دوشنبه / ۹ تیر ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۹
سرویس : آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
کد خبر : ۹۴۸۲۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
دنیای اقتصاد
سرویس آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
حمیدرضا کمالی دبیر انجمن تولید‌کنندگان ماءالشعیر و مالت

کاهش ۲۰درصدی فروش ماءالشعیر

حمیدرضا کمالی اظهار داشت :از وقتی که قیمت شکر آزاد شد و دیگر به آن ارز دولتی تخصیص داده نشد قیمت‌ها افزایش پیدا کرد و شرکت‌های تولید‌کننده هر طور که می‌خواهند حکم می‌کنند، به‌طوری‌که اکنون فقط به‌صورت نقدی جنس می‌فروشند. ضمن آنکه سهمیه‌ها نیز حذف شده و هر واحد تولیدی باید نیاز خود را از بازار تامین کند.

در سال جدید قیمت ماءالشعیر و دلستر چند درصد افزایش داشته و مهم‌ترین علت آن‌چه بوده  است؟
پس از اتمام ماه مبارک رمضان در محصولات خود افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی را اعمال کردیم، زیرا با افزایش قیمت مواد اولیه، تولید با قیمت‌های قبلی دیگر هیچ‌گونه توجیه اقتصادی نداشت و بنابراین راهی به جز افزایش قیمت برای ما نمانده بود.
 
  مهم‌ترین مولفه‌ها در افزایش قیمت کدام هستند؟
در تولید انواع نوشابه و ماء‌الشعیر قیمت شکر، دستمزد و مواد اولیه مهم‌ترین مولفه‌ها هستند و با توجه به شرایط پیش‌رو از جمله بازار آشفته شکر و بطری شیشه‌ای اگر در تامین و قیمت مواد اولیه بطری پلاستیکی نیز دچار مشکل شویم به احتمال زیاد در شهریورماه نیز دوباره شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.
 
  در تامین شکر واحدهای زیر مجموعه شما مشکلی ندارند؟ آیا همانند قبل سهمیه وجود دارد؟
از وقتی که قیمت شکر آزاد شد و دیگر به آن ارز دولتی تخصیص داده نشد قیمت‌ها افزایش پیدا کرد و شرکت‌های تولید‌کننده هر طور که می‌خواهند حکم می‌کنند، به‌طوری‌که اکنون فقط به‌صورت نقدی جنس می‌فروشند. ضمن آنکه سهمیه‌ها نیز حذف شده و هر واحد تولیدی باید نیاز خود را از بازار تامین کند.
 
  علت اصلی نابسامانی در بازار شکر چیست؟
 بخشی از نیشکر مورد نیاز واحدهای تولید‌کننده شکر سفید وارداتی است که اکنون با چهار برابر شدن قیمت ارز و مشکلات ناشی از تامین آن به سبب کرونا قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است. اگر وضعیت شکر به همین منوال ادامه پیدا کند؛ دولت برای کنترل بازار باید اقدام به واردات شکر کند، هر چند برخی مسوولان مدعی هستند که توان داخلی برای تولید شکر کافی است اما در واقعیت دیگر نه سهمیه‌ای وجود دارد و نه نظارتی بر نحوه توزیع شکر در بازار و اکنون واسطه‌ها یا تولید‌کننده‌ها هر طور بخواهند حکم می‌کنند.
 
  شیوع ویروس کرونا چه تاثیری بر صنعت شما گذاشته است؟
شیوع این بیماری و حاشیه‌های آن باعث شد که ما نسبت به سال گذشته کاهش ۲۰ درصدی تقاضا و فروش داشته باشیم. ماء‌الشعیر و دلستر جزو اقلام ضروری سفره‌های ایرانی نیست و با کاهش درآمد و قدرت اقتصادی این قبیل کالاها در صدر فهرست حذف از سبد خانوار قرار می‌گیرند. حذف دید و بازدید عید، مهمانی‌ها و جشن‌ها و همچنین تعطیلی هتل‌ها و رستوران‌ها نیز تاثیر زیادی بر کاهش تولید ما داشت. از سوی دیگر در تامین مواد اولیه اعم از داخلی و وارداتی شرکت‌ها با مشکل روبه‌رو شدند و مجبوربه کاهش ظرفیت تولیدی خود شدند.
 
 پیش‌بینی ما این است اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند به خصوص هتل‌ها و گردشگری دوباره برقرار نشود ما شاهد تعطیلی کامل برخی واحد‌ها خواهیم بود.
 
  آیا از طرف دولت کمکی به واحدهای تولید‌کننده زیرمجموعه شما شده است؟
تاکنون هیچ نامه یا بخشنامه رسمی مبنی بر کمک ویژه کرونایی به انجمن ابلاغ نشده است، البته جلسات و صحبت‌هایی به‌صورت غیر رسمی انجام شده و امیدواریم ظرف روزهای آینده اتفاق‌های مثبتی در این صنعت صورت بگیرد.

  قیمت مالت در چه وضعیتی قرار دارد؟
درخصوص مالت هنوز چیزی مشخص نیست، زیرا دولت قیمت‌گذاری نهایی را انجام می‌دهد و هنوز خبری مبنی بر افزایش قیمت به گوش ما نرسیده است. اما به‌طور حتم قیمت این مواد نیز افزایش خواهد داشت.
(دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹) ۰۹:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها