سه شنبه / ۱۷ تیر ۱۳۹۹ / ۰۰:۱۷
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۹۵۰۲۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

۸۵ درصد گندم دیم کشور مکانیزه کشت می‌شود

هفتاد و ششمین جلسه کمیته فنی گندم با حضور مشاور وزیر و مجری طرح گندم، رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، رییس بنیاد ملی توانمند سازی گندمکاران ایران، نمایندگان موسسات تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، موسسه تحقیقات خاک و آب، معاونین بهبود تولیدات گیاهی، مدیران زراعت و روسای هیأت های اجرایی بنیاد گندمکاران استانی به صورت ویدیو کنفرانس در محل سالن جلسات شهیدان نعمتی جم برگزار شد.

در این نشست، مشاور وزیر و مجری طرح گندم، تاکید کرد: برنامه ریزی و نظارت برای تحقق برنامه ابلاغی تولید بذور گندم معمولی و دوروم در طبقات پرورشی، مادری و گواهی شده توسط روسای سازمان ها و معاونبن بهبود تولیدات گیاهی انجام شود.
اسماعیل اسفندیاری پور اظهار کرد: ارسال نمونه های گندم جهت ارزیابی کیفیت محصول گندم باید توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و همچنین ارسال نتایج کیل گیری مزارع گندم آبی و دیم و مزارع انتخاب مشارکتی ارقام (PVS) و پروژه گندم بنیان صورت پذیرد.
وی ادامه داد: لازم است در پایان نظارت بر عملیات خرید و تعیین افت های مفید و غیر مفید و سن زدگی توسط معاونین بهبود تولیدات گیاهی و مدیران حفظ نباتات انجام شود.
کشت مکانیزه ۸۵ درصد گندم دیم کشور
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی نیز در این نشست، با بیان این که تدارک مناسب بذرکار به عنوان یکی از اصلی ترین ماشین های کشت پاییزه سال جاری به نحو مطلوبی انجام شده است، گفت: نزدیک به ۵۳ هزار دستگاه بذرکار داخلی آماده برای کار کشت پاییزه هستند.
کامبیز عباسی اظهار کرد: در سال ۹۸، تعداد ۴۲۰۰ دستگاه تحویل بهره برداران شده و تا پایان شهریورماه سال جاری ۴۵۰۰ دستگاه بذرکار به کشاورزان تحویل خواهد شد.
وی تصریح کرد: کشت ۸۵ درصد گندم دیم و ۷۳ درصد گندم آبی به صورت مکانیزه انجام می شود.
عباسی گفت: تعداد بذرکارهای کشور از سال ۹۲ تاکنون از حدود ۳۰ هزار دستگاه به ۵۳ هزار دستگاه رسیده که در تاریخ کشاورزی کشور بی سابقه است.
 
(سه شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹) ۰۰:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها