دوشنبه / ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۹
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۹۴۴۸۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس سرویس عمومی

وزارت جهاد کشاورزی در واگذاری اختیارات به تشکل‌ها جدی است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در اتاق تعاون ایران با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی به دنبال شفافیت و مشارکت تشکل‌های غیردولتی در تصمیم سازی و تصمیم گیری‌ها است، گفت: ما در واگذاری اختیارات به تشکل‌های کشاورزی جدی هستیم.

دومین نشست کمیته راهبردی بهداشت تولید دام و طیور با حضور رئیس کمیته ملی راهبردی تولید و بهداشت دام کشور و رئیس سازمان دامپزشکی کشور، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون و نمایندگان تشکل ها و تولیدکنندگان این حوزه با هدف بررسی وضعیت تشکل ها و مشکلات آن‌ها، در اتاق تعاون برگزار شد.
 
دومین نشست کمیته راهبردی بهداشت تولید دام و طیور با حضور رئیس کمیته ملی راهبردی تولید و بهداشت دام کشور و رئیس سازمان دامپزشکی کشور، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون و نمایندگان تشکل‌ها و تولیدکنندگان این حوزه با هدف بررسی وضعیت تشکل‌ها و مشکلات آن‌ها در اتاق تعاون برگزار شد.
 
علی صفر ماکنعلی رئیس کمیته ملی راهبردی تولید و بهداشت دام کشور و رئیس سازمان دامپزشکی کشور، با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی به دنبال شفافیت و مشارکت تشکل‌های غیردولتی در تصمیم سازی و تصمیم گیری‌هاست، اظهار داشت: تعدد تشکل‌ها که هم‌بردار و هم‌راستا نباشند، به آن صنعت آسیب می‌زند در نتیجه یکی از وظایف این کمیته ساماندهی این تشکل‌های متعدد است.
 
وی در اتاق تعاون ایران ابراز داشت: ساختار کمیته ملی راهبردی تولید و بهداشت دام کشور به نحوی است که ۸ بخش را در حوزه دام، طیور و آبزیان، در برمی‌گیرد که شامل معاونت امور دام، سازمان امور عشایر، سازمان دامپزشکی کشور، شرکت پشتیبانی امور دام، سازمان شیلات ایران، موسسه سرم سازی رازی و ۲موسسه تحقیقاتی امور دام و شیلات است و قرار است در این کمیته سازماندهی شوند.
 
وی در ادامه ساماندهی تشکل های متناظر در بخش غیردولتی با بخش های مذکور را خواستار شد.
 
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اهداف این کمیته اذعان داشت:کارهای مهمی در دستور کار این کمیته قرار دارد که واگذاری کلیه تصدی‌گری‌های این بخش های نامبرده به تشکل های متناظر خود همچنین به روز رسانی آیین نامه و دستورالعمل ها متناظر با نظر و پیشنهاد این تشکل ها از اهم آن است چراکه وزارتخانه به تدوین دستورالعمل‌ها بدون هماهنگی با نظر تشکل‌ها و تولیدکنندگان اعتقادی ندارد.
 
وی افزود: گام بعدی این کمیته حرکت به سوی بهره وری در تولید طیور است. باید در نظر داشت که در کشور منابع بسیاری وجود دارد که تمام ظرفیت آن استفاده نشده است، مانند کارخانجات تولید خوراک دام و طیور چنانچه ما به میزان ۹.۵میلیون تن واردات ذرت سالانه داریم، اما از آنجایی که سیستم فعلی ما خام فروشی است، باعث شده ۱۳درصد دور ریز داشته باشیم که این میزان معادل ۱۴۰ هزار هکتار کشت ذرت است.
 
این مقام مسئول در ادامه این نشست هدف بعدی کمیته ملی  راهبردی تولید و بهداشت دام کشور  را ساماندهی تشکل‌ها عنوان کرد که در این نشست مقرر شد با توجه به وظایف، اتاق تعاون تشکیل کمیته ساماندهی تشکل ها را در دستور کار قرار دهد.
 
ماکنعلی با تاکید بر اینکه ما در سازمان دامپزشکی چیزی به نام امضا در قرنطینه نداریم، خاطر نشان کرد: شرایط کنونی اقتصاد، شرایط پیچیده‌ای است و به دلیل ویژه بودن این شرایط بایستی کنار هم قرار بگیریم و این شرایط را از سر بگذرانیم و وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با تفیذ اختیارات به تشکل ها جدی است و از تشکل ها درخواست می‌کنم که انگیزه و اراده کار را به سمت منفی‌گرایی هدایت نکنند تا بتوانیم از این شرایط اقتصادی سربلند عبور کنیم.
 
ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران نیز در این نشست، گزارشی از وضعیت تعاونی ها در بخش کشاورزی ارائه کرد و بیان داشت: ماده ۵ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار دو اتاق بازرگانی و تعاون را موظف به انجام ساماندهی تشکل ها موازی کرده است.
 
در این نشست، تولیدکنندگان و نمایندگان انجمن ها و تشکل ها چالش های موجود را تشریح کردند.
 
کمبود واکسن طیور که امکان کنترل بیماری را سخت تر میکند همچنین عدم دسترسی تولیدکنندگان به نهاده هایی که با ارز دولتی وارد می شود از مهمترین چالش های تولیدکنندگان بود.
 
در ادامه این نشست، کاهش نقدینگی در صنعت مرغداری که زیان قابل توجهی را به مرغداران تحمیل کرده است، همچنین اخذ تصمیمات خلق الساعه در حوزه صادرات و تصمیماتی از این دست در ستاد تنظیم بازار که آسیب جدی را به صنعت تحمیل می‌کند، از دیگر موارد مطروحه از سوی تولیدکنندگان و نمایندگان تشکل‌ها بود.
 
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که ۸۰درصد صنعت طیور توسط سرمایه گذاران کوچک اداره می‌شوند و در شرایط کنونی سونامی خروج سرمایه در این صنعت شروع شده و باعث می شود در آیند ه نزدیک این صنعت دچار چالش شده و کاهش تولید را رقم خواهد زد.
 
نمایندگان تشکل ها و تولیدکنندگان در این نشست، با اشاره به ایجاد موانع وزارت صمت در رتبه بندی گوشت مرغ، از بین رفتن کیفیت مرغ را نتیجه این موانع دانسته و عنوان کردند که در شرایط کنونی که مازاد تولید وجود دارد باید موانع صادراتی حذف و مدیریت صادرات جایگزین شود.
 
تداوم این نشست‌ها و برگزاری جلسات کمیته دام و کمیته آبزیان نیز در آینده نزدیک در اتاق تعاون در دیگر مصوبات این نشست بود.
(دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹) ۱۰:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها