دوشنبه / ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۸
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۹۴۴۸۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
فارس
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

نقش مهم مدیریت ناکارآمد زنجیره تامین در کاهش سهم ایران از بازار کشورهای همسایه

مدیرعامل سازمان اقتصادی رضوی با تاکید بر اینکه در بحث کالاهای کشاورزی عدم مدیریت زنجیره تامین مشهود است، گفت: ظرفیت ما در صادرات به کشورهای همسایه زیاد است ولی از آن استفاده نکرده ایم.

سیدرضا فاطمی امین مدیرعامل سازمان اقتصادی رضوی دیشب در برنامه «پایش» که با موضوع «مدیریت زنجیره تامین» پخش شد، با اشاره به مغفول بودن مدیریت زنجیره تامین در کشور، گفت: مفهوم مدیریت زنجیره تامین، حرف جدیدی نیست، دولت نیز در برخی کالا ها زنجیره تامین را مدیریت می کند، اما این مدیریت بعضا به درستی انجام نمی شود.
 
وی ادامه داد: در بحث کالاهای کشاورزی این عدم مدیریت زنجیره تامین مشهود است که این عدم مدیریت منجر به وفور یا کمیابی برخی از محصولات کشاورزی در بعضی اوقات شده است. در اقتصاد شش متغیر وجود دارد که شامل تولید، تراز تجاری کشور، کیفیت، اشتغال، قیمت و سود آوری درآمد است و این متغیرها در مدیریت نجیره تامین موثر می باشد.
 
فاطمی امین افزود: بین تمام حلقه های زنجیره تامین، خرید و فروش وجود دارد و اصلاحا بین آنها یک دلال فعالیت می کند، اما این دلال ها یک بازار را مدیریت می کند، اما مدیر زنجیره تامین در بین بازارها قرار نمی گیرد و با حذف دلال ها، تولید کالا از اولین حلقه تا محصول نهایی را مدیریت می کند.
 
این کارشناس اقتصادی گفت: در خیلی مواقع در کشور هزینه های سربار وجود دارد، به عبارتی تولیدی انجام می شود که به دلیل عدم فروش آن، هزینه های اضافی به تولیدکننده تحمیل می گردد و همین امر منجر به گران تمام شدن بهای کالا می‌شود.
 
وی ادامه داد: در برخی مواقع نیز به دلیل وجود ظرفیت خالی و عدم فروش محصولات، باعث به صرفه نبودن تولید می شود، مدیریت زنجیره تامین یک کسب و کار است و باید سودآور باشد، اگر مدیریت زنجیره تامین به خودی پیاده سازی شود، یک بازی دوسر برد برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ایجاد می شود.
 
مدیرعامل سازمان اقتصادی رضوی با بیان اینکه استفاده از مدیریت زنجیره تامین به بهینه شدن تولید کمک می کند، گفت: به عنوان مثال کشورهای همسایه ما در حدود 2400 میلیارد دلار واردات دارند، و ما کمتر از یک درصد از این بازارها سهم داریم.
 
فاطمی امین بیان کرد: ظرفیت ما در صادرات به کشورهای همسایه زیاد است ولی از آن استفاده نکرده ایم، به عنوان مثال کشور روسیه 40 میلیارد دلار مواد غذایی وارد می کند که 8 میلیارد دلار آن را میوه و سبزی تشکیل می دهدف به گونه ای که تنها یک میلیارد دلار گوجه فرنگی وارد می کند. این میوه در جنوب کشور به راحتی تولید می شود اما ما تنها 10 میلیون دلار گوجه فرنگی به روسیه صادر می کنیم و ترکیه 800 میلیون دلار از این بازار سهم دارد، بنابراین ظرفیت عظیمی در این حوزه وجود دارد که مغفول باقی مانده است. عدم توجه به مدیریت زنجیره تامین باعث شده است که در خصوص صادرات کیوی به روسیه، حجم صادرات نصف گردد و از این دست تصمیم ها در کشور زیاد است.
 
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: زنجیره تامین صفر تا صد کار را در بر می گیرد و از تحلیل بازار تا فروش کالا را شامل می شود، در صادرات قیمت، کیفیت و مقدار در زمان مناسب مهم است و این حلقه ها باید مدیریت گردد.
 
وی با ذکر مثالی دیگر در خصوص میگو، گفت: ما در کشور سواحل خوبی برای پرورش میگو داریم، اما به دلیل برخی مسائل این کالا در ایران کم تولید می شود، از طرفی خوراک میگوی تولیدی در ایران بازدهی کمتری نسبت به مشابه خارجی دارد، شرکتی در کشور این خوراک از هند وارد و در اختیار کارخانه ای در داخل کشور قرار داد تا مشابه آن را تولید کند.
 
فاطمی امین ادامه داد: خوراک تولیدی در اختیار شرکتی برای پروش میگو قرار گرفت و میگوی تولیدی در ویتنام بسته بندی و در چین فروخته شد، به عبارت دیگر حلقه تولید میگو از هند شروع و به چین ختم شد که خود نشان دهنده یک مدیریت صحیح زنجیره تامین است و این کار باعث فعال شدن ظرفیت های خالی کشور و اشتغالزایی در واحدهای تولیدی نیمه تعطیل شده است.
(دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹) ۱۰:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها