شنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۷:۰۸
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۴۶۰۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس اقتصاد

افزایش تولید ۱۶ قلم کالا در ۲ ماه نخست امسال

زرندی گفت: در ۲ ماه نخست امسال با توجه به بیماری کرونا، در ۱۶ قلم کالا افزایش تولید داشته‌ایم.

زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: براساس اثرات سیاست‌هایی که در سال ٩٨ داشته‌ایم یعنی ممنوعیت واردات و غیره آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که بخش صنعت ٢.١ درصد رشد و بخش معدن ١.٩ درصد رشد داشته است.
او بیان کرد: فضائی برای تولید داخل فراهم شد که باعث شد افراد به سمت کالای داخلی رو آوردند، در ٢ ماه اول ۱۶ قلم کالا از ۴۴ قلم رشد داشته است که بیشترین آن مربوط به ماشین لباسشویی، یخچال، سیمان و غیره بود.
زرندی گفت: اتفاق دیگر در حوزه کالا‌هایی بود که ارتباط مستقیم با سلامت مردم داشت. بر این اساس ٧٩ میلیون دستکش و ٢٨ میلیون لیتر مایع ضدعفونی کننده تولید شد.
معاون معدنی وزارت صمت گفت: با توجه به اینکه امسال بحث پویش را داریم در مجموع در حال حاضر ٧١ هزار و ٢٠٠ جواز ساخت داده‌ایم. ٣ هزار و ٩٠٠ طرح معدنی هم داریم که پیشرفت بالای ٨٠ درصد دارد.
زرندی تشریح کرد: برنامه ریزی کرده ایم که برای طرح‌هایی که قابلیت ارتقا دارند ٢٠٠ طرح به عنوان طرح ویژه اختصاص دهیم. در مجموع این ٢٠٠ طرح، ۴۰ هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.
او گفت: تامین نیاز داخل برای کاهش واردات برنامه وزارت صمت است و نگاه زنجیره‌ای به این موضوع داریم و در تلاش برای افزایش صادرات غیر نفتی و فناوری‌های نوین هستیم.
به گفته این مقام مسئول همچنین امسال بحث تکمیل طرح‌ها را نیز داریم و در سال ٩٨ هم مطالبات صنعتی و معدنی را تا حدودی تکمیل کردیم.
او ادامه داد: در سایه پیشرفت آینده صنعت ایران در نظر داریم صادرات را افزایش دهیم، در یکی از برنامه‌ ها بحث محرومیت زدایی کشور مطرح است که در نظر داریم در ١٢ استان این طرح را ادامه دهیم. ٢٢ طرح ایده آل مانند ایدرو و ایمیدرو را هدف گذاری کرده ایم.
زرندی گفت: از ابتدای امسال موضوع تسهیلات به صادرکنندگان را اجرائی کردیم و تولیدکنندگانی که صادرات دارند می‌توانند از منابع صادراتی استفاده کنند که بانک توسعه صادرات این تسهیلات را ارائه می‌دهد. ۵۰۰ شرکت بزرگ را برای بازار سرمایه بررسی کرده‌ایم و ١٠٠ شرکت در بورس فعالیت خواهند کرد. با تصویت سران شرکت‌هایی که سال ٩٩ در بورس عرضه شوند از مالیات معاف خواهند شد.
این مقام مسئول افزود: بحث پذیرش در بورس کالا را داریم که در حال حاضر ۳ یا ۴ محصول در بورس ارائه می‌شود و همچنین تامین مالی بانکی و تسهیلات بانکی داریم.
زرندی گفت: کسانی که تأمین حساب ذخیره ارزی دارند تا ٠۶/٣٠ /٩٩ مهلت دارند تا تسویه حساب کنند.
او در ادامه اظهار کرد: موضوع رمز ارز‌ها هم مطرح است که باید به آن توجه شود. در حال حاضر موضوع تامین مواد اولیه باید اولویت داشته باشد. این موضوع به طور مداوم بررسی می‌شود.
راه اندازی معادن غیر فعال در دستور کار وزارت صمت
معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: وزارت صمت بحث راه اندازی معادن غیر فعال را در برنامه دارد تا هزار و بیست معدن غیر فعال را فعال کنیم. نگاه ما بر بهره وری سرمایه است تا ظرفیت‌های خالی را تکمیل کرده و سپس وارد سرمایه‌گذاری جدید شویم.
او با بیان اینکه طرح‌های راکد و نیمه تمام از جمله برنامه‌های وزارتخانه در بخش معدن است، افزود: محور فناوری از جمله موضوعات این وزارتخانه است چرا که توسعه صنعت و معدن از طریق فناوری‌ها ممکن است.
زرندی گفت: انقلاب صنعتی چهارم از جمله برنامه‌هایی است که بر روی آن برنامه ریزی داریم و بحث استارت آپ‌ها را نیز مدنظر داریم. مشکل اصلی صنعت ایران موضوع نقدینگی است. ما با پارادوکس نقدینگی مواجه هستیم.
او تشریح کرد: دفتر تامین منابع مالی تدوین شده تا موضوعات بازار سرمایه و بانک‌ها را پیگیری کنیم، لذا برنامه جدی در بازار سرمایه تدوین شده است. مدیریت بازار و سامانه لجستیک و بهبود بازار سرمایه نیز از جمله برنامه‌های ما در وزارت صمت در قالب ۷ محور است.
سر پا ماندن تولید در شرایط کرونا و تحریم
این مقام مسئول ادامه داد: کشور با تمام سختی‌ها از جمله اعمال تحریم‌ها و شیوع کرونا خوشبختانه در امر تولید خود را سرپا نگه داشته است و حتی دارای جهش تولید نیز بوده است. جهت گیری ما در خصوص طرح‌هایی بوده است که نیاز داخل را تامین می کنند و نگاه زنجیره‌ای بوده است.
او افزود: در سرمایه گذاری اشتغال موضوع فناوری نوین نیز در راس برنامه‌های وزارت صمت است. در صنایع پیشران آینده صنعت ایران براساس ارزش افزوده، صادرات و جایگزینی واردات مورد بررسی قرار گرفته است که در ایران سیاست تلفیقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ثبات نسبی در شرایط کلان اقتصادی در نیمه دوم سال ۱۳۹۸
زرندی با بیان اینکه در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ شاهد ثبات نسبی در شرایط کلان اقتصادی بوده‌ایم، گفت: در ایام کرونا و از ابتدای اسفند ماه سال گذشته تاکنون حدود ۷۹ میلیون عدد ماسک در کشور تولید شده و تولید الکل هم ۲۸ میلیون لیتر بوده است.
او ادامه داد: طرح‌های با پیشرفت کاری بالای ۸۰ درصد؛ ۳ هزار و ۹۰۰ طرح، بالای ۶۰ درصد؛ ۱۲ هزار و ۸۰۰ طرح و بالای ۲۰ درصد؛ ۱۹ هزار و ۹۶۰ طرح بوده است. در حوزه تعمیق و توسعه ساخت داخل، ۱۱ پروژه مهم در دست اقدام داریم.
زرندی با بیان اینکه صادرات به ۱۵ کشور همسایه را در حوزه افزایش توان صادراتی دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: در حوزه صنعت اگر کارخانه‌ای زیر ظرفیت کار می‌کند روی ارتقای ظرفیتش به جای ایجاد کارخانه جدید کار می‌کنیم.
او افزود: در حوزه تامین مواد اولیه تولید را در اولویت قرار داده‌ایم و با رویکرد واردات بر صادرات اولویت نخست ما بعد از کالا‌های اساسی تامین مواد اولیه واحد‌های تولیدی بوده است.
زرندی گفت: در سه ماهه امسال ۱۷ درصد انتشار اوراق بخش صنعت و معدن در بورس رشد داشته است. برای ورود به بورس ۵۰۰ شرکت بزرگ اعلام آمادگی کرده اند و برای ۱۴۸ شرکت پذیرش انجام شد.
معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها در سال گذشته ۹۷۵ میلیارد تومان بوده که ۳۱۷ میلیارد تومان آن مربوط به بخش صنعت بوده است. در سال گذشته ۳۲ درصد تسهیلات پرداختی بانک‌ها مربوط به حوزه صنعت بوده است.
او افزود: تا امروز ۱۱ هزار میلیارد تومان درخواست تسهیلات کرونا داشتیم. در سه ماهه امسال سه شرکت بزرگ یک هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان  از بورس و بازار سرمایه، تامین مالی گرفتند.
زرندی ادامه داد: در سه ماهه امسال ۱۷ درصد انتشار اوراق بخش صنعت و معدن در بورس رشد داشته است.
معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: تسهیلات ارایه شده به بخش صنعت از ۳۲ درصد باید به ۴۰ درصد برسد که عمده این تسهیلات تمدیدی است. از محل تبصره ۱۸ تاکنون ۸۰۲ طرح با بیش از ۴ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان تامین مالی شد که در قالب سرمایه ثابت و سرمایه در گردش تامین مالی شده است.
زرندی افزود: توزیع بخش‌های مهم سرمایه گذاری طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد؛ شامل ۳۰ درصد صنایع معدنی، ۳۰ درصد؛ محصولات شیمیایی و فرآورده‌های حاصل از نفت، ۹ درصد غذایی و آشامیدنی ها، ۷ درصد منسوجات، ۴.۵ درصد ماشین سازی و‌ تجهیزات، ۴.۵ درصد لاستیک و پلاستیک و ۱۵ درصد سایر بوده است.
برنامه ریزی با اولویت برای فعالسازی ۹ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی غیرفعال
او تشریح کرد: امسال برای فعالسازی ۹ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی غیرفعال برنامه ریزی با اولویت شده است، سال گذشته یک هزار مورد از واحد‌های غیرفعال به چرخه تولید بازگشتند. صنایع پیشران در ۹ بخش صنعت پیش بینی شده که در ۵ تا ۱۰ سال باید به این سمت برویم و اولویت این صنایع جایگزینی واردات، ارزش افزوده و صادرات بالاتر است.
معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: آمار پیشرفت طرح‌ها نشانگر این است که کشور با توجه به سختی‌ها و تحریم‌های سال ۹۸ و ۹۷ در حوزه تولید توانسته خود را سرپا نگه دارد.
زرندی گفت: ۷۱ هزار و ۲۰۰ طرح در دست اجرا تا تاریخ ۳۰ خرداد ماه امسال با اشتغال ۲ هزار و ۵۰ هزار نفر داریم. برای صدور جواز تاسیس در حوزه استخراج رمز ارز‌ها ۷۳۳ مورد ثبت نام کردند که ۵۳۶ شرکت جواز تاسیس گرفتند.
او با بیان اینکه ۱۰ شرکت در حال حاضر در فرایند صدور پروانه بهره برداری رمز ارز‌ها هستند، گفت: مبنای دادن مجوز به رمز ارز‌ها استفاده از برق حداقل ۲۵۰ کیلو‌وات حد صنعتی است و این شرکت‌ها باید در محدوده شهرک‌های صنعتی قرار بگیرند.
معاون طرح و برنامه وزارت صمت با بیان اینکه وزارت صمت موضوع تفویض اختیارات به تشکل‌ها را از سال قبل شروع کرده است، گفت: یکی از راه‌های برون رفت از وضعیت موجود همین تفویض اختیارات است.
به گفته این مقام مسئول سال گذشته ۷ موضوع به انجمن‌ها و‌ تشکل‌ها در سطح استان‌ها تفویض شد و بازخورد‌ها نشانگر عملکرد خوب در این حوزه بوده است.
تصویب ۲۴ مجوز سرمایه گذاری خارجی
زرندی تشریح کرد: در سه ماهه امسال ۲۴ مجوز سرمایه گذاری خارجی مصوب شد که رشد ۱۹ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است. در این سه ماهه، استان‌های اصفهان، البرز، تهران و سیستان و بلوچستان مجوز سرمایه گذاری خارجی داشته اند.
او با بیان اینکه امسال از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور برای جذب سرمایه گذاری خارجی استفاده می‌کنیم، گفت: حجم سرمایه گذاری خارجی سه ماهه امسال ۴۴۰ میلیون یورو بوده است.
معاون طرح و برنامه وزارت صمت در ادامه گفت: هر ساعت حدود ۶۹ میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور افزوده می‌شود، این حجم برای تامین نقدینگی واحد‌های تولیدی از طریق بازار سرمایه قابل توجه است.
او بیان کرد: جذب این رقم به تولید سبب مهار مشکلات تورمی آن نیز خواهد شد. قطعا تولید می‌تواند رافع بسیاری از مشکلات مانند بیکاری، جذب نقدینگی و غیره باشد.
زرندی تشریح کرد: صنعت قطعه سازی از استراتژیک‌ترین صنایع ماست، با چند اولویت مسایل این حوزه را در حال راهبری هستیم. تامین مالی اواخر سال گذشته خودروسازان که به عنوان مطالبه قطعه سازان به آن‌ها پرداخت شد در راستای راهبری و حمایت از صنعت قطعه سازی کشور بوده است.
به گفته این مقام مسئول استفاده قطعه سازان از اوراق گام (گواهی اعتبار مولد) ابلاغی بانک مرکزی یکی از راهکار‌های حمایت از قطعه سازان است.
 
(شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹) ۱۷:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها