سه شنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۵۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۴۳۵۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

احتمال درگیری ۲ استان دیگر با آفت ملخ صحرایی

سخنگوی سازمان حفظ نباتات با اشاره به درگیری استان خراسان رضوی با آفت ملخ صحرایی و احتمال درگیری دو استان دیگر، از آمادگی کامل برای مقابله با این آفت خبر داد.

محمدرضا میر  درباره آخرین وضعیت مبارزه با آفت ملخ‌های صحرایی گفت: درحال حاضر هشت استان کشور درگیر آفت ملخ صحرایی هستند که استان‌های سیستان و بلوچستان با سطح ۱۶۷ هزار و ۵۶ هکتار، هرمزگان با بیش از ۶۸ هزار هکتار و بوشهر با سطحی بیش از ۴۲ هزار هکتار بیشترین میزان آلودگی را دارند ضمن اینکه استان‌های کرمان، جنوب کرمان، فارس، خراسان جنوبی، خوزستان و خراسان رضوی نیز با این آفت درگیر هستند.
وی با بیان اینکه استان خراسان رضوی اخیراً با این آفت درگیر شده و حدود ۵ هزار هکتار نیز در این استان مبارزه انجام شده است، افزود: مجموع کل مبارزه با این آفت، ۳۷۱ هزار و ۸۵۵ هکتار است.
میر درباره اینکه آیا احتمال گسترش سطح آلودگی در استان خراسان رضوی وجود دارد؟، گفت: ما هم اکنون در اوج زمان مبارزه با آفت ملخ هستیم و تا پایان خردادماه و اوایل تیر در دوران پیک مبارزه با این آفت خواهیم بود بنابراین نمی‌توان پیش بینی کرد که دقیقاً چه اتفاقی خواهد افتاد و این امر بستگی به مسائل مختلف از جمله جهت وزش باد دارد اما احتمال گسترش سطح آلودگی وجود دارد.
وی اضافه کرد: علاوه بر هشت استان ذکر شده، امکان درگیری در دو استان ایلام و کهگیلویه و بویر احمد نیز وجود دارد بنابراین ما در این استان‌ها نیز سموم و تجهیزات مورد نیاز را تدارک دیده ایم و آمادگی کامل را برای مقابله با این آفت داریم.
ملخ‌های مشاهده شده در قم و تهران، ملخ‌های بومی هستند
میر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مباحث مطرح شده مبنی بر رؤیت ملخ در استان‌هایی مانند تهران و قم، گفت: جز هشت استان ذکر شده و دو استانی که عنوان شد احتمال آلودگی وجود دارد در سایر مناطق کشور شاهد حضور ملخ‌های صحرایی نیستیم و ملخ‌هایی که در این مناطق مشاهده می‌شود از انواع ملخ‌های بومی است.
وی با بیان اینکه ملخ‌های بومی شامل ملخ مراکشی، ایتالیایی، ملخ اسفگنتوس، ملخ شکم بادمجانی و ملخ شاخک بلند است و ملخی که در تهران و قم دیده شده نیز ملخ‌های مراکشی و اسفگنتوس هستند که جزو گروه ملخ‌های مهاجم به شمار نمی آیند.
میر تصریح کرد: اگر جمعیت این ملخ‌ها نیز انبوه شود و در فاز تهاجمی قرار بگیرند می‌توانند خسارت زا باشند وحتما با آنها مبارزه خواهد شد اما در حال حاضر جمعیت آنها به اندازه‌ای نیست که نیازمند مبارزه جدی باشد و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
 
(سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹) ۱۴:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها