سه شنبه / ۱۰ تیر ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۴۸۶۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

فرود ملخ‌های دریایی در خراسان جنوبی

از اول اردیبهشت‌ماه ملخ‌های صحرایی به خراسان جنوبی هجوم آورده‌اند و برای مقابله با کانون‌های آلوده به ملخ صحرایی و جلوگیری از گسترش این آفت، 400 میلیون تومان اعتبار تاکنون اختصاص یافته است.

ملخ صحرایی که مضرترین انواع ملخ‌هاست؛ اصولاً بومی ایران نبوده و در کشورهای دیگر ملخ بیابانی نامیده می‌شود و چون معمولاً از روی خلیج فارس پرواز کرده و خود را به ایران می‌رساند در ایران به آن ملخ دریایی نیز می‌گویند.
از نظر اقتصادی، خسارت ملخ صحرایی حائز اهمیت است. دستجات پیاده ملخ هرچه سرسبزی در سر راه خود ببینند، را از بین برده و حتی علف‌های هرز از دست این آفت در امان نیستند.
حمله ملخ صحرایی، علاوه بر خسارت مستقیم، روی دامداری تأثیر می‌گذارد و میزان گوشت و شیر دام‌ها بر اثر حمله آن به مراتع تقلیل می‌یابد.
آمادگی‌های لازم برای مبارزه وجود دارد 
مهدی یوسفی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: حضور ملخ‌های صحرایی در استان از سال گذشته کلید خورد و با توجه به هشدارهایی که فائو داده بود ملخ صحرایی از کشور عربستان به سمت کشور و استان‌های جنوبی ریزش داشته، لازم بود آمادگی‌های لازم ایجاد شود.
وی افزود: 7 اردیبهشت 98  اولین ریزش ملخ صحرایی در نهبندان را داشتیم، امسال نخستین ریزش ملخ‌های صحرایی را در روزهای آغازین اردیبهشت ماه در نهبندان شاهد بودیم چرا که این مناطق از رطوبت کافی برخوردار بوده و مراتع سرسبز بوده و همه چیز برای فرود ملخ‌های مهاجم فراهم بوده است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: امسال چون سال گذشته مزارع خراسان جنوبی مورد هجوم این نوع ملخ‌ها قرار گرفته، اما این بار به گفته مسئولان منطقه وسیع‌تری را مورد هجوم قرار داده‌اند و نیاز به اعتبارات و تجهیزات بیشتری است.
اختصاص اعتبار ۴۰۰ میلیون تومانی برای مبارزه
غلامرضا قوسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: روز گذشته به همراه نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان و سایر مسئولان محلی، بازدیدی از هجوم پوره‌های ملخ صحرایی به مزارع و باغات منطقه شوسف، چاهدراز و چاهداشی شهرستان نهبندان انجام شد.
وی از اختصاص ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی به استان خبر داد و افزود: امکانات خودرویی مبارزه با آفت ملخ صحرایی در نهبندان را نیز افزایش می‌دهیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به این که سطح آلوده به ملخ صحرایی در شهرستان نهبندان بیشتر از سایر نقاط استان است، اما عملیات اجرایی مبارزه با این آفت پیشرفت بسیار خوبی داشته و عملکرد مطلوبی حتی نسبت به سایر استان‌ها رخ داده است.
قوسی از آمادگی پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به ۲۰ نفر از کشاورزان بومی محلی برای خرید سم پاش خبر داد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته نیز در منطقه نهبندان درگیر آفت ملخ صحرایی بودیم، اظهار کرد: پیش‌بینی هجوم و بازگشت دوباره آنان را در سال جاری داشتیم و از چند ماه گذشته نسبت به تهیه سموم و دستگاه‌های سم پاش برای مبارزه اقدام کردیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال هجوم ملخ‌ها بسیار گسترده‌تر بود و با توجه به بارندگی‌های بهار مراتع سبز، رطوبت کافی در حاشیه رودخانه‌های قدیمی، مسیل‌ها و دشت‌های دارای خاک نرم، وجود داشت که محیط مناسبی را برای تخم‌ریزی آفت فراهم آورد.
قوسی با بیان اینکه از چهارم اردیبهشت، مبارزه با این آفت به وسیله دستگاه‌های «یو ال وی» پاش آغاز شد، یادآور شد: سال گذشته هجوم ملخ‌ها فقط در نهبندان گزارش شد، اما امسال شهرستان‌های مرزی زیرکوه، سربیشه و درمیان نیز به این آفت آلوده شدند.
وی افزود: این ملخ‌ها تاکنون بیشتر به مراتع استان خسارت وارد کرده‌اند، البته در نهبندان هجوم آنان به مزارع دیم نیز مشاهده شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: برنامه‌ریزی مناسب باید کانون‌ها مدیریت شود تا هر چه سریع‌تر این آفت از مزارع و اراضی کشاورزی خراسان جنوبی دفع شود و اولویت مسائل اجرایی در سه شهرستان نهبندان، زیرکوه وسربیشه به مقابله با ملخ و مدیریت کانون است.
نخستین مورد هجوم ملخ صحرایی اوایل اردیبهشت امسال در مناطقی از شهرستان نهبندان شناسایی شد و سه شهرستان مرزی دیگر استان را هم درگیر کرد و از آن زمان تاکنون مبارزه علیه آنان ادامه دارد. 
 
(سه شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹) ۱۰:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها