چهارشنبه / ۱۱ تیر ۱۳۹۹ / ۰۹:۲۰
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۹۴۸۸۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

نرخ هر کیلو مرغ ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان شد

عضو اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان و مرغ گرم ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان است.

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ، از افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده در مرغداری‌ها ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان و مرغ گرم در خرده‌فروشی‌ها ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان است.
 
به گفته وی، قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده نسبت به روز گذشته ۶۰۰ تومان و مرغ گرم یک هزار و ۱۰۰ تومان افزایش یافته است.
 
حجت ادامه داد: با وجود تامین بخشی از نهاده‌ها با نرخ آزاد و بخشی نرخ مصوب، قیمت منطقی مرغ ۱۶ هزار و ۵۰۰ تا ۱۷ هزار تومان است، درحالیکه قیمت مصوب مرغ برمبنای نهاده با نرخ مصوب تعیین شده است.
 
 
این مقام مسئول با انتقاد از این‌مسئله که قیمت مصوب مرغ ستاد تنظیم بازار با هزینه‌های واقعی تولید فاصله دارد، بیان کرد: با استمرار روند زیان مرغداران کار به جایی می‌رسد که مرغداران به سبب کمبود نقدینگی از چرخه تولید خارج ‌شوند.
 
به گفته حجت، با وجود نوسان نرخ نهاده‌های دامی، قیمت مصوب مرغ جوابگوی هزینه‌های تولید نیست و در صورت برخورد‌های امنیتی با مرغداران، عرضه با نرخ مصوب در کوتاه مدت شدنی است و در بلندمدت به سبب کمبود نقدینگی و کاهش جوجه ریزی ضربه مهلکی به صنعت مرغداری وارد می‌کند.
 
این مقام مسئول با تاکید بر نظارت مسئولان بر عملکرد واردکنندگان نهاده‌های دامی بیان کرد: مسئولان ستاد تنظیم بازار به راحتی می‌توانند بر عملکرد واردکنندگان نظارت کنند چرا که کنجاله سویا با نرخ ۷ هزار تومان و ذرت ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان در بازار وجود دارد، درحالیکه نهاده به میزان کافی با نرخ مصوب نداریم.
 
 بازار نهاده‌های دامی آشفته است
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی نوسان قیمت نهاده‌های دامی را یکی از دلایل نوسان قیمت مرغ برشمرد و گفت: در حال حاضر قیمت مصوب هر کیلو ذرت یک هزار و ۵۰۰ تومان و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۵۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ تومان است که اختلاف قیمت ذرت با بازار سیاه به ۹۰ درصد و کنجاله ۳ برابر می‌رسد.
 
وی با انتقاد از نوسان قیمت ریز مغذی‌ها بیان کرد: قیمت ریز مغذی‌ها با نرخ منطقی رشد چندبرابری دارد که تمامی این عوامل منجر به افزایش هزینه‌های تولید شده است.
 
حجت افزود: با پیگیری مسئولان ستاد تنظیم بازار بر عملکرد واردکنندگان نهاده‌های دامی این امکان وجود دارد که ۱۰۰ درصد نهاده با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار توزیع شود، در غیراین صورت به سبب ۲ نرخی بودن قیمت ذرت و کنجاله سویا، تعدادی از مرغداران از گردونه تولید خارج خواهند شد.
 
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه مرغداران به دنبال افزایش قیمت نیستند، بیان کرد: اگر قیمت مصوب بر مبنای کارشناسی اعلام شود، تولیدکنندگان با افتخار می‌پذیرند و انتظار دارند که ستاد تنظیم بازار بر قیمت نهاده‌ها مدیریت داشته باشد تا ذرت و کنجاله سویا با نرخ مصوب به دست مرغداران برسد.
 
حجت در پایان با اشاره به اینکه کمبودی در جوجه ریزی نداریم، تصریح کرد: بنابر آمار میزان جوجه ریزی نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوتی ندارد که بخواهد بر گرانی مرغ در بازار دامن بزند.
(چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۹) ۰۹:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها