شنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۷:۳۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۴۶۱۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

اختلاف ۹۰۰ تومانی قیمت مصوب ذرت دامی با بازار سیاه

رئیس انجمن صنایع خوراک دام،طیور و آبزیان گفت: طعم دلار ۴۲۰۰ تومانی را رانت‌خواران و نورچشمی‌ها چشیدند و در مقابل سفره‌های مردم با همان ارز بازار آزاد فاکتور شده است. در این بین تنها دلالان بودند که پول‌های بادآورده را به جیب زدند. دولت هم که حضورش مدتهاست در زندگی اقتصادی مردم احساس نمی‌شود در حال ادامه دادن سیاست غلط اقتصادی خود است و ارز یارانه‌ای را با پر کردن جیب دلالان حیف می کند.

مجید موافق قدیری در مورد‌ آخرین وضعیت واردات نهاده‌های دامی گفت: سال گذشته ارزش واردات نهاده‌های دامی بیش از ۴.۱ میلیارد دلار بود که در مقایسه با ارزش ۳.۳ میلیارد دلاری واردات نهاده‌های دام و طیور در سال ۹۷، رشد ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد. آمارهای تفکیکی واردات نهاده‌های دام و طیور نشان می‌دهد در سال گذشته بیش از ۸.۹ میلیون تن ذرت به ارزش ۲.۱ میلیارد دلار وارد کشور شده که در مقایسه با سال ۹۷ به لحاظ وزنی رشدی نداشته اما از لحاظ ارزشی افزایش چهار درصدی را تجربه کرده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته بیش از چهار میلیون تن جو به ارزش بیش از یک میلیارد دلار وارد کشور شده است که این آمار در مقایسه با واردات ۲.۶ میلیون تنی جو به ارزش ۶۰۲ میلیون دلار در سال ۹۷ رشد ۵۱ درصدی به لحاظ وزنی و رشد ۶۸ درصدی به لحاظ ارزشی را نشان می‌دهد.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام کشور تصریح کرد: سال گذشته بیش از ۲.۲ میلیون تن کنجاله سویا به ارزش بیش از ۹۵۸ میلیون دلار وارد کشور شده است که این رقم در مقایسه با واردات حدود ۱.۵ میلیون تنی کنجاله سویا به ارزش ۶۶۵ میلیون دلار در سال ۹۷ رشد ۵۰ درصدی به لحاظ وزنی و رشد ۴۴ درصدی به لحاظ ارزشی را نشان می‌دهد.

این فعال صنفی در مورد تاثیر تخصیص ارز ترجیحی بر واردات نهاده‌های دامی گفت: طعم دلار ۴۲۰۰ تومانی را رانت‌خواران و نورچشمی‌ها چشیدند و در مقابل سفره‌های مردم با همان ارز بازار آزاد فاکتور شده است. در این بین تنها دلالان بودند که پول‌های بادآورده را به جیب زدند. دولت هم که حضورش مدت‌ها است در زندگی اقتصادی مردم احساس نمی‌شود در حال ادامه دادن سیاست غلط اقتصادی خود است و ارز یارانه‌ای را با پر کردن جیب دلالان و رانت‌خواران حیف و میل می‌کند.

وی ادامه داد: به طور مثال قیمت مصوب ذرت دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی ۱۵۰۰ تومان است درصورتیکه بیش از ۲۴۰۰ تومان از بازار سیاه باید تامین کرد و یا کنجاله سویا ۲۴۵۰ تومان است اما از طریق دلالان و واسطه‌هایی که با داشتن تنها یک سیم کارت ۵۰۰۰ تومانی و بدون نام و نشان و بدون زحمت دارند آن را بیش از ۵۷۰۰ تومان به فروش می‌رسانند.

قدیری در مورد آخرین وضعیت تخصیص ارز دولتی به نهاده‌های دامی گفت: اولویت ما در حال حاضر با کالاهای رسوبی و به ترتیب ذرت، سویا و جو دامی است. وضعیت تامین ارز از جانب بانک مرکزی برای واردات نهاده‌های دامی بسیار نامناسب است. به طوریکه از ابتدای سال ۹۹ حدود ۴۳۶ میلیون دلار ذرت دامی، ۴۵  میلیون دلار کنجاله ‌سویا، ۲۰ میلیون دلار جو دامی، ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط بانک مرکزی جهت واردات تامین  شده است که این ارقام به هیچ وجه کفاف نیاز بازار داخل را نمی‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر بیشتر واردات نهاده‌های دامی از کشورهایی همچون برزیل، آرژانتین، روسیه، قزاقستان صورت می‌پذیرد.

(شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹) ۱۷:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها