یکشنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۵۱۵۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

صادرات، صنایع تبدیلی و نگهداری محصولات، راهکارهایی برای حمایت از کشاورزی فارس

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی معتقداست برای حمایت از کشاورزی استان فارس راهکارهایی مانند صادرات، ایجاد صنایع تبدیلی و ساخت فضاهای نگهداری باید اتخاذ شود.

محمدجواد عسکری با بیان اینکه عمده درآمد مردم استان فارس حول سه محور زراعت، باغبانی و دامپروری است، افزود: در حوزه زراعت جایگاه استان فارس مشخص است، در حوزه دامپروری نیز این استان بیشترین دام کشور را دارد و بیشترین پروتئین قرمز کشور را استان فارس تامین می‌کند.
وی ادامه داد: همچنین در حوزه باغبانی، استان فارس انواع و اقسام محصولات باغی را تولید و به بازار عرضه می‌کند، در بحث کشت دیم نیز بزرگترین انجیرستان دیم جهان در شهرستان استهبان و بزرگترین مزرعه کشت دیم گل محمدی در شهرستان داراب قرار دارد.
نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث کشاورزی در استان فارس به جهت اینکه محل درآمد و اشتغال مردم استان از بخش کشاورزی است در قالب یک برنامه حساب شده باید در این زمینه برنامه‌ریزی لازم دنبال شود چرا که در حال حاضر حدود ۲۰ هزار فارغ التحصیل بخش کشاورزی در فارس داریم.
عسکری افزود: در کمیسیون کشاورزی مجلس این موضوع را دنبال خواهم کرد تا دولت را مکلف به خرید تضمینی همه محصولات کشاورزی کنم و دولت که مکلف به خرید تضمینی تمام محصولات کشاورزی شد سه راهکار به دولت ارایه می‌دهیم.
وی ادامه داد: راهکار نخست این است که مسیر صادرات باز شود، دولت باید در مسیر صادرات، بروکراسی اداری را حذف و کارشناسانی را برای بازاریابی به مناطق مختلف اعزام کند.
نماینده مردم شهرستان‌های داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی گفت: تنها در فضای پیرامونی کشور ما حدود ۲۰۰ میلیون نفر می‌توانند به راحتی از محصولات کشاورزی ایران استفاده کنند.
عسکری افزود: با دنبال شدن بحث صادرات هم دوره کارنس(تشخیص دوره ماندگاری سموم کشاورزی) و هم ارگانیک بودن محصولات کشاورزی انجام‌ می‌شود، در حال حاضر عمده محصولات کشاورزی تولید شده در استان فارس ارگانیک است.
وی ادامه داد: راهکار دوم که دولت باید آن را در قالب یک ماموریت دنبال کند بحث ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی است که با فراهم شدن زمینه امنیت سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران به این حوزه وارد شوند.
نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: قطعا با توسعه صنایع تبدیلی، می‌توانیم به موقع محصولات را صادر و به بازار بفرستیم و یک تعادل بخشی در بحث بازار محصولات کشاورزی را شاهد خواهیم بود.
عسکری بحث نگهداری محصولات کشاورزی را راهکار دیگری دانست که دولت باید این موضوع را دنبال کند و افزود: به عنوان مثال ما همزمان از ایزدخواست آباده تا سپیدان و در نهایت در اطراف شیراز محصولاتی مثل سیب بدست می‌آید که برای این محصولات فضای نگهداری نداریم.
وی ادامه داد: در استان فارس هزاران انبار تعاون روستایی وجود دارد که بلااستفاده است که می‌توان با سرمایه گذاری در این حوزه فضا را برای نگهداری محصولات کشاورزی فراهم کرد.
نماینده مردم شهرستان‌های داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه و رویکرد ما این است که حول این سه راهکار حرکت کنیم تا محصولات کشاورزی روی دست کشاورزان نماند، اگر بتوانیم با یک برنامه‌ریزی خوب جلو برویم در کنار این موضوع شاهد اشتغال نیز خواهیم بود.
عسکری افزود: صادرات، صنایع تبدیلی و نگهداری محصولات کشاورزی می‌تواند اشتغال ایجاد کند، کشاورزی در فارس به معنای واقعی اشتغالزا است و از سر زمین تا سفره مردم شاهد فعالیت افراد در شغل‌های مختلف هستیم.
وی ادامه داد: نگاه کلی من این است در حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی باید استان فارس را به عنوان پایه (پایلوت) قرار دهیم تا ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها به وجود بیاید و سپس آن را به سایر نقاط گسترش دهیم.
 
 
(یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۹) ۱۲:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها