شنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۴۴۴۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایلنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

چرا محصولات روی دست کشاورزان مانده است؟

زیرساخت‌های صادراتی را بالا ببریم که بتوانیم در بنادر گنجایش کانتینرهای بیشتری داشته باشیم، اینکه بندر شهید باهنر اعلام کند ظرفیت روزانه ما 70 کانتینتر یخچال‌دار است یعنی هنوز در زیرساخت‌های صادراتی درجا می‌زنیم.

سیدرضا نورانی، درباره اینکه برخی محصولات کشاورزی مثل هندوانه، پیاز و سیب‌زمینی روی دست کشاورزان مانده است، اظهار داشت: وقتی تولیدکننده برنامه‌ای برای تولید ندارد و به سلیقه خودش کاشت می‌کند، این ریسک‌ها در مورد هندوانه، پیاز و سیب‌زمینی و چه اقلام دیگر رخ می‌دهد، کشاورزان باید الگوی کشت را از وزارت جهاد کشاورزی بگیرند و در این صورت حتما تضامینی وجود دارد و اگر احیانا کشتی داشته باشند که به مصرف و بازار نرسید وزارت‌خانه حمایت می‌کند، کما اینکه اکنون این حمایت از کشت گوجه‌فرنگی صورت می‌گیرد.
 
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان همچنان به شکل سنتی کشت می‌کنند و هیچ چشم‌اندازی برای نیاز بازار در نظر نمی‌گیرند، افزود: مثلا اگر پیاز در فصل زمستان گران بود و بازار خوبی در عراق داشتیم، اقدام به کشت هر واریته‌ای می‌کنند، اما نمی‌دانند چه بذری استفاده کنند، بذر پیاز قرمز بازار خوبی برای صادرات دارد و از بذرهای دیگر استقبال نمی‌شود به همین دلیل مازاد بر مصرف روی دست کشاورز باقی می‌ماند.
 
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی همچنین گفت: مثلا بازار هندوانه در زمستان داغ و گران بود، همه علاقمند شدند که در تابستان هم هندوانه بکارند و به قیمت زمستان بفروشند اولا واریته مناسبی نمی‌کارند، ضمن اینکه هزینه‌هایی که به صادرات تحمیل شده مثل کانتینرهایی که بیش از 3 برابر قیمت افزایش یافته دست به دست هم می‌دهند که تولیدکننده ضرر کند و کالا هم روی دستش بماند.
 
وی تاکید کرد: اگر تسهیلات زیرساختی از سوی وزارت صمت و کشاورزی فراهم شود نیازی به خرید از مازاد کشاورزان نیست. برنامه‌ها باید برای تولیدکننده و صادرکننده مدون باشد و زیرساخت‌ها فراهم شود، اگر می‌خواهیم جهش تولید داده شود، حتما باید دستورالعمل‌های وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص اجرا شود تا این معضلات بعد از تولید رخ ندهد.
 
نورانی گفت: باید در کنار جهش تولید جهش صادرت نیز داشته باشیم و در ایجاد جهش، شتاب افزاینده داشته باشیم نه اینکه در جاهای مختلف جزیره‌ای تصمیم‌گیری شود و صادرات کند شود. اگر قرار است صادرات توسعه پیدا کند باید ببینیم نسبت به سال گذشته چقدر برای توسعه زیرساخت‌های صادراتی کمک کردیم.
 
وی ادامه داد: اکنون با وجود تولید دوبرابری می‌خواهیم با همان همان ناوگان سال گذشته صادرات را هم افزایش دهیم که این امکان‌پذیر نیست، به جای اینکه امکانات را زیاد کنیم، هزینه‌ها را بالا می‌بریم، کرایه‌ها 300 درصد اضافه و صادرت مختل می‌شود، وقتی هندوانه کیلویی 1500 خریداری شده و کیلویی 2500 تومان بابت کرایه حمل داده شود، غیر قابل قبول است که صادرکننده  بتواند در بازارهایی که رقیب زیادی دارد چانه‌زنی کند و به قیمت خوب بفروشد که متضرر نشود. متاسفانه در یک ماه گذشته به دلیل اینکه تولید بالا رفته بود و زیرساخت‌های صادراتی هم کند بود، صادرکننده روی هندوانه ضرر کرد
 
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی بیان کرد: بهترین روش این است که حداقل زیرساخت‌های صادراتی را بالا ببریم که بتوانیم در بنادر گنجایش کانتینرهای بیشتری داشته باشیم، اینکه بندر شهید باهنر اعلام کند ظرفیت روزانه ما 70 کانتینتر یخچال‌دار است یعنی هنوز در زیرساخت‌های صادراتی درجا می‌زنیم.
 
وی یادآور شد: بنادر باید مجهز باشند و ظرفیت را بالا ببرند، ناوگان جاده‌ای بهبود یابد، ناوگان ریلی و دریایی مجهز به سردخانه شوند، تا جهش صادراتی داشته باشیم.
(شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹) ۱۳:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها