پنج شنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۷:۵۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۴۳۸۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

معاون وزیر جهادکشاورزی: امسال ۶ میلیارد دلار محصول و نهاده کشاورزی وارد می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت اعلام کرد: برای تامین نیازهای اساسی کشور، امسال ۶ میلیارد دلار محصول و نهاده کشاورزی وارد می‌شود.

جواد وفابخش در جریان سفر به استان اردبیل و در دیدار با استاندار اردبیل با اشاره به واردات ۱۴ میلیارد دلار محصول و نهاده کشاورزی برای تامین نیازهای ضروری کشور در سال گذشته گفت: امسال این رقم کاهش یافته و هره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی در اولویت کاری وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.
وی با تاکید بر تلاش مسئولان و تولید کنندگان برای تامین نیازهای بخش کشاورزی از داخل کشور بیان کرد: کاهش میزان واردات کشاورزی، فشار زیادی را به بخش زراعت در داخل کشور برای جبران کسری تولید و تامین نیاز داخلی وارد می‌کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت اضافه کرد: به رغم این هدف گذاری سخت و کاهش چند برابری واردات، همه تلاش بر این است که با جهش در عرصه تولید، نیاز خود را از داخل تامین کنیم.
وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای این منظور اقدام به شناسایی قطب‌های مهم تولید محصولات و نهاده‌های کشاورزی کرده و بر افزایش تولید در چند استان از جمله خوزستان و اردبیل متمرکز شده است.
وفابخش با بیان این که وزارت جهاد کشاورزی در دو حوزه تولیدات دیم و آبی اهداف خود را با برنامه تدوین شده به پیش می‌برد، گفت: با این حال سیاست کشور در حوزه کشاورزی تولید و تامین نیازمندی‌ها از داخل بوده و بر این اساس برنامه‌ریزی شده است.
وی امکانات کشور را در عرصه کشاورزی محدود عنوان و بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی در صدد است تا قطب‌های کشاورزی کشور را احیا کرده و در فضای تحریم، جهشی را در تولید انواع محصولات کشاورزی داخلی رقم بزند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت اظهار کرد: بر همین اساس لازم است که قطب‌های تولید کشاورزی از جمله قطب استان اردبیل و خوزستان احیا و تقویت شده و برای رسیدن به این هدف، کشاورزی دانش محور و استفاده از فناوری نوین مورد توجه قرار گیرد.
وی اضافه کرد: در همین راستا بسته‌های کاملی برای حمایت از کشاورزان در قطب‌های تولید به خصوص برای سال زراعی آینده تدوین شده است.
وی با اشاره به بازدید خود از مزارع غلات استان اردبیل در شهرستان‌های پارس‌آباد، گرمی، بیله‌سوار، مشگین‌شهر و اردبیل گفت: شواهد نشان می‌دهد که دانش و فناوری مورد استفاده کشاورزان استان اردبیل خیلی ارتقا پیدا کرده و این امر نشانه توجه مسئولان استان به این بخش است.
وفابخش ادامه داد: استان اردبیل در زمنیه تولید محصولات اساسی و تامین نهاده‌های بخش تولید و زراعت از جمله در تولید بذر قابلیت بالایی دارد.
وی دشت مغان را دارای ظرفیت بالا برای تبدیل شدن به یکی از قطب‌های مهم تولید انواع محصولات استراتژیک حوزه کشاورزی دانست و گفت: تولید در این منطقه نیازمند حمایت است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت با تاکید بر ادامه پروژه‌های تحقیقات در زمینه تولید گندم و ذرت در استان اردبیل گفت: با به ثمر رساندن اقدامات تحقیقاتی، می‌توان بذر مرغوب و پرمحصول را در اختیار کشاورزان قرار داد.
استاندار اردبیل نیز در این دیدار با اشاره به اجرای پروژه بزرگ آبیاری مدرن در پایاب سد خداآفرین در دشت مغان گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید برای بهره‌برداری از ظرفیت تولیدی این پروژه ۴۵ هزار هکتاری، برنامه موثری را تدوین و اجرا کند.
اکبر بهنام‌جو با تاکید بر ضرورت توجه به ظرفیت داخلی در حوزه کشاورزی در فضای تحریم و فشار خارجی افزود: همه باید تلاش کنند تا بخش خصوصی، مدیریت تولید محصولات در حوزه کشاورزی را به دست گرفته و رونق و جهش تولید را رقم بزند.
وی اعطای امتیازات ویژه به تولید فناورانه و جهشی در حوزه کشاورزی توسط بخش خصوصی را ضروری خواند و بیان کرد: تولید در حوزه کشاورزی به خصوص در اراضی دارای طرح‌ آبیاری مدرن باید هدفمند و بر اساس نیازهای کشور باشد.
استاندار اردبیل بر تشکیل زنجیره تولید در عرصه کشاورزی به خصوص در مجتمع‎های کشت و صنعت مغان تاکید کرد و گفت: با تشکیل زنجیره تولید، ظرفیت تولید افزایش یافته و ارزش افزوده بیشتری در حوزه کشاورزی ایجاد می‌شود.
جواد وفابخش معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت پیش از دیدار با استاندار اردبیل از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در منطقه آراللوی شهرستان اردبیل بازدید کرده و با قابلیت‌های علمی و پژوهشی این مرکز در زمینه تولید بذر غلات آشنا شده و خواستار تقویت فعالیت این مرکز شد.
استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.
۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۴۵ هزار هکتار آن باغ، ۲۲۵ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.
امسال گندم در ۳۰۵ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان اردبیل کشت شده است و پیش می شود که ۵۸۰ تا ۶۰۰ هزار تن گندم در این استان تولید شود.
محصول گندم با حدود ۳۰۵ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.
اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس، رتبه اول تولید کلزا، رتبه دوم تولید سیب زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندر قند، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.
 
(پنج شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹) ۰۷:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها