چهارشنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۴۵۴۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تلاش پاکستان برای تسهیل صادرات انبه به ایران

کمیته ویژه محصولات کشاورزی مجلس ملی پاکستان راه‌کاری را به منظور تسهیل صادرات انبه به کشورهای منطقه و فراتر از آن تصویب کرد.

این کمیته به بررسی موانع پیش روی صادرکنندگان انبه پاکستان به خصوص افزایش هزینه‌های حمل بار از سوی پاکستان اینترنشنال ایرلاین و مسائل لجستیکی در مرز تفتان پرداخت.
اعضای این کمیته از مدیرعامل پاکستان اینترنشنال ایرلاین درخواست کردند هزینه‌های حمل بار برای صادرات انبه را مورد بازبینی قرار داده و در این باره گزارش دهد. در جلسه این کمیته اعلام شد که پاکستان سالانه بیش از ۱۴ هزار تن انبه به ارزش ۴۰۰ میلیون روپیه به ایران صادر می‌کند.
مرز ایران و پاکستان سه روز در هفته و هر روز به مدت محدودی از ساعت هشت صبح تا دو بعدازظهر برای خودروهای حامل کالاهای تجاری باز است. این تصمیم در پی شیوع ویروس کرونا در مارس با توافق دو کشور گرفته شد.
خودروهای ایرانی اجازه ورود به پاکستان را دارند و در مسیر بازگشت، کالاهای پاکستان را به ایران حمل می‌کنند اما کامیونهای پاکستانی اجازه ورود به ایران را ندارند.
شمار کانتینرهای ایرانی کم نیست اما شمار زیادی از آنها حامل گاز LPG هستند و بنابراین برای حمل انبه از پاکستان در مسیر بازگشت مناسب نیستند.
به دلیل ماهیت فاسدشدنی محصول و تاخیرهای غیرمعمول برای عبور کامیونها از مرز، صادرکنندگان انبه پاکستان با ضرر قابل توجهی روبرو هستند.
کمیته ویژه محصولات کشاورزی مجلس ملی پاکستان تصمیم گرفت شمار روزهای کاری در هفته را به پنج روز و مدت هر روز برای صادرات انبه به ایران را افزایش دهد و از وزارت کشور خواست در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهد.
وحید احمد، رییس انجمن صادرکنندگان، واردکنندگان و بازرگانان میوه و صیفی‌جات پاکستان اظهار کرده که صادرات انبه به ایران به دلیل فعالیت سه روز در هفته مرز دو کشور و مدت محدود فعالیت روزانه آن به خطر افتاده است.
حاضران در این جلسه با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد و ضرر مالی عظیمی که بخش کشاورزی با آن روبرو شده است، وعده دادند برای حل این مشکلات حمایتهای لازم را به عمل آورند.
بر اساس گزارش پایگاه خبری تریبون، کمیته ویژه محصولات کشاورزی در این جلسه موافقت کردند که شمار روزهای هفته و همچنین مدت هر روز باید برای صادرات انبه به ایران افزایش پیدا کند و شمار کامیونهای ایران که به پاکستان وارد می‌شوند هم افزایش خواهد یافت.
 
(چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹) ۱۳:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها