جمعه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۳
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۹۴۴۰۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

نرخ مرغ به ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسید/ ۱۰ درصد میزان جوجه ریزی باید صادر شود

عضو اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به جوجه ریزی بالا و نبود تقاضا در بازار، ۱۰ درصد میزان جوجه ریزی باید صادر شود.

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده ۷ هزار و ۸۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ها ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان است.
وی افزود: با توجه به ازدیاد تقاضا در ایام‌ پایانی هفته احتمال نوسان ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی قیمت در بازار وجود دارد.
حجت آینده بازار مرغ را تابع صادرات دانست و گفت: علی رغم‌ شرایط کرونا، امسال جوجه ریزی بالای ۱۰۰ میلیون قطعه صورت گرفته است که به سبب نبود تقاضا در بازار، ۱۰ درصد میزان جوجه باید صادر شود.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: در سیاست های ابلاغی برای بحث صادرات زمان کوتاه مدت یک ماهه دیده شده است، در حالیکه باید امر صادرات برای یک سال میلادی باشد تا صادرکننده بتواند برنامه ریزی مناسبی داشته باشد.
وی با انتقاد از حجم بالای جوجه ریزی بیان کرد: امسال همانند سال گذشته ۱۰۰ تا ۱۰۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری صورت گرفته، درحالیکه میزان مصرف ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است که این امر باید در وزن یا کاهش جوجه ریزی جبران شود.
حجت با تاکید بر فرهنگ سازی مصرف مرغ سایز گفت: تقاضای بازار داخل برای مرغ سایز مناسب نیست چرا که واسطه های فعال در این زمینه مرغ سایز را ارزانتر خریداری می‌کنند که این امر ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان زیان تولیدکننده را افزایش ‌می دهد.
وی با اشاره به اینکه بازگشایی رستوران ها تاثیری در بازار مرغ نداشته است، بیان کرد: علی رغم بازگشایی صنوف، خانوارها به سبب افزایش تعداد مبتلایان کرونا رغبتی به صرف غذا در رستوران ها ندارند که در این شرایط سقف جوجه ریزی حداکثر باید ۹۰ میلیون قطعه باشد، ضمن آنکه باید با فرهنگ سازی مصرف مرغ سایز در جامعه نگذاریم با قیمت پایین تر از سوی دلالان خریداری شود.
این مقام‌ مسئول با انتقاد از افزایش چندبرابری هزینه های تولید بیان کرد: قیمت برخی ریز مغذی ها از ۲۵ هزارتومان به ۹۰ هزار تومان افزایش یافته، ضمن آنکه کرایه های حمل به ازای هر کیلو حمل نهاده از ۱۸۰ تومان به ۴۰۰ تومان رسیده است که با وجود وزن ۲.۵ کیلویی مرغ زنده و مصرف ۵ کیلو دان، رقم‌ بسیار چشمگیر است اما متاسفانه بخش های نظارتی در بحث حمل و نقل نظارت چندانی ندارند.
حجت ادامه داد: با وجود گذشت سه ماه از سال ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب مرغ را اعلام نکرده است که این امر موجب شده تا مرغدار همچنان در سردرگمی به سر برد.
 خرید تضمینی تاثیری در تعادل قیمت مرغ ندارد
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ بیان کرد: آمار دقیقی از میزان خرید تضمینی مرغ در اختیار نداریم و پشتیبانی امور دام به عنوان متولی امر باید اعلام کند، اما آنچه مشخص است نحوه خرید تضمینی بر وضعیت بازار تاثیری نداشته است.
وی ادامه داد: پشتیبانی امور دام مرغی که در بازار عرضه می شود با نرخ ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری می‌کند که این نرخ همانند ۲ سال قبل است و مرغداران تمایلی به تحویل مرغ تولیدی با این نرخ ندارند و حال جای این سوال مطرح است که آیا قیمت مصوب ذرت و کنجاله سویا از ۲ سال قبل ثابت بوده که نرخ خرید تضمینی تغییری نداشته است؟
به گفته وی، پشتیبانی امور دام برای خرید مرغ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان شرایط خاصی را دارد که امکان آن برای بسیاری از واحدهای تولیدی فراهم‌نیست.
حجت در پایان با اشاره به دلایل عرضه قیمت مرغ با نرخ بالای ۱۲ هزار تومان در بازار تصریح کرد: عرضه مرغ با نرخ های بالا ارتباطی به واحدهای تولیدی ندارد و صنوف دیگر باید بر این مسئله نظارت کنند، هر چند این واقعیت وجود دارد که قیمت‌مرغ از شمال تا جنوب شهر متفاوت است.
 
(جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹) ۱۰:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها