جمعه / ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ / ۲۰:۰۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۴۵۸۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

اختلاف ۴ برابری قیمت میوه از باغ تا مغازه/مقصر اصلی گرانی میوه کیست؟

اختلاف قیمت محصول از مزرعه تا مغازه به حدی بالاست که میوه و صیفی با چندبرابر نرخ واقعی به دست مصرف کننده می رسد.

 با توجه به اقلیم ۴ فصل کشور، بستر برای تولید انواع محصولات کشاورزی در کشور مهیاست، اما در برخی مواقع اختلاف قیمت از مزرعه تا بازار به حدی بالاست که میوه و صیفی با چند برابر قیمت واقعی به دست مصرف کننده می رسد.
اگر چه عموم افراد تصور می کنند که کشاورزان از آشفتگی بازار، سودهای حداکثری به جیب می‌زنند، اما در بسیاری از مواقع قیمت خرید محصولات در بازار به حدی پایین است که کشاورز تمایلی به برداشت محصول ندارند و با استمرار این روند، آینده تولید در معرض خطر قرار می‌گیرد.
بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلو گیلاس تکدانه ۳۰ تا ۴۵ هزار تومان، گیلاس صورتی ۱۵ هزار تا ۳۰ هزار تومان، گوجه سبز شمال ۶ هزار تا ۱۵ هزار تومان، گوجه سبز برغان ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار تومان، زردآلو شیراز ۲۵ هزار تا ۴۵ هزار تومان، زردآلو کاشان ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار تومان، توت سفید ۸ هزار تا ۱۵ هزار تومان، توت فرنگی سنندج ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار تومان و توت فرنگی کرج ۱۵ هزار تا ۲۵ هزار تومان است که با قیمت های مبدا اختلاف چندبرابری دارد.
بسیاری از مسئولان امر نبود الگوی کشت، سودجویی دلالان و عوامل واسطه و ضعف نظارت دستگاه های حکومتی را عامل اصلی اختلاف چندبرابری قیمت از مزرعه تا سفره می دانند و معتقدند که ایجاد زنجیره تولید تا مصرف راهی برای کنترل بازار محصولات کشاورزی به شمار می رود.
حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از دلایل اختلاف چندبرابری قیمت از مزرعه تا بازار و راهکارهای مناسب تنظیم بازار محصولات کشاورزی با خبر شویم:
بی توجهی به مصوبه الگوی کشت بر اختلاف چندبرابری قیمت در بازار دامن زد
رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی نبود الگوی کشت را علت اصلی اختلاف چندبرابری قیمت میوه از مبدا تا بازار دانست و گفت: علی رغم شرایط مساعد تولید محصولات باغی، اختلاف قیمت از باغ تا مغازه به دلیل کمبود نظارت دستگاه های متولی به چند برابر می رسد.
وی افزود: دستگاه های مسئول باید مداوم بر قیمت های سطح شهر نظارت کنند تا تورم به مصرف کننده تحمیل نشود که در نتیجه زنجیره تولید دچار آسیب شود.
نورانی ادامه داد: بی توجهی به مصوبه اجرای الگوی کشت موجب شده تا تمامی محصولات باغی اعم از هلو، شلیل، زردآلو، گیلاس و ... به یکباره وارد بازار شود که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های صادراتی و افت چشمگیر قیمت، تولیدکننده متحمل زیان می شود‌.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با انتقاد از کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی بیان کرد: با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی دیگر نگران مازاد تولید و ضرر و زیان باغداران‌ نیستیم چرا که با ورود محصولات درجه ۲ و ۳ به صنایع تبدیلی و تکمیلی، شاهد عرضه انبوه و افت قیمت در بازار نیستیم.
وی ادامه داد: علی رغم آنکه قیمت محصولات باغی در مغازه های سطح شهر به سبب کمبود نظارت دستگاه تعزیرات سرسام آور است، اما محصول از باغداران با نرخ نازلی خریداری می شود که علت اختلاف چندبرابری قیمت مربوط به سودجویی عوامل واسطه و دلال و بی توجهی به ایجاد زنجیره تولید تا مصرف  است.
اختلاف قیمت میوه از مبدا تا بازار منطقی است/کیفیت علت اصلی تمایز قیمت میوه در بازار
اسداله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با اشاره به دلایل اختلاف قیمت میوه و صیفی از مبدا تا بازار اظهار‌ کرد: افزایش هزینه های حمل و نقل، احتساب سود عمده فروش و خرده فروش و خرابی بار از جمله دلایل اختلاف چندبرابری قیمت از مزرعه تا بازار به شمار می رود که این امر کاملا منطقی است. به عنوان‌ مثال هر کیلو پیاز سر زمین از کشاورز با نرخ ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان خریداری می شود، در حالیکه کرایه حمل هر کیلو محصول ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان تا تهران تمام می شود که با احتساب سود مغازه دار نرخ ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی فروش در خرده فروشی ها منطقی است.
وی نوع و کیفیت جنس را از دیگر عوامل گرانی میوه در بازار دانست و گفت: قیمت کنونی هر کیلو زرد آلو کاشان ۱۰ هزار تومان و زردآلو شیراز ۳۰ هزار تومان است که کیفیت عامل تمایز قیمت این ۲ محصول از یکدیگر است.
کارگر درباره دلایل عرضه گیلاس با نرخ ۱۲۰ هزار تومان در خرده فروشی ها بیان کرد: در ابتدا ورود گیلاس نوبرانه به بازار هر کیلو محصول با نرخ های ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان در بازار عرضه می شد، در حالیکه هم اکنون بهترین نوع گیلاس با نرخ ۴۰ هزار تومان در میدان خرید و فروش می شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی عوامل واسطه و لوکس بودن مغازه های بالای شهر را از دیگر عوامل گرانی برشمرد.
عرضه نوبرانه محصولات باغی علت اصلی گرانی
مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران بازار میوه را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: بارها اعلام کرده ایم‌که بازار محصولات کشاورزی باید تابع مکانیزم عرضه و تقاضا، هزینه تمام شده و سود منطقی باشد که متاسفانه در بسیاری از مواقع این امر نادیده گرفته می شود.
وی افزود: رصدها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت میوه در خرده فروشی ها ارتباطی به قیمت تمام شده ندارد.
شادلو ادامه داد: سلف خران یا افرادی که کار بازرگانی انجام‌ می دهند و محصول روی درخت را از تولیدکنندگان خریداری می کنند، هزینه هایی همچون بسته بندی، حمل و نقل، سردخانه و ... را متحمل می شوند که بخشی از اختلاف قیمت عمده فروشی تا خرده فروشی به این موضوع باز می گردد.
نایب رئیس اتحادیه باغداران با اشاره به اینکه عرضه نوبرانه ها به انبوه نرسیده است، بیان کرد: در حال حاضر عرضه محصولات نوبرانه به انبوه نرسیده است که این امر در کنار ذخایر روبه پایان سیب و پرتقال در سردخانه ها زمینه را برای نوساناتی در بازار فراهم کرده است‌.
شادلو در پایان تصریح کرد: با عرضه انبوه میوه های نوبرانه و جایگزینی با محصولات مانده در سردخانه تا حدودی بازار به تعادل خواهد رسید، هر چند ملاک و معیار شفافیت بازار هیچ گاه اعمال نشده است و همیشه اتحادیه به اختلاف چندبرابری قیمت از مبدا تا بازار معترض بوده است.
 
(جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹) ۲۰:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها