یکشنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۹ / ۲۳:۴۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۵۱۷۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

عرضه مرغ با نرخ ۲۰ هزار تومان ‌گران‌فروشی است

نایب رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: عرضه مرغ با نرخ بالای ۱۸هزار تومان تخلف است که برخی واحد‌های صنفی مرتکب می‌شوند.

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی از ثبات قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۲ هزار تا ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۸ هزار و ۳۰۰ تا ۱۸هزار و ۵۰۰ تومان است.
وی با انتقاد از عرضه مرغ با نرخ ۲۰ هزار تومان به بالا در برخی خرده فروشی‌ها افزود: با توجه به نرخ کنونی مرغ زنده، مرغ گرم نباید بیش از ۱۸ هزار تومان در خرده فروشی‌ها عرضه شود و فروش با نرخ‌های بالاتر از جمله تخلفاتی است که واحد‌های صنفی مرتکب می‌شوند.
اسداله نژاد درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا، بازار پایداری را برای مرغ پیش بینی می‌کنیم.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی افزایش هزینه‌های تولید را علت اصلی گرانی قیمت مرغ در بازار برشمرد و افزود: با توجه به نوسان شدید نرخ  نهاده‌های دامی، قیمت مرغ با نوساناتی در بازار روبرو شده است که امیدواریم با کاهش نرخ نهاده‌ها و قیمت تمام شده تولید، نرخ مرغ در بازار کاهش یابد.
وی با بیان اینکه مرغ ارزانترین پروتئین در دسترس خانوار به شمار می‌رود، گفت: علی رغم افزایش قیمت مرغ طی روز‌های اخیر، اما بازهم در مقایسه با سایر محصولات پروتئینی چندان گران نیست، هر چند با وجود کاهش قدرت خرید خانوار، موضوع افزایش قیمت نگران کننده است، اما این گرانی هیچ ارتباطی به مرغداران ندارد.
به گفته وی، با توجه به برنامه وزارت جهاد در خصوص تامین نهاده‌های دامی انتظار می‌رود که مشکل مرغداران در خصوص تامین نهاده مرتفع شود.
این مقام مسئول ادامه داد: واحد‌هایی که نهاده خود را با نرخ مصوب تحویل گرفتند، اقدام به توزیع مرغ با نرخ ستاد تنظیم بازار می‌کنند و در مقابل واحد‌هایی که نهاده مورد نیاز را از بازار سیاه تهیه می‌کنند، بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا مرغ تولیدی خود را در بازار توزیع می‌کنند.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی افزود: با وجود آنکه مسئولان اذعان می‌کنند که قادر به تامین کل نهاده‌های مورد نیاز با نرخ مصوب نیستند، از این رو اعلام قیمت مصوب با هزینه‌های تولید فاصله معناداری دارد.
وی قیمت مصوب هر کیلو مرغ زنده را ۱۰ هزار تومان و مرغ گرم ۱۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت مصوب مرغ گرم ۵۰ درصد بالاتر از نرخ مرغ زنده است، در حالیکه با احتساب سود اصناف این اختلاف قیمت غیر منطقی است و به هیچ عنوان قبول نداریم.
وی با اشاره به اینکه قیمت مصوب مرغ کارشناسی نیست، بیان کرد: نرخ مصوب مرغ کارشناسی نیست چرا که حداقل حقوق مرغداران را تامین نمی‌کند و تنها در صورتی امکان عرضه مرغ با نرخ مصوب وجود دارد که دستگاه‌های دولتی امتیازاتی را به مرغداران بدهند.
اسداله نژاد قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه را ۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: قیمت هر قطعه جوجه یکروزه از یک هزار و ۴۰۰ تومان به ۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است، در حالیکه قیمت مصوب جوجه را ستاد تنظیم بازار ۲ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده است که این نرخ جوابگوی منافع تولیدکنندگان که در چند ماه اخیر متحمل زیان شدند، نیست.
کاهش قیمت نهاده‌های دامی مستلزم تحقق برنامه‌های وزارت جهاد
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران با اشاره به شروط کاهش قیمت نهاده‌های دامی گفت: اگر برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی برای تامین نهاده‌های مورد نیاز برای معرفی به تشکل‌ها صورت گیرد، قیمت ذرت و کنجاله سویا در بازار کاهش می‌یابد.
اسداله نژاد با اشاره به اینکه آشفتگی بازار نهاده‌های دامی‌همچنان پابرجاست، بیان کرد: در حال حاضر هر کیلو کنجاله سویا با نرخ ۷ هزار تومان و ذرت ۲ هزار و ۷۰۰ تا ۲ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار سیاه عرضه می‌شود.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با تاکید بر تامین به موقع نهاده‌های دامی بیان کرد: اگر نهاده‌های مورد نیاز مرغداران با نرخ مصوب تامین شود، امکان عرضه با نرخ مصوب وجود دارد.
 
(یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۹) ۲۳:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها