شنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۱۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۴۴۲۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

شرایط انتخاب تجار برای تخصیص ارز واردات نهاده‌های دامی اعلام شد

یک مقام مسئول با بیان اینکه تخصیص ارز به واردکنندگان نهاده‌های دامی، بر اساس چارچوب‌های هماهنگ شده با دستگاههای نظارتی و امنیتی بوده است، گفت: اصل محرمانگی باید در انتخاب تجار رعایت شود.

محمدرضا کلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه، برخی معتقدند که جلسه کمیته تخصیص ارز به نهاده‌های دامی، در وزارت صنعت روز جمعه گذشته و بدون حضور اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور برگزار شده است، گفت: اعضای انجمن در این جلسه حضور داشته و در مورد زمان هم که روز جمعه انتخاب شده، باید گفت که وزارت صنعت، معدن و تجارت طی مدت یکماه گذشته تمامی جمعه‌ها جلسات کاری مداومی را برگزار کرده است که از جمله آن، برگزاری مستمر کمیته خودرو با حضور نمایندگان دستگاه‌های نظارتی است؛ بنابراین کمیته تخصیص ارز نیز با توجه به مهلت زمانی کوتاه باید در این روز برگزار شده و به جمع بندی لازم می‌رسید.

 

تخصیص ارز بر اساس چارچوب‌های هماهنگ‌شده با دستگاه‌های نظارتی و امنیتی
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: زمان در رابطه با خدمت به مردم معنا ندارد و هر زمان که لازم باشد، در محیط کار خود حاضر خواهیم شد و مسیر را ادامه می‌دهیم، این در حالی است که روز جمعه هفته گذشته ساعت ۴ بعد از ظهر کمیته تخصیص ارز با حضور مسئولان، تجار و کارشناسان تشکیل شد تا به سرعت موضوع استفاده از این منابع را جمع بندی نماید.
وی اظهار داشت: به اذعان بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرف یکسال گذشته، سخت‌گیری‌های بسیاری را در حوزه تخصیص ارز به واردکنندگان داشته و بر اساس دستورالعمل‌های مشخصی که به تائید مراجع نظارتی هم رسیده، عمل کرده است و کاملاً نسبت به آن، آماده پاسخگویی است.

 

مکانیزم تخصیص ارز از منابع ارزی بین‌المللی به واردکنندگان
کلامی با اشاره به برنامه دولت برای تأمین ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی و از جمله نهاده‌های دامی، گفت: در مواردی که اعتباری خاص با مبلغ مشخص از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود؛ اصطلاحاً، تجار واجد شرایط آن، باید از این اعتبار بر اساس دستورالعمل‌های کاملاً شفاف و مورد تائید دستگاه‌های نظارتی و امنیتی بهره‌مند شوند.
وی تصریح کرد: بر این اساس، مجموعه‌ای از سیاست‌ها به کار گرفته می‌شود که در قالب آن، برخی اصول تعیین شده از سوی این نهادها، دولت و بانک مرکزی رعایت گردد.
رعایت اصل محرمانگی در بهره‌مندی از منابع ارزی ایران در خارج از کشور
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به محدودیت‌ها و تحریم‌های وضع شده بر علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه نقل و انتقالات مالی افزود: اصل محرمانگی در بهره‌مندی از این منابع که عمدتاً منابع ارزی خارجی جمهوری اسلامی ایران هستند، باید کاملاً رعایت شده و این کار، طی سنوات گذشته کاملاً مسبوق به سابقه بوده است.
کلامی خاطرنشان کرد: طی یکسال گذشته تصمیم گرفته شده که به دلیل مسائل ناشی از تحریم، برخی از تجار از این منابع استفاده کنند که از توانایی لازم برای واردات کالاها برخوردار هستند؛ این در حالی است که برخی از تجار نیز علیرغم معرفی به بانک‌های تعیین شده در خارج از کشور، توانایی جذب را نداشته‌اند.

 

محدودیت در سقف تعیین شده از سوی بانک‌های عامل دنیا برای اعتبارات ارزی
وی اظهار داشت: سقف زمانی تعیین شده از سوی بانک‌های عامل تعیین شده در دنیا برای استفاده ایران از این اعتبار بسیار محدود بوده و با توجه به شرایط خاص، باید به سرعت منابع آن جذب شوند؛ این در حالی است که در گذشته نیز این موضوع رخ داده و در یکی از مواردی که مقرر گردید از این منابع بانکی استفاده شود.
کلامی گفت: بخشی از این ارزهای بلوکه شده به واردات نهاده‌های دامی اختصاص یافته بود؛ بلکه بخش دیگری از منابع هم باید به تأمین مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات از جمله صنعت نساجی، سلولزی، کاغذ و لاستیک اختصاص می‌یافت.
وی اظهار داشت: متأسفانه بخشی از این منابع به دلیل مشکلات موجود، از سوی واردکنندگان جذب نشده و دولت مجبور شد از منابع دیگری ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای حائز اولویت را تأمین نماید؛ ضمن اینکه باید تاکید کرد که دستورالعمل‌های مرتبط با جذب این منابع کاملاً مشخص است.

 

جزئیات شرایط واردکنندگان برای واردات از طریق منابع ارزی خارجی
کلامی گفت: متقاضیاتی که از قبل در سامانه نیما برای ارز مورد نیاز واردات کالاهای مورد نیاز کشور از جمله نهاده‌های دامی منتظر دریافت ارز خود بودند، یکی از اولویت‌های تعیین شده از سوی دولت برای استفاده از این منابع ارزی بود، ضمن اینکه بر اساس فرمول‌های تعیین شده، شاخص‌هایی از جمله اینکه واردکنندگان دارای سابقه و خوشنامی در این عرصه بوده و از توانمندی کامل برای استفاده از این منابع در شرایط فورس‌ماژور و پیچیده استفاده از این منابع ارزی برخوردار باشد نیز در انتخاب واردکنندگان مدنظر قرار گرفت.
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: بر این اساس اسامی شرکت‌های واجد شرایط در رسته‌های دانه سویا، کنجاله سویا، ذرت، جو و روغن انتخاب شده و بر اساس رنکینگ، سقف اعتبار و ثبت‌سفارش های معتبری که داشتند، با حضور اعضای انجمن واردکنندگان نهاده‌های دامی انتخاب شده و تجار مرتبط بر اساس شاخص‌های اعلامی توسط مراجع نظارتی، امنیتی و نهادهای مرتبط به تصویب رسیده و ضوابط اجرایی کار به آنها ابلاغ شده است.
کلامی گفت: تخصیص ارز به هر یک از این تجار، بر اساس عملکرد حجم واردات آنها در سال گذشته صورت گرفته؛ ضمن اینکه مواردی از جمله موجود بودن کالا در بندر، در حال حمل بودن کالا و ثبت سفارش معتبر نیز از جمله شاخص‌های انتخاب افراد بوده است.
 
(شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹) ۰۸:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها