سه شنبه / ۱۷ تیر ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۶
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۹۵۰۴۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس فرآورده های لبنی

بدهی میلیاردی کارخانجات لبنی به دامداران

مدیر انجمن صنایع لبنی گیلان گفته در شرایط کرونایی که دولت هم نمی‌تواند سوبسیدی به کارخانجات دهد ضروریست کارشناسان تدابیر ویژه‌ای بیاندیشند.

ابراهیم آسایش مدیر انجمن صنایع لبنی گیلان در خصوص علت افزایش قیمت چشمگیر لبنیات گفت: یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت لبنیات، افزایش قیمت شیرخام است.
وی افزود: ۲۵ درصد عواید افزایش قیمت لبنیات نصیب دامداران و سه تا چهار درصد سود این افزایش قیمت به کارخانجات لبنی می‌رسد. البته منظور دامداران صنعتی هستند و گرنه دامداران سنتی سودی از گرانی شیر نصیبشان نمی شود، زیرا به قدری قیمت نهاده و علوفه زیاد است که هزینه تولید شیر نیز بسیار بالا است.
وی گفت: فقط در صورتی سود افزایش قیمت لبنیات به نفع کارخانجات لبنی می‌شود که به قدر کافی تولید انبوه وجود داشته باشد، این در حالی است که با توجه به افزایش قیمت شیر مصرف لبنیات کاهش یافته است و امکان تولید انبوه برای برخی از کارخانجات لبنی وجود ندارد. گیلان ۱۳ کارخانه صنعتی لبنی دارد که در حال حاضر هشت واحد فعال هستند که البته با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند.
از آنجایی که کمترشدن مصرف شیر افزایش بیماری پوکی استخوان را برای مردم به دنبال دارد، بهتر است تدابیر لازم اندیشیده شود تا مردم به میزان کافی شیر مصرف کنند در غیر این صورت درمان کردن مردم در آینده هزینه بیشتری برای کشور دارد.
آسایش گفت: یکی دیگر از مشکلات کارخانجات لبنی بدهی میلیاردی است که باید صاحبان کارخانجات به دامداران بپردازند. شیوع کرونا موجب افزایش این بدهی شده است زیرا قبل از کرونا اغلب دامداران شیرها را به صنوف می‌فروختند که با شیوع کرونا و اعمال محدودیت ها نتوانستند به صنوف شیر بفروشند و با تهمیداتی که از سوی مسئولین اعمال شد، کارخانجات لنبی موظف به خریداری شیر از دامداران شدند و چون پول شیرها پرداخت نشد به طبع بدهی‌ها نیز افزايش یافته است.
آسایش تصریح کرد: پیگیر هستیم بدهی های میلیاردی را کاهش دهیم زیرا هرچه دامداران از نظر مالی قویتر باشند منجر به تقویت وضعیت کارخانجات لنبی می‌شوند و در مجموع باید زنجیره تولید شیر و لنبیات را در استان بهبود ببخشیم. شاید در گذشته آزاد شدن قیمت شیر می توانست راهکاری درست برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها باشد، اما در شرایط کرونایی موجود که دولت هم نمی‌تواند سوبسیدی به کارخانجات دهد ضروریست کارشناسان تدابیر ویژه برای جلوگیری از افزایش قیمت لبنیات بیاندیشند.
وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت لبنیات صنعتی موجب شده است که مردم به سمت خرید شیر و فروارده های لبنی سنتی باشند، گفت: شیرهای پاستوریزه نشده سلامت مردم را تهدید می‌کند و لازم است اقدامات اساسی در این خصوص اندیشیده شود.
(سه شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹) ۱۲:۴۶
مصطفی صالحی
۱۴۰۲/۰۳/۱۲
0
0
0

سلام درزمینه مدیریت رفع بحران کارخانجات لبنی درخدمت دوستان هستم 09197703028 صالحی


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها