سه شنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۹:۰۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۴۵۱۴
گزارشگر : ۳۵۱۴
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی:

برای بهبود وضعیت بازار زعفران تمام اختیاراتم را واگذار می کنم / در محصولاتی مانند کره خودکفا می شویم

وزیر جهاد کشاورزی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی و در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: برای رسیدن زعفران ایران به جایگاه واقعی خودش در جهان حاضرم تمام اختیاراتم را به مجموعه ای که برنامه جامع داشته باشد، واگذار کنم.

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگار فودنا مبنی بر اینکه زنجیره تصمیم گیری مسئولان با مشکل ناهماهنگی ها مواجه است و همین امر سبب ضربه به تولید و صادرات می شود  و زعفران نیز با همین ناهماهنگی ها با تلاطم بازار مواجه است گفت: اهمیت زعفران ایران برای همه مشخص است و برای بهبود شرایط بازار جهانی زعفران ایران حاضر هستم تمام اختیارات خودم را به مجموعه ای که برنامه جامع داشته باشد واگذار کنم.

تصمیم‌گیری‌های یک زنجیره باید دراختیار یک وزارتخانه باشد

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه آیا اقدامی برای بازگرداندن قانون انتزاع انجام می‌دهید، چرا که تعلیق دو ساله این قانون مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد کرده است، گفت: اعتقاد من این است که تصمیم‌گیری‌های یک زنجیره تولید باید دراختیار وزارتخانه‌ای واحد باشد، اما با توجه به اینکه مصوبه تعلیق قانون انتزاع در سران سه قوه تصویب و توسط مقام معظم رهبری تأئید شده چاره‌ای نداریم تا برج 5 سال آینده در چارچوبی که تعیین شده عمل کنیم و پس از آن دلایل منطقی خود را با مجلس و دولت مطرح کنیم و در حال حاضر نیز با وزارت صمت تعامل داریم و براساس دستور رئیس‌جمهور که صحبت‌های بخش‌ها در تصمیم‌گیری‌ها باید لحاظ شود، نظر وزارت جهاد در تصمیم‌گیری‌ها دخالت داده می‌شود.

اصلاح حلقه‌های معیوب زنجیره تولید

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سؤال که وجود حلقه‌های معیوب در بخش کشاورزی تولید مناسب از سوی کشاورزان آنها با مشکلات جدی مواجه کرده است. حلقه‌های معیوب در بازار، ‌زیرساخت‌های صادراتی و وارداتی، تأمین نهاده و پوشش‌های بیمه‌ای از جمله آن است و همانند این است که یک دونده روی تردمیل حرکت کند. کشاورز تولید می‌کند اما سود آنچنانی عایدشان نمی‌شود و این موجب نارضایتی آنها شده است، گفت: نخست اینکه بانک کشاورزی تسهیلاتی را به واحدها برای تکمیل زنجیره تولیدشان پرداخت می‌کند و از آنها حمایت می‌کنیم.

دوم اینکه با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی، مزیت‌های جدیدی را در حلقه‌های زنجیره ایجاد خواهیم کرد.

مثلاً وجود سردخانه‌ها و کارخانه‌های تبدیلی می‌تواند ارزش افزوده‌ای به تولیدات بخش کشاورزی بدهد که از این حلقه‌های واسطه حمایت خواهیم کرد.  سوم اینکه، از کشاورزی قراردادی حمایت می‌کنیم.

در این مدل کشاورزی، تولیدکننده با یک کارخانه‌دار قرارداد می‌بندد و مورد پوشش حمایتی آن قرار می‌گیرد.

تلاش ما این خواهد بود که علاوه بر حمایت از کشاورز، از این صنایع هم حمایت کنند تا روی پای خود بایستند و بتوانند از کشاورز حمایت بیشتری بکنند.

وی به حمایت از زنجیره‌ها تأکید کرد و گفت: 40 زنجیره در حوزه مرغ تشکیل شده که طبق بررسی‌ها نشان می‌دهد هر حلقه‌ای که کامل بوده، تاب‌آوری و سودآوری بیشتری داشته است.

خودکفایی در تولید کره و افزیش یک میلیون تنی محصولات کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی از برنامه اقدام یک ساله برای ارایه به رییس جمهور خبر داد که در صورت تصویب و اجرا باعث افزایش یک میلیون تنی محصولات کشاورزی، خودکفایی در تولید کره، صرفه جویی ارزی و افزایش ۵۰۰ میلیون دلاری در صادرات خواهد شد.

خاوازی گفت: در بسیاری از محصولات استرتژیک میتوانیم خودکفا باشیم و این ظرفیت هم وجود دارد اما باید بهره وری و بویژه آب را در نظر بگیریم.

کنترل بیشتر آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع

وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع در سال جاری گفت: بیش از 400 آتش‌سوزی در سال جاری در کشور اتفاق افتاده که تنها 6 مورد آن کنترل نشد که دلیل آن صعب‌العبور و دور از دسترس بودن است.

وی افزود: برای این مناطق صعب‌العبور تجهیزاتی نیاز داشتیم که در آن شرایط نمی‌توانستم عملکرد سریع داشته باشیم زیرا بالگرد هواپیما برای اطفای حریق نبود.

جنگل‌ها خسارت سنگینی از آتش‌سوزی‌های اخیر ندیدند

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: با توجه به آنکه آتش‌سوزی‌ها با باد همراه بود بیشتر زیرشکوب درختان جنگلی را آتش زده بود و بیشتر مراتع طعمه حریق شدن و خسارت کمی به درختان و سرشاخه‌ها وارد شد.

وی افزود: برهمین اساس می‌توان عنوان کرد که جنگل‌ها خسارت زیادی از آتش‌سوزی نداشتند و بیشتر قسمت‌های زیرشکوب جنگل‌ها و مراتع خالی از درخت طعمه حریق شدند.

خاوازی ادامه داد: بخش هوایی وزارت جهاد کشاورزی نیازمند تجهیز توسط دولت است به همین منظور برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا برای استفاده در چنین مواردی تجهیز شود..

لحظه ای برای برخورد با فساد درنگ نمی‌کنم

وزیر جهاد کشاورزی درباره درباره واکنش با تخلفات و فساد در وزارت جهاد کشاورزی گفت: در صورتی که مدرک یا مستنداتی در ارتباط با یک فساد در وزارت جهاد کشاورزی در اختیارم  قرار گیرد یک لحظه هم درنگ نمی کنم و با متخلفان برخورد خواهد شد حتی اگر نزدیکترین افراد به من باشند رحم نمی کنم.

ابلاغ الگوی برای کشت پاییزه

خاوازی با بیان اینکه برنامه الگوی کشت محصولات کشاورزی تدوین شده که برای کشت پاییزه ابلاغ خواهد شد، گفت: در این برنامه تمام مباحث مربوط به مصرف سرانه، پتانسیل‌های تولید و عرضه و تقاضا دیده شده که در کشت پاییزه به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: بین  چهار تا پنج سال در معاونت زراعی وزارت جهاد کشاورزی بر روی تدوین طرح الگوی کشت کار شده به طوری که در این طرح مشخص شده چه محصولی کجا کاشته شود که بیشترین عملکرد را داشته باشد.

وی تصریح کرد: در واقع  طرح فنی در وزارت جهاد کشاورزی آماده شده اما عملیاتی شدن آن به الزامات قانونی نیاز دارد بنابراین برای کشت پاییزه به استانداری‌ ها یک الگوی تولید را ابلاغ می‌ کنیم و در ادامه طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی را تکمیل و لایحه آن را به دولت و سپس به مجلس ارایه خواهیم کرد.

خاوازی براین باور است که بخش زیادی از وزارتخانه‌ ها و تصمیم گیران کلان کشور باید در این زمینه مشارکت کنند تا طرح اجرایی شود.

حضور استارتاپ های بخش کشاورزی برای کمک به کاهش قیمت میوه

وزیر جهاد کشاورزی درباره افزایش قیمت میوه گفت: ستاد تنظیم بازار و وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه قیمت و قیمت گذاری در این بخش مسئول هستند البته ما برنامه‌هایی برای کمک به این موضوع داریم که یکی از آنها حضور استارتاپ ها در بخش کشاورزی است.

خاوازی اضافه کرد: برای حضور استارتاپ ها در بخش کشاورزی شهرکی را در نظر گرفتیم و در این زمینه صنفی در حال شکل گیری است که مدیرعامل آن می‌تواند در شورای مدیران وزارت جهاد کشاورزی حضور داشته باشد.

وی افزود: ضمن اینکه قرار است امکانات انبار داری و دیگر امکانات لازم در اختیار این تیم توزیع کننده فنی و دانش بنیان قرار گیرد تا سیستم توزیع نا عادلانه و دلالان واسطه‌ ها در این میان حذف شوند.

(سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹) ۰۹:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها