چهارشنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۴۵۵۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

نماینده مجلس: بخش کشاورزی قابلیت رشد بیشتر را هم دارد

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشد بیش از هشت درصدی بخش کشاورزی در سال ‌گذشته گفت: اگر یارانه‌ای که به واردات اقلام کشاورزی اختصاص داده می‌شود صرف توسعه این بخش شود، رشد آن شتاب بیشتری خواهد گرفت.

یوسف داودی با اشاره به رشد ۸.۸ درصدی بخش کشاورزی در سال ۹۸ اظهار داشت: به کار بردن روش‌های نوین کشاورزی و استفاده بهینه از آب علت رشد بخش کشاورزی در سال گذشته بوده است.
وی، اصلاح بذر را از دیگر دلایل رشد بخش کشاورزی دانست و افزود: با اصلاح بذر، کشاورزان ما توانستند چند برابر حالت عادی از هر هکتار محصول برداشت کنند.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس دهم به ظرفیت بالای بخش کشاورزی برای ایجاد اشتغال مولد اشاره کرد و افزود: بسیاری از جوانان جویای کار در این مدت و با توجه به رکود بخش‌های دیگر جذب بخش کشاورزی شده‌اند که برای تداوم اشتغال آنها در این بخش باید برنامه‌ریزی کرد.
داودی، محصولات کشاورزی را نیاز حیاتی کشور ارزیابی کرد و گفت: امنیت غذایی مردم به تولیدات کشاورزی وابسته است و محصولات تولیدی در این حوزه هم بازار داخلی و هم بازار خارجی خوبی دارد.
وی به واردات برخی اقلام کشاورزی به خصوص نهاده‌های دامی از خارج و اختصاص ارز برای آنها اشاره کرد و افزود: اگر یارانه‌ای که به واردات اقلام کشاورزی اختصاص داده می‌شود، صرف توسعه بخش کشاورزی شود، رشد بخش کشاورزی از این هم بیشتر می‌شود.
الگوی کشت در مناطق مختلف برنامه‌ریزی شود
رییس سابق دانشگاه آزاد سراب به خودکفایی کشور در زمینه تولید گندم اشاره کرد و افزود: باید روی خودکفایی در دیگر محصولات مثل جو، ذرت، سویا، دانه‌های روغنی و روغن و شکر هم کار کنیم.
داودی با اشاره به واردات شکر گفت: بسیاری از مناطق کشور ما برای کاشت چغندر مناسب هستند و ۱۰۰ منطقه کشور قابلیت احداث کارخانه قند را دارد و به راحتی می توان با افزایش زیر کشت چغندر، در زمینه تولید شکر خودکفا شد.
وی به معدوم‌سازی سیب‌زمینی در سال‌های گذشته توسط کشاورزان به خاطر بالا بودن زیرکشت این محصول اشارهکرد و افزود: اگر الگوی کشت را در مناطق تغییر دهیم به طور مثال با کشت چغندر، بین پنج تا ۸ برابر سود کشاورزان از هر هکتار زمین بیشتر می‌شود.
نماینده منتخب مجلس یازدهم با بیان اینکه اگر به کشاورزی بها دهیم ظرفیت زیادی برای رشد دارد، تصریح کرد: مدیریت نکردن واردات محصولات دامی و کشاورزی بیشترین خسارت را متوجه کشاورزان و دامداران کرده و آنها را از ادامه تولید و توسعه آن مایوس می‌کند.
داودی به ضعیف بودن زنجیره تامین نهاده برای دامداران و بازار فروش آنها اشاره کرد و گفت: در حالی که قیمت گوشت در بازار به قیمت بالای صدهزار تومان به فروش می‌رسد، دامدار داخلی نمی تواند گوشت تولیدی خود  را به قیمت ۳۵ هزار تومان بفروشد.
وی، واردات گوشت از بیش از ۲۰ کشور دنیا را یادآور شد و اضافه کرد: ما باید به کشاورزان و دامداران خودمان روی بیاوریم و با وارد کردن حدود ۱۴ میلیارد دلار محصولات کشاورزی از خارج از کشور، کشاورزان و دامداران دیگر کشورها را تقویت و تولیدکنندگان خودمان را تضعیف نکنیم.
این کارشناس حوزه کشاورزی به واردات روغن، شکر و نهاده‌های دامی از جمله ذرت، جو و سویا از خارج از کشور اشاره کرد و گفت: این مسیر باید در جهت حمایت از کشاورزان عوض شود.
واردات دام و محصولات کشاورزی کنترل شود
داودی، افزایش قیمت نهاده‌های دامی باوجود اختصاص سوبسید و ارز برای واردات آنها را یادآور شد و گفت: بیشتر این پول را واردکنندگان و دلال‌ها خوردند و به دست دامدار واقعی ما هم نرسید  به طوری که امروز قیمت سبوس دو سه برابر شده و ذرت هم خیلی گران شده‌است.
وی، بالا بودن قیمت نهاده‌ها و از طرف دیگر پایین بودن قیمت گوشت تولیدی برای دامداران را باعث متضرر شدن آنها دانست و افزود: دامداران و کشاروزان و کسانی که نهاده می‌خرند وضعیت خوبی ندارند و ما باید مدیریت قوی تری اجرا کنیم و بین دخل وخرج دامدار و کشاورز تعادلی ایجاد کنیم که تولید محصولات کشاورزی و دامی برای آنها به صرفه باشد.
عضو پیشین کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خواستار توقف واردات به ویژه واردات دام و گوشت از خارج شد و گفت: وقتی دامدار داخلی دامش را نمی‌تواند به قیمت متناسب و معقول بفروشد واردات دام فقط باعث ورشکست شدن دامداران و از بین رفتن تولید داخل می‌شود.
داودی تصریح کرد: دولت باید محکم ورود کرده و برنامه‌ریزی کند و به جای خرید گوشت و دام از ارمنستان، گرجستان و روسیه نیاز کشور را از بازار داخل تامین کند.
وی به وجود زمین حاصلخیز، آب فراوان و نیروی انسانی جوان در کشور اشاره کرد و گفت: خودکفایی در اکثر محصولات کشاورزی و دامی کاملا با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح قابل دستیابی است.
حسن روحانی رییس‌جمهوری در نشست اخیر هیات دولت با بیان اینکه سال گذشته در بخش کشاورزی در همه فصل‌ها، شرایط مثبت بوده است و مجموعاً این بخش ۸.۸ درصد رشد داشته است، گفت: کشاورزی در سال‌هایی که با افت قیمت فروش نفت مواجه بودیم کمک فراوانی به اقتصاد دولت کرد و در سال ۹۸ نیز موجب رشد مثبت اقتصادی شده است.
رییس‌جمهوری با بیان اینکه تاکنون ۳ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده، اظهار داشت: امسال هم در گندم خودکفا خواهیم بود که این بسیار حائز اهمیت است؛ بویژه آنکه مسأله تامین مواد غذایی در شرایط کرونا در سطح جهان، موضوعی بسیار مهم است.
 
(چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹) ۱۳:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها