پنج شنبه / ۲۶ تیر ۱۳۹۹ / ۰۰:۱۹
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۵۲۷۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ایران، چهارمین تولیدکننده عسل جهان

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور گفت: ایران به لحاظ تعداد کلنی زنبورعسل و میزان تولید عسل در رتبه چهارم جهان قرار دارد.

فرهاد مشیر غفاری افزود: ما پیشنهاد می‌کنیم متولی ستاد گرده‌افشانی یکی از معاونت‌های تخصصی زراعی یا باغبانی باشد و امیدواریم با دستور وزیر جهاد کشاورزی این ستاد راه‌اندازی و بخشی از مسایل مربوط به زنبورداری کشور در خصوص  استقرار زنبورستان‌ها نیز برطرف شود.
وی اظهار داشت: برای استقرار کندوهای زنبور عسل در اراضی زراعی و باغی باید هماهنگی‌های لازم به لحاظ حضور زنبورداران و تقویم زمانی عملیات سمپاشی و دفع آفات صورت گیرد.
مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با تشکیل ستاد گرده‌افشانی و استقرار کلنی‌های زنبور عسل در اراضی زراعی و باغی نه تنها در تولید عسل و سایر محصولات زنبورداری کشور، بلکه در تولید محصولات زراعی و باغی جهش خواهیم داشت.
وی ادامه داد: ما آماده‌ایم در فاز نخست با هماهنگی ۲۵۰  اتحادیه و تعاونی زنبورداری کشور، تعداد قابل ملاحظه‌ای از کندوهای زنبور عسل را به صورت پایلوت در بعضی از اراضی زراعی و باغی مستقر کنیم. 
غفاری با اشاره به این که نقش زنبور عسل به عنوان یک نهاده ضروری در تولید محصولات کشاورزی در دنیا ثابت شده است، گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده، یک سوم محصولات کشاورزی و یک دوم تولید بذر اکثر دانه‌های روغنی مانند کلزا، آفتابگردان و سویا به گرده‌افشانی زنبور عسل وابسته است.
وی افزود: گرده افشانی زنبور عسل بر تولید گیاهان علوفه‌ای مورد استفاده در تغذیه دام و در نتیجه به طور غیرمستقیم بر تولید محصولات پروتئینی نیز تاثیر می‌گذارد.
مجری طرح توسعه زنبورداری کشور خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین سرشماری در مهر ماه سال ۹۸، حدود ۹۸ هزار زنبورستان و نزدیک به ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار کلنی زنبور عسل در کشور داریم و ایران به لحاظ تعداد کلنی زنبورعسل و میزان تولید عسل در رتبه چهارم جهان قرار دارد.
وی میانگین تولید عسل در هر کندو را حدود ۱۱ کیلوگرم و میزان رشد تولید این محصول در سال ۹۸ نسبت به سال ماقبل را ۲۴ درصد عنوان کرد.
غفاری یادآور شد که در سال گذشته ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ تن عسل، سه تن و ۳۰۰ گرم  ژل رویال، ۲۸۵ تن گرده گل، ۱۲۴ تن بره موم و ۲۲۲۰ تن موم در کشور تولید شده است.
 
(پنج شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۹) ۰۰:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها