پنج شنبه / ۱۹ تیر ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۵۰۸۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

مصرف بی رویه سم در کشور به حداقل رسید

رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه مصرف بی رویه سم در کشور به حداقل رسیده است، گفت: به ازای هر کیلوگرم محصولی که در کشور تولید می‌شود حدود ۰.۳۵ گرم سم مصرف می‌شود. این در حالیست که متوسط مصرف سم در دنیا ۰.۶۲۵ گرم است.

کیخسرو چنگلوایی با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات وظیفه دارد محصولات زراعی و باغی را از هرگونه عارضه و عوامل زیان رسان حفظ کند و خسارات را به حداقل ممکن برساند، اظهار کرد: به طور متوسط در دنیا ۳۵ تا ۴۰ درصد محصولات زراعی دستخوش خسارت عوامل زیان رسان می‌شوند و ۶۰۷ نوع عامل زیان رسان اعم از حشرات مضر، عوامل بیماری زا و علف های هرز در دنیا وجود دارد که این عوامل پتانسیل این را دارند  تا خسارتی معادل ۵۱۵ میلیارد دلار وارد کنند.
وی ادامه داد: این عوامل زیان رسان نیز اگر در کشور به موقع و موثر مدیریت نشوند حدود ۱۰ میلیارد دلار معادل ۳۷میلیون تن به  محصولات کشاورزی و باغی خسارت وارد خواهند کرد.
رئیس سازمان حفظ نباتات اضافه کرد: رویکرد سازمان استفاده از مبارزه‌های فیزیکی تلفیقی و بیولوژیکی تا حد ممکن است. در جایی که این مبارزات پاسخگو نبود از مبارزه شیمیایی استفاده می شود. البته در مبارزه شیمیایی تلاش بر این است که از سموم کم خطر استفاده شود. در این راستا نیز سال گذشته سازمان حفظ نباتات واردات تعدادی از سموم پرخطر را ممنوع کرد.
وی با بیان اینکه خوشبختانه سم در کشور به صورت مدیریت شده  استفاده می شود و سمپاشی بی رویه به حداقل ممکن رسیده است، گفت: به ازای هر کیلوگرم محصولی که در کشور تولید می شود حدود ۰.۳۵ گرم سم مصرف می شود این در حالیست که متوسط مصرف سم  در دنیا ۰.۶۲۵ گرم است. همچنین میزان سم استفاده شده در هکتار در دنیا ۲.۸ کیلوگرم است که این عدد در کشور ما بین ۲.۱۶ تا ۲.۵ کیلوگرم در هکتار است.
چنگلوایی در پاسخ به این سوال که سازمان حفظ نباتات چه اقداماتی در راستای کاهش استفاده از سم در بخش کشاورزی کشور انجام داده است، گفت: مراکز خدمات کشاورزی در کشور پراکنده هستند و به کشاورزان آموزش های لازم را می دهند. از طرفی در استان ها مدیریت آموزش و ترویج کشاورزی آخرین یافته های تحقیقاتی را دریافت کرده و با برگزاری کلاس و کارگاه و یا مدرسه در مزرعه اطلاعات را به کشاورزان منتقل می کنند.  همچنین کلینیک های گیاه پزشکی نیز معمولا سم را با نسخه به فروش می رسانند و بر روی قوطی یا کارتن سموم نیز بروشور آموزشی قرار گرفته است.
این مقام مسئول در سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: البته نمی توانیم ادعا کنیم در این راستا صدر درصد موفق بوده ایم، زیرا کشاورزی امری پویاست و همواره با عوامل جدیدی دست و پنجه نرم می کند و ما دائما نیازمند آموزش هستم.
وی در بخش دیگری از صحبت هایش به تاریخچه این سازمان اشاره کرد و گفت: قدمت سازمان حفظ نباتات به ۹۱ سال پیش و به تاسیس اداره دفع ملخ بازمی گردد. این سازمان جزو معدود ساختاری هایی است که قوانین مختص به خود را دارد و این قوانین از سال ۱۳۴۶ وضع شده است. همچنین این سازمان عضو کنوانسیون های بین المللی نیز است.
رئیس سازمان حفظ نباتات اضافه کرد: ماهیت این سازمان به نوعی است که امکان بهره گیری از فناوری های جدید و شرکت های دانش بنیان را دارد.   همچنین در این مجموعه ۲۶ هزارنفر به صورت مستقیم و ۴۰ هزارنفر نیز به صورت غیر مستقیم فعالیت دارند.
 
(پنج شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۹) ۱۳:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها