دوشنبه / ۱۶ تیر ۱۳۹۹ / ۱۸:۵۷
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۵۰۲۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس اقتصاد

3.6 میلیون تن کالای اساسی در بنادر وجود دارد/16 شناور منتظر پهلوگیری

معاون فنی گمرک گفت: تا امروز بالغ بر 3.6 میلیون تن کالا در بنادر و گمرکات برای ترخیص وجود دارد. همچنین 16 شناور منتظر پهلوگیری هستند.

مهرداد جمال ارونقی با اشاره به موجودی کالاهای اساسی تا امروز دوشنبه ۱۶ تیرماه سال ۹۹ اظهار داشت: در حال حاضر ۳ میلیون و ۶۰۹ هزار تن کالای اساسی در بنادر امام خمینی، شهید رجایی، انزلی، امیرآباد، باهنر، بوشهر، چابهار، نوشهر، فریدونکنار و آستارا موجود است.
معاون فنی گمرک ایران افزود: این کالاها شامل گندم، ذرت، جو، سویا، برنج، شکر، روغن خام، دانه روغنی و مابقی بیست و پنج قلم کالای اساسی و ضروری است.
وی تاکید کرد: بیشترین اقلام کالاهای اساسی در بندر امام خمینی با حجم ۲ میلیون و ۳۶۸ هزار تن شامل گندم، ذرت، جو، سویا، شکر و روغن خام و همچنین ۳۹۳ هزار تن کالا در بندر امیرآباد موجود است که شامل ذرت، جو، سویا، روغن و دانه های روغنی می شود.
جمال ارونقی در مورد حجم کالاهای غیرکانتینری غیر اساسی نیز بیان داشت: حجم این کالاها بالغ بر ۳ میلیون و ۳۲۹ هزار تن کالا است که بیشترین آنها در بندر شهید رجایی با حجم یک میلیون و ۹۹۱ هزار تن می شود.
این مقام مسئول در مورد علت ایستایی این حجم از کالا گفت: بیشترین دلیل آن مشکلات اسنادی و انتقال ارز بوده که نتوانسته کالا به گمرک اظهار شود. بدیهی است گمرک هیچ گونه اختیاری برای کالاهایی که در صف تخصیص ارز بانکی هستند، ندارد.
معاون فنی گمرک در مورد میزان کالاهای کانتینری افزود: طبق آخرین آمار ۸۵۰۹۹ کانتینر TEU شامل کانتینرهای صادراتی، وارداتی، ترانزیت، خالی و ورود موقت است که از این تعداد، برآورد گمرک نشان می‌دهد ۴۰ هزار کانتینر مربوط به کالاهای وارداتی یعنی حدود ۲۴۰۰۰ باکس کانتینر است.
وی با اشاره به آمار ارائه شده از سوی سازمان بنادر تصریح کرد: ۱۲ فروند شناور حاوی ۳۹۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر شهید رجایی، امام خمینی، نوشهر، امیرآباد و آستارا در حال تخلیه روغن، ذرت، شکر، دانه های روغنی و جو است.
ارونقی ادامه داد: همچنین ۱۶ فروند شناور در بنادر شهید رجایی، امام خمینی، انزلی، امیرآباد حاوی ۸۱۲ اساسی شامل گندم، روغن، ذرت، شکر، دانه روغنی و جو منتظر پهلوگیری و تخلیه بار هستند.
 
(دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹) ۱۸:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها