزشی مهارت‌های لازم و اطلاعات به‌روز را در اختیار کارکنان و کارمندان قرار دهند. همواره در این مسیر به شکل مستمر در حوزه دانش‌افزایی و مهارت‌یابی کارکنان فعالیت خواهیم کرد.
 آیا تعدیل یا تعطیلی شعبه داشته‌اید؟
با توجه به رشد روزافزون میزان فروش در فروشگاه رفاه و همچنین استقبال عموم مردم از کالاهای ارائه شده و کمپین‌های برگزار شده در اقصی‌نقاط ایران، نه‌تنها تعدیل و تعطیلی صورت نگرفته بلکه به طور میانگین هر هفته یک فروشگاه رفاه در قالب‌های رفاه، رفاه‌مارکت و وین‌مارکت در یکی از استان‌های ایران افتتاح شده است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد در 4 ماه نخست سال جاری افتتاح 12 شعبه با ایجاد فرصت شغلی برای 1000نفر در 25000 مترمربع در همین زمان محقق شده است.
تا چه اندازه توانسته‌اید فاصله بین تولید و توزیع را کاهش دهید و واسطه‌ها را حذف کنید؟
از ابتدا اساس تاسیس و توسعه فروشگاه رفاه حذف واسطه‌های اضافه و ارائه کالاهای تولیدشده تامین‌کنندگان به مشتریان بوده است. این امر به منظور کاهش قیمت تمام‌شده برای مصرف‌کنندگان به تحقق پیوسته و تاثیر بسزایی در حمایت از تولید داشته است. علاوه‌بر این از دیگر تصمیمات مهمی که در سال ۹۸ با بینش عمیق مدیران رفاه اتخاذ شد، راه‌اندازی کارخانه قطعه‌بندی و بسته‌بندی گوشت «شرکت البرز به‌پروتئین آپادانا» با سرمایه‌گذاری گروه مدیریت سرمایه رفاه بود که با اشتغالزایی برای ۲۰۰ نفر از نیروهای متخصص همراه شد. در این اقدام تلاش شد تا با خرید حجم بالای محصولات پروتئینی از دامدار، در کنار کیفیت بالای این محصولات، کاهش قیمت و سپس ثبات آن به بازار بازگردد. در همین راستا افتتاح پنج کارخانه فرآوری محصولات پروتئینی در استان‌های مختلف کشور در دستور کار این فروشگاه قرار دارد. ۶۴ نوع گروه کالایی دیگر همچون محصولات سلولزی، پلیمری، حبوبات، قند، شکر و برنج مازندران از دیگر کالاهای اساسی و پرکاربردی هستند که با برند رفاه و در جهت متعادل‌سازی قیمت و افزایش کیفیت تولید و عرضه شد.
آیا احتمال بازگشت سیستم توزیع کوپن بین مردم وجود دارد و ظرفیت کافی برای کمک به دولت در این زمینه را دارید؟
یکی از محورهای عملکرد رفاه از سال‌های گذشته تا به امروز همکاری با دولت به‌عنوان یک بازوی اجرایی است. کما اینکه در دوران کرونا از هیچ تلاشی مضایقه نکرده و تلاش کردیم تا در جهت اهداف دولت تمامی امکانات خود را به کار گیریم. با توجه به شرایط کنونی جامعه در صورت بازگشت کوپن نیز تابع دستورات دولت خواهیم بود.
 
(پنج شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۹) ۰۰:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها