شنبه / ۷ تیر ۱۳۹۹ / ۱۷:۲۰
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۹۴۷۷۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

صادرات محصولات دامی و کشاورزی از سرگرفته شود

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: می‌توان با برنامه ریزی در عرضه و تقاضا بازار را تنظیم کرد و صادرات هم ادامه داشته باشد.

ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران ، در رابطه با مشکلات بخش کشاورزی گفت: عمده‌ترین مشکل بخش کشاورزی این است که بیش از ۹۹ درصد تولیدات داخلی توسط بخش غیر دولتی انجام می‌شود، اما در مقابل ۹۹ درصد تصمیمات و سیاست گذاری حوزه کشاورزی را دولت می‌گیرد و این مهم‌ترین چالش بخش کشاورزی است.
 
قاسمی بیان کرد: نرخ گذاری دستوری، ممنوعیت‌های صادراتی، عوارض‌های صادراتی لطمه‌های جبران ناپذیری به بخش کشاورزی زده است.
 
وی گفت: چرا باید صادرات محصولات لبنی و مرغ و تخم مرغ به بهانه‌های تنظیم بازار داخلی ممنوع شود در شرایطی که می‌توان با برنامه ریزی در عرضه و تقاضا بازار را تنظیم کرد و صادرات هم ادامه داشته باشد.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: به عنوان مثال در سال ۹۷ دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تنظیم قیمت گوشت در نظر گرفت در همان زمان قیمت گوشت به ۱۲۰ هزار تومان رسید و یک سال بعد ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت حذف و ارز نیمایی جایگزین آن شد قیمت گوشت به ۸۰ هزار تومان رسید. این نشان می‌دهد که سیاست‌های در نظر گرفته شده درست و کارآمد نیست.
 
قاسمی گفت: افرادی که در حوزه کشاورزی تصمیم گیری می‌کنند حتی یک بار هم بیل دست شان نگرفتند و بذری نگاشتند، در این شرایط چگونه می‌توانند برای کشاورزان تصمیم گیری کنند.
 
وی افزود: حداقل برای در تصمیم گیری‌ها از نظرات کشاورزان هم استفاده کنند، در حال حاضر در صنعت مرغ بیش از ۲۲ تشکل داریم که وجود این تعداد تشکل برای یک صنعت مناسب نیست و بسیاری از آنها هم توسط دولت ایجاد شده است.
 
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون بسیاری از تشکل‌های کشاورزی به ویژه در تعاون روستایی تشکل‌های دولت ساخته هستند.
 
قاسمی گفت: دولت باید سیاست‌های کلی در ابلاغ و بخش خصوصی کار اجرا را انجام دهد.
 
وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید الگوی کشت و آمایش سرزمینی را اجرا کند که یک سال کشت بیشتر از مصرف سیب زمینی و یک سال مشکل کشت پیاز را نداشته باشیم.
(شنبه ۷ تیر ۱۳۹۹) ۱۷:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها