سه شنبه / ۱۷ تیر ۱۳۹۹ / ۰۸:۲۲
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۹۵۰۳۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

دلایل افزایش قیمت کالاهای اساسی/ ثبت۱۰۰ قلم کالای اساسی در سامانه ۱۲۴

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت گفت:۱۰۰ قلم کالای اساسی در سامانه ۱۲۴ ثبت شده که ۱۱ قلم افزایش قیمت نداشته است.

کلامی سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت امشب ۱۶ تیرماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی تنظیم بازار کالا‌های اساسی پرداخت.
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت با اشاره به اینکه ۱۰۰ قلم کالای اساسی در سامانه ۱۲۴ ثبت شده است گفت: ۱۱ قلم هیچ افزایش قیمتی نداشته است و ۳۶ قلم بین صفر تا پنج در افزایش قیمت داشته اند، همچنین ۵۳ قلم بیش از ۵ درصد افزایش قیمت داشتند.
او با اشاره به اینکه برخی کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند افزود : برنج وارداتی ۱۱۲۱ هندی برای خرید ایران حدود یک دلار است ، حدود ۲ سال سقف قیمت مصرف کننده برنج هندی ۸ تومان بود به طوری که اکنون قیمت میانگین کشوری حدود ۱۵ هزار و ۳۹۰ تومان است.
 
کلامی با اشاره به اینکه برنج هندی در فصل مهر، آبان و آذر برداشت می شود ادامه داد: الان تجار برای سهم بازار تلاش می کنند تا کالا را خریداری کنند لذا واردات برنج نسبت به سال قبل در این مقطع زمانی کاهش را نشان می‌دهد اما بازار متاثر از این موضوع نخواهد بود و کنترل شده است.
 
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت با اشاره به اینکه الان قیمت شکر خام حدود ۳۳۰ دلار است گفت : اگر بخواهیم ارز بازار آزاد را ملاک قرار دهیم قیمت بالا می رود، برای شکر وارداتی با ارز نیمایی مداخله قیمت نکرده‌ایم تا انگیزه تامین از بین نرود.
 
او با اشاره به اینکه مداخله قیمت نباید صورت گیرد و به صورت رقابتی شکر باید عرضه شود عنوان کرد : برای کالاهایی که قیمت تثبیتی در نظر گرفته نمی شود ضابطه قیمت گذاری تولید داخل در نظر گرفته‌ایم بنابراین سازمان حمایت قیمت جهانی و ارز نیما را رصد کرده و در زمان لازم مداخله می‌کند.
 
کلامی با اشاره به اینکه قیمت گوشت گوسفندی نسبت به سه ماه قبل دو و نیم درصد افزایش را نشان می‌دهد افزود: قیمت گوشت گوسفندی مخلوط ۹۲ هزار و ۴۰۸ تومان است که اکنون این رقم دو و نیم درصد افزایش داشته است.
 
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت با اشاره به اینکه در بحث دام زنده سبک موضوع کرونا باعث شد برخی از میادین دام به واسطه محدودیت بیماری فعالیت‌هایشان کمتر شود خاطرنشان کرد : خرید و جابجایی دام نسبت به گذشته مشکل شده است و در عین حال که مصرف کننده درآمد سرانه اش افزایش نیافته است.
 
او با اشاره به این که قبلاً قیمت دام زنده ۳۸ هزار تومان بود افزود: شرکت پشتیبانی امور دام برای خرید از محل دام داخل باید به کمترین قیمت برسد لذا قیمت تضمینی گوشت خیلی پایین تر از این ارقام است، از سوی دیگر دامداران عدد ۷۰ الی ۷۵ هزار تومان را مد نظر دارند دامدار به دنبال بالا ترین قیمت برای فروش و پشتیبانی به دنبال خرید ارزان تر است.
 
کلامی با اشاره به اینکه دولت ذخیره سازی را انجام می‌دهد تا در موارد کمبود بازار را متعادل کند تصریح کرد: مردم گوشت قرمز خریداری می کنند لذا حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده با خرید تضمینی انجام می‌شود.
 
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت با اشاره به اینکه مرغداران دچار زیان شده اند به طوری که در فروردین و اردیبهشت ماه با کاهش مصرف روبه‌رو بودیم گفت : مرغداران درخواست تعدیل مقادیر جوجه ریزی را داشتند. در اردیبهشت ماه طبق عدد رسمی ۱۱۴ میلیون قطعه جوجه ریزی شد لذا با توجه به اینکه کسب و کارهای مربوطه بازگشایی شده اند این افزایش قیمت در بازار صورت گرفته است، نهاده باید با نرخ مصوب به دست مرغدار برسد.
 
کلامی ادامه داد : سال گذشته ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن ذرت ترخیص کردیم اما اکنون این رقم به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده است بنابراین می‌توان اذعان داشت که ذرت حاشیه بازار ندارد.
 
گرانی کالا ناشی از دلالی و انحصار کالا است
حسنی دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در ادامه برنامه طی تماس تلفنی با اشاره به اینکه ما در همه اقلام افزایش قیمت داشته ایم گفت: 
در کشور هیچ گونه کمبود کالا وجود ندارد و گرانی کالا ناشی از دلالی و انحصار کالا است.
 
دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی افزود: قیمت روغن بر اساس اعلام رسمی ۱۲ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است. همچنین شاهد افزایش قیمت در محصول برنج هم هستیم و متاسفانه سودجویی کاذب شکل گرفته است.
او با اشاره به اینکه کمبودی در سطح کشور در حوزه مواد غذایی نداریم خاطرنشان کرد: سودجویی و گرانفروشی صورت گرفته لذا برای ۶ تا یک سال آینده در اقلام مواد غذایی کمبودی نداریم.
حسنی تصریح کرد: اصل مشکل بر سر موضوع ارز است. از دولت خواستیم تا عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند و ما ارز نمی‌خواهیم.
او افزود: شکر با قیمت  ۸ تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود، اما اگر شکر با ارز وارد کشور شود قیمت از این رقم نیز ارزان‌تر خواهد بود.
کلامی سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت در پاسخ به دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی افزود: نرخ شکر ایرانی ۶ هزار و ۷۰۰ تومان در درب کارخانه است، اما نرخ شکر وارداتی با قیمت دلار نیمایی جدید محاسبه می شود.
منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در ادامه برنامه گفت: امسال ۵۰درصد افزایش پروار داشتیم. دامدار در بدترین شرایط قرار دارد و کسی دام آنها را نمی خرد، دام پروار بالای ۱۰۰ کیلوگرم است، لذا مشتری یا تقاضای داخلی برای آن وجود ندارد.
 
او تصریح کرد: جمعیت دام سبک کشور ۶۸ میلیون راس و میزان پروار بندی کشور ۱۲ میلیون راس است که رشد ۵۰ درصدی را نشان می دهد، الان بازار داخلی به دنبال دام ریز است.
 
(سه شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹) ۰۸:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها