یکشنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۹ / ۱۴:۲۱
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۵۱۶۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
دنیای اقتصاد
سرویس اقتصاد

خرید ارز آزاد برای رفع تعهد صادراتی

عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران معتقد است سیاست‌های مربوط به پیمان‌سپاری ارزی نادرست است و سامانه نیما نیز کارآیی لازم را ندارد؛ در این شرایط از یک‌سو فعالان اقتصادی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات تحت‌فشار قرار گرفته‌اند و از سوی دیگر بخشی از افزایش نرخ ارز نیز به‌واسطه اجرای همین سیاست‌های نادرست است.

 کیوان کاشفی با ناکارآمد خواندن سیاست‌های در نظر گرفته شده در سامانه نیما که دو سال است تجارت کشور به این سامانه گره زده شده، گفت: امروز مشخص شد همه این سیاست‌ها بیهوده بوده و متأسفانه مسوولان بانک مرکزی نیز به‌جای پذیرش اشتباهات و تلاش برای حل آن، با دادن آمار غلط بازنگشتن ۲۷ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات، شرایط را بدتر می‌کنند، درحالی‌که معتقدیم این رقم صحت ندارد.
او در نشست گرامیداشت روز صنعت و معدن کرمانشاه از مشکلات ایجاد شده به دلیل سیاست‌های بانک مرکزی در زمینه پیمان‌سپاری ارزی انتقاد کرد و گفت: بخش قابل‌توجهی از افزایش نرخ ارز ناشی از همین سیاست‌های نادرست است. رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه صادرکنندگان تعهدات ارزی سال ۱۳۹۸ خود را تا دی‌ماه تسویه کردند، یادآور شد: از آن زمان تاکنون نیز به دلیل شرایط کرونا روند تجارت و بازگشت ارز صادرات بسیار دشوار شده است.
 
کاشفی عنوان کرد: حتی هم‌اکنون خود رئیس بانک مرکزی هم نمی‌تواند دلارهای ما را از عراق برگرداند، چگونه در چنین شرایطی توقع دارند صادرکنندگان بتوانند ارز خود را از کشورهای دیگر جمع کنند و به ایران برگردانند.
 
او معتقد است: ضرب‌الاجلی که برای بازگشت ارز صادراتی تا پایان تیرماه تعیین شده باعث هجوم صادرکنندگان به بازار برای تهیه ارز و بالا رفتن قیمت‌ها شده است.
 
رئیس اتاق کرمانشاه خواستار پیگیری مسوولان ارشد استان برای حل این موضوع با قید فوریت و از طریق وزیر کشور شد و عنوان کرد: متأسفانه رئیس بانک مرکزی دو هفته است به‌رغم دستور وزیر اقتصاد و دارایی در جلسات شورای گفت‌وگوی ملی حضور پیدا نمی‌کند که بتوانیم مشکلات را پیگیری کنیم. کاشفی با بیان اینکه این مشکل دامن صادرکنندگان کرمانشاه را نیز گرفته، اظهار کرد: بر اساس فهرستی که به ما دادند ۸۰ درصد کارت‌های بازرگانی استان باید باطل شود و ما هر روز توبیخ می‌شویم که چرا در زمینه ابطال این کارت‌ها کوتاهی می‌کنیم.
 
رئیس اتاق کرمانشاه خواستار تسهیل شرایط در استان کرمانشاه برای حمایت از سرمایه‌گذاران شد و گفت: فعالان حوزه صنعت و معدن از دلسوزترین افراد هستند که داشته‌های خود را تبدیل به ثروت‌هایی برای توسعه اقتصاد و اشتغال استان کرده‌اند که تا سالیان متمادی از آن استفاده خواهد شد.
 
کاشفی افزود: اینکه چنین افرادی با برخورد نامناسب یک ممیز مالیاتی مواجه شوند، یا برای گرفتن امضا از یک کارشناس در بانک ساعت‌ها منتظر بمانند، هم جفا به فعالان اقتصادی و هم ظلم در حق کرمانشاه است.
 
رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه با توجه به عدم صنعتی بودن استان کرمانشاه باید برای جذب تمام سرمایه‌گذاران تلاش کنیم، یادآور شد: حتی سرمایه‌گذاری خرد ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومانی را هم نباید از دست بدهیم.
 
عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران در ادامه از جهش قابل‌توجه بازار سرمایه کشور خصوصا طی هشت ماه اخیر هم یاد کرد و افزود: در این مدت شاخص کل بورس از ۵۰۰ هزار واحد به یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار واحد رسیده که رقم قابل‌توجهی است و فقط در بورس منطقه‌ای استان کرمانشاه طی شش ماه، چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی جمع شده و حدود ۴۳ هزار سرمایه‌گذار فعال هستند.
 
رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه این جهش بورس فرصت مناسبی برای تأمین مالی بخش تولید است، خواستار استفاده واحدهای صنعتی و معدنی استان از نقدینگی موجود در بازار سرمایه شد و افزود: متأسفانه هم‌اکنون فقط چهار واحد سیمان غرب، نیروگاه زاگرس، کارخانه قند بیستون و پتروشیمی کرمانشاه در بازار سرمایه حضور دارند.
 
کاشفی با اشاره به تصمیم‌های دولت برای تسهیلگری شرایط ورود واحدهای تولیدی به بازار سرمایه، گفت: در استان کرمانشاه نیز در اتاق بازرگانی تیمی را مامور این کار کرده‌ایم تا به ورود واحدهای تولیدی کرمانشاه به بورس کمک کنند.
(یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۹) ۱۴:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها