یکشنبه / ۱۵ تیر ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۴۹۷۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

مواد اولیه خوراک دام به موقع تامین نشود با چالش مواجه می‌شویم

رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور گفت: افزایش قیمت خوراک دام و طیور خبر خوبی برای تولیدکنندگان شیر، گوشت، تخم مرغ و سیاست‌گذاران اقتصادی نیست. این وضعیت به ما نشان می‌دهد بازار ثبات مناسبی ندارد و اگر مشکلات حل و فصل نشود در آینده نزدیک در تامین شیر، گوشت، تخم مرغ و دیگر محصولات پروتئینی با چالش جدی مواجه خواهیم شد.

مجید موافق قدیری  با بیان اینکه عرضه نهاده‌های دام و طیور بسیار ضعیف است، گفت: متاسفانه همین عامل باعث شد تا بین نهاده دامی  که قیمت مصوب دولتی دارند و بازار غیر رسمی نهاده‌ها فاصله زیادی  بیفتد؛ به طوری که  ذرت ۱۵۰۰ تومانی دولتی در بازار آزاد به بیش از ۲۷۰۰ تومان و کنجاله سویای ۲۴۵۰ تومانی مصوب دولت به بیش از ۷۰۰۰ تومان رسیده است.
 
رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور افزود: از دولت انتظار داریم عرضه را افزایش دهد که این مهم با افزایش واردات شکل می گیرد. البته واردات بیشتر هم منوط به تخصیص ارز توسط بانک مرکزی است. پیگیر این موضوع هستیم و به دولت اعلام کردیم که اگر مواد اولیه خوراک دام به موقع تامین نشود بازار با چالش‌های جدی مواجه می‌شود.
 
موافق قدیری با بیان اینکه تولیدکنندگان تقریبا حجم عمده‌ای از مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند، گفت: کشور به صورت عادی روزانه به ۵۰ هزارتن انواع نهاده‌های دامی نیاز دارد اما چون واردکنندگان بارگیری نهاده‌ها را به دلیل عدم تخصیص ارز انجام نداده‌اند، ۱۵۰ هزارتن نهاده در روز کم داریم و عقب افتاده‌ایم. در حقیقت بارگیری‌ها در روز ۴۰ هزار تن است و همین باعث شده که زور عرضه به تقاضا نرسد.
 
رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور تصریح کرد: اگر بخواهیم بازار ساماندهی شود باید روزانه ۱۵۰ هزارتن نهاده‌های دامی را حداقل به مدت یک ماه به بازار عرضه کنیم تا از عطش بازار کم شود و فاصله بین نهاده با قیمت دولتی و نهاده در بازار آزاد نیز کاهش یابد.
(یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۹) ۱۳:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها