پنج شنبه / ۱۹ تیر ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۵۰۸۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

قیمت تراکتور و کمباین دو برابر شد/ کشاورزان مجبور به خرید از بازار ثانویه هستند

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان تجهیزات کشاورزی گفت: افزایش قیمت در دو یا سه مرحله اتفاق افتاده است برای مثال تراکتور مدل شش سیلندر سال گذشته ۱۳۰ میلیون تومان بود که در حال حاضر تقریبا دو برابر شده است. در مجموع می‌توان گفت به طور متوسط قیمت تراکتور و کمباین نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

حمیدرضا نامی در مورد افزایش قیمت تراکتور و کمباین در هفته‌های اخیر گفت: این افزایش مربوط به روزهای اخیر نیست و ریشه در سال ۱۳۹۸ دارد. بخشی از این افزایش قیمت قابل توجیه است و مربوط به قیمت مواد اولیه است اما بخش دیگر به دلیل عدم وجود رقابت در فضای تولید این تجهیزات است. شرایط تولید تراکتور و کمباین انحصاری بوده و باعث این اتفاقات ادامه‌دار می‌شود.
وی ادامه داد: این افزایش قیمت در دو یا سه مرحله اتفاق افتاده است برای مثال تراکتور مدل شش سیلندر سال گذشته ۱۳۰ میلیون تومان بود که در حال حاضر تقریبا دو برابر شده است. در مجموع می‌توان گفت به طور متوسط قیمت تراکتور و کمباین نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.
رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان تجهیزات کشاورزی با انتقاد از وجود انحصار در تولید تجهیزات گفت: شاید تحمیل قیمت فولاد در این افزایش قیمت بی‌تاثیر نباشد اما مشکل اصلی این است که این بازار کاملا انحصاری هستند. همچنین مشاهده می‌شود برای این تجهیزات بازارهای ثانویه ایجاد می‌شود یعنی وقتی کشاورزی برای تامین مستقیم مراجعه می‌کند قادر به آن نیست اما دلالان به راحتی می‌توانند آن را تامین کنند. وقتی فضا انحصاری باشد به راحتی می‌توان بازار را کنترل و حتی کمبودهای مقطعی ایجاد کرد اما در صورت رقابتی شدن این اتفاقات روی نخواهد داد.
نامی خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما برای افزایش قیمت‌ها هیچگاه آنالیز قیمت تمام شده مثل تمام نقاط دنیا انجام نمی‌شود. مثلاً در حوزه خرید گندم نیز این موضوع مشاهده می‌شود و دولت نه بر اساس قیمت تمام شده بلکه بر اساس توان خرید، قیمت تضمینی گندم را اعلام می‌کند. همچنین دولت موظف است قیمت تضمینی گندم را قبل از فصل کشت اعلام کند اما معمولاً این کار را پس از آن انجام می‌دهد و این باعث شد که امسال برخی از کشاورزان در حالیکه کشت گندم را انجام داده بودند، کشت مزرعه را به سایر محصولات تغییر دهند.
 
(پنج شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۹) ۱۳:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها