یکشنبه / ۱ تیر ۱۳۹۹ / ۱۳:۰۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۴۶۳۰
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

چای سنواتی ما هنوز بلا تکلیف مانده است، پاسخ دهید

جمعی از نمایندگان مجلس با انتقاد از وضعیت کشاورزی و دامداری در کشور بر ضرورت توجه جدی و نظارت وزارت جهاد کشاورزی در این بخش تاکید کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه یکشنبه پس از استماع سخنان کاظم خاوازی خواستار توجه جدی به این بخش شدند.
کاظم دلخوش اباتری نماینده صومعه سرا، پس از استماع گزارش کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی درباره عملکرد وزارتخانه متبوع گفت: کوتاهی هایی در کشور در بخش کشاورزی وجود دارد و از طرفی زیر مجموعه ها و زیر شاخه های کشاورزی بسیار زیاد است و در برخی کشورها این زیر شاخه ها هر کدام خود یک وزارتخانه هستند.
وی ادامه داد: در بحث آبخیز داری در کل استان ها وزارت جهاد کشاورزی ضعیف عمل می کند، عدم توجه به آبخیز داری باعث جاری شدن سیل و خسارت و زیان به استان های مختلف کشور شده است.
وی با اشاره به تولید ابریشم در استان های شمالی کشور ادامه داد: ابریشم در این استان ها به خاک نشسته است و تعدد زیادی از کارگران بلا تکلیف و سرگردان هستند زیرا حقوقی به آنان داده نمی شود و وزارت جهاد کشاورزی به ابریشم توجه ندارد.
نماینده صومعه سرا در مجلس افزود: تبدیل پمپاژهای دیزلی به برقی از مطالبات مردم در بخش کشاورزی است که در این زمینه هیچ کاری نکردید؛ واردات بی رویه برنج به تولید کنندگان برنج زیان زیادی وارد کرده است به طوری که هم کشاورزان در این زمینه دچار مشکل هستند و هم قیمت برنج گران است. چای سنواتی ما هنوز بلا تکلیف مانده است و قیمت مرغ نیز نوسان دارد، وضعیت حمایت از خرید تضمینی گندم مشخص نیست؛ در این زمینه پاسخ دهید.
توقع ما حمایت عملی از تولید کننده و مصرف کننده است
بهروز محبی نجم آبادی نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی در جریان گزارش وزیر جهاد کشاورزی گفت: نارضایتی عمیق خود را از مدیریت، نحوه توزیع نهاده هاي دامی اعلام می کنم، بیش از سه ماه است که به دلیل کاهش شدید و رکود در فروش مرغ، زیادن زیادی به مرغداران وارد شده است.
وی افزود: وضعیت تامین نهاده ها از جمله ذرت، واکسن و سویا خوب نیست و ۳۰ درصد نیاز مرغداران را تامین می کند و مابقی نیاز مرغداران با قیمت بالا از واسطه های تامین می شود.
نماینده سبزوار در مجلس ادامه داد: تداوم این وضعیت به ویژه شیوه نامناسب تامین نهاده ها، تولید را دچار مشکل کرده است، در موضوع دام سبک و سنگین نیز شاهد مشکل هستیم و دامداران در این زمینه مدام به نمایندگان مراجعه می کنند، توقع ما سامانده بازار و حمایت عملی از مصرف کننده و تولید کننده است.
روح الله جانی عباسپور نماینده بویین زهرا در مجلس پس از استماع گزارش کاظم خاوازی درباره عملکرد وزارت جهاد کشاورزی گفت: وقتی بحث جهش تولید می شود آن را فقط در صنعت تعریف نمی کنیم بلکه کشاورزی و دامداری را نیز شامل می شود، منابع طبیعی یکی از موانع پیش روی دامداران است و برای کشت کشاورزان نیز ایجاد مشکل می کند.
وی افزود: با ورود در جهش تولید باید به تولید دام سبک و سنگین توجه کنیم در شرایط محدودیت های بین المللی و تحریم این بخش نیازمند توجه بیشتر است، قیمت گوشت بالا استئ و هزینه نهاده های دامی نیز زیاد است.
نماینده سبزوار گفت: در موضوع باغات موضوع خرید تضمینی کشمش نیازمند توجه است و وزارت جهاد کشاورزی هم در موضوع خرید تضمینی و صادرات این محصول اقدام مناسب داشته باشد.
وی همچنین به بحران آب در کشور اشاره کرد و گفت: در این باره باید به صنعت آبیاری توجه ویژه ای شود.
دسترنج کشاورزان در مسیر واسطه گری ها کجا می رود
محمدرضا میرتاج الدینی نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی  پس از گزارش وزیر جهاد کشاورزی گفت: افزایش میزان خرید تضمینی گندم اقدامی مثبت است که جای تقدیر و تشکر دارد، اما لازم است به شکلی برنامه ریزی و نظارت شود که واسطه ها و دلالان از این چرخه حذف شوند. حمایت اصلی از کشاورزان و زحمت‌کشان عرصه تولید برعهده دولت است و کشاورزان غیر از شما حامیانی ندارند.
وی افزود: آیا وزارت جهاد کشاورزی خود را متولی نمی داند  که این برنامه ها را مدیریت کند که بیشترین سود به کشاورزان برسد، در شرایطی که افزایش قیمت ها در همه نهاده های کشاورزی وجود دارد، سود کشاورزان تغییر مثبتی نداشته و فشار این افزایش قیمت ها بر مردم و سود آن در جیب دلالان رفته است.
نماینده تبریز با اشاره به موضوع افزایش قیمت نهاده های دامی گفت: با افزایش قیمت نهاده های دامی و هزینه های دامپروری و مرغ داری بسیاری از فعالان این عرصه ورشکست شده اند  و باید برای این مشکلات تدبیری اندیشیده شود.
وی همچنین بر  لزوم ساماندهی سازمان تعاونی ها در استان ها  گفت: قانون به گونه ای اجرا می شود که استان هایی که تعاونی های زیادی در آنها فعال است، نمی توانند حقوق تعاونی های روستایی را تامین کنند و حق آنها تضییع می شود، اما با اجرای درست قانون این مشکل رفع می شود.
سلاطین گوشت میلیاردها تومان به جیب زده اند
عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز در جریان گزارش وزیر جهاد کشاورزی خطاب به کاظم خاوازی گفت:  قانون‌های نظارتی که از سوی این وزارتخانه برای کشاورزان تصویب شده باعث اجحاف در حق مردم می‌شود.
وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی صاردات را ممنوع کرده، اما معاون وزیر به صورت غیر قانونی و زیر میزی مجوز صادر کرده است، علی‌رغم اینکه دامداران حق صادرات ندارند با مجوزهای شخصی اقدام به صادرات دام از سوی برخی دامداران با رانت شده است که چک‌های صادره در این باره موجود است و معاونت وزارت جهاد دست‌اندرکار صدور مجوزهای غیرقانونی بوده است.
نماینده کرمانشاه با اشاره به واردات گوشت با ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه داد:  برخی پیش از ارز نیمایی با ۴۲۰۰ تومان گوشت وارد کردند و از فردای همان روز فروش آن طبق ارز نیمایی صورت گرفت؛ سلاطین گوشت که گوشت را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده بودند با ارز نیمایی فروختند و یک شبه صدها میلیارد تومان به جیب زدند و وزارت جهاد فقط تماشاچی بود.
مصری افزود:  ۸۰ هزار تن برنج وارداتی آن قدر در انبار ماند که فاسد شد،  وزارت جهاد حتی گواهی استفاده از این محصولات برای دام را نداد و هیچ‌کس در این زمینه پاسخگو نبود؛ عدم پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان باعث شد کشاورزانی  که وام گرفته بودند با مشکل مواجه شده و مجبور شوند ۲۴ درصد سود و جریمه در خصوص وام خود بپردازند.
(یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۹) ۱۳:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها