جمعه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۱
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۹۴۴۰۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

تولیدکنندگان: افزایش ۳ برابری هزینه تبدیل، تولید برنج را نابود می‌کند/ مقام مسئول: نرخ نهایی قطعی نشده است

زمزمه‌های افزایش 3 برابری هزینه تبدیل برنج به درخواست اتحادیه شالیکوبی‌داران استان مازندران موجب نگرانی کشاورزان شده است.

در پی تورم و افزایش قیمت‌ها در کشور و از طرف دیگر گریبانگیر شدن جامعه با مسئله‌ای به نام کرونا بسیاری از نهادها و بنگاه‌های تولیدی با مشکلات فراوان در تهیه و تامین مواداولیه و مورد نیاز خود مواجه شدند.
برهمین اساس کشاورزان با قرارگیری در ابتدای چرخه تولید مواد غذایی با افزایش قیمت‌ها با مشکلات بسیاری در کشت و حتی برداشت محصول روبه‌رو شدند. برنج نیز به دلیل محصول استراتژیک از این مشکلات در امان نماند. مطرح شدن افزایش هزینه سه برابری در تبدیل برنج صدای اعتراض بسیاری از برنج‌کاران را درآورده و از همان ابتدا سعی کردند با ارسال نامه‌های فراوان به اتحادیه شالیکوبی‌داران استان مازندران، این اتحادیه را از این میزان پیشنهادی منصرف کنند.
مسئله‌ای که در این مورد مطرح است، این است که تمام کشاورزان به تورم و افزایش قیمت محصولات در کشور و اجبار به اعمال آن در هزینه‌های تبدیل واقف هستند، اما افزایش قیمت سه برابری در هزینه تبدیل را غیرمنصفانه و افزایش بار بردوش کشاورز بیان می‌کنند.
بر همین اساس یک تولیدکننده برنج عنوان کرد: مشکلی فعلی مربوط به کشت برنج و هزینه‌های تبدیل است. در سال گذشته هزینه تبدیل هر کیلو شالی حدود 360 تومان بود، اما در سال جاری اتحادیه شالیکوبی استان مازندران پیشنهاد افزایش 3 برابری آن یعنی 955 تومانی را به وزارت صمت و جهاد کشاورزی استان ارائه کرده است.
این تولیدکننده ادامه داد: این اتحادیه سعی دارد که با تورم و افزایش هزینه‌ها این رقم را توجیه کند، در صورتی که این رقم بسیار زیاد بوده و افزایش هزینه هرچقدر هم که باشد این میزان نخواهد بود و درصورت موافقت با آن مشکلات فراوانی برای تولیدکنندگان ایجاد خواهد کرد.
وی با بیان اینکه موافقت با این رقم، هزینه تولید در هر هکتار را به شدت افزایش می‌دهد، گفت: این رقم به هیچ عنوان منطقی نیست. زیرا در این صورت اگر هزینه تبدیل در هر هکتار در سال گذشته حدود 3 میلیون تومان بود با این اتفاق میانگین برداشت برای کشاورزان بسته به نوع شلتوک بین 6 تا 8 میلیون تومان خواهد بود و زمانی که هزینه تبدیل حدود 6 میلیون تومان باشد حداقل هزینه حدود 4 میلیون تومانی نیز برای برداشت مطرح شده و در مجموع فقط هزینه برداشت و تبدیل برنج حدود 10 میلیون تومان در هر هکتار خواهد بود.
این منبع آگاه ادامه داد: اگر موارد دیگر دخیل در برداشت را نیز به این میزان اضافه کنیم هزینه‌های کشت برنج سر به فلک کشیده و بیش از 25 میلیون تومان خواهد بود، درصورتی که در گذشته کمتر از 12 میلیون تومان بوده است.
وی درخصوص اعمال این هزینه‌ها در قیمت محصول نیز گفت:‌ قیمت نرخ فروش برنج وابسته به بازار بوده و در دست کشاورز نیست. اگر این اتفاق رخ دهد هزینه تولید در هر هکتار حدود 25 میلیون تومان شده و در نتیجه حتی اگر از این مقدار کشاورز فقط حدود 30 درصد را دریافت کند، قیمت برنج در زمین‌های کشاورزی حداقل حدود 30 هزار تومان خواهد بود.
این تولیدکننده تاکید کرد: هیچکدام از تولیدکنندگان با این پیشنهاد موافق نبوده و تقاضا دارند که با این رقم موافقت نشود، زیرا در این صورت هزینه‌های تولید افزایش یافته در نتیجه تولید برنج دیگر برای کشاورز اقتصادی نخواهد بود.
به دنبال اوج گرفتن اعتراضات برنجکاران مسئله را از جهاد کشاورزی استان مازندران پیگیری کرده و عزیزالله شهیدی‌فر رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران در این خصوص گفت: این مبلغ فقط در حد پیشنهاد است و فعلا این مسئله تایید و یا تصویب نشده است.
وی با بیان اینکه هر ساله اتحادیه شالیکوبی‌داران مبلغی را براساس گزارشات خود پیشنهاد می‌دهند، اما در نهایت جلسه‌ای با حضور تعزیرات وزارت صمت، اتحادیه شالیکوبی‌داران و صنف کشاورزان برگزار می‌شود، پیشنهادها ارائه شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد. بر همین اساس پس از برآورد هزینه دستگاه اجرایی قیمت کارشناسی شده اعلام می‌شود.
رئیس جهادکشاورزی مازندران اظخار داشت: این قیمت براساس تورم اعلام شده از طرف بانک مرکزی بوده و خارج از عرف نخواهد بود. و با توجه به آنکه فعالیت شالیکوبی‌داران از مردادماه آغاز می‌شود، بنابراین فرصت دوماهه‌ای برای بررسی قیمت و اعلام نرخ نهایی در پیش رو داریم. توجه شود که هر ساله برطبق تورم سالانه با اختلاف یکی یا دو درصد قیمت نهایی اعلام ‌شده و نرخ نهایی به میزانی خواهد بود تا هم کشاورز و هم شالیکوبی‌داران رضایت داشته باشند. بنابراین نگرانی بابت این مورد وجود ندارد.
 
(جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹) ۱۰:۴۱
رضا
۱۳۹۹/۰۳/۲۳
0
0
0

باسلامواین را اضافه فرمایید که افزایش قطعات ۱۰ برابری وگارگری فصلی ۴ برابری نسبت به سال گذشته کارخانه دار را نابود کرده است


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها