دوشنبه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۷:۰۲
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۹۴۳۲۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

افزایش انفجاری قیمت مواد غذایی زیر سایه آزاد سازی سهام عدالت

درحالی که سهام عدالت آزاد شده و قدرت خرید موقتی برای مردم ایجاد کرده، دولت با حذف ارز دولتی واردات کالاهای اساسی و عدم ممانعت از افزایش قیمت مواد غذایی، نرخ این محصولات را در بازار به شدت افزایش داده است.

قیمت پراید 90 میلیون تومان شد، وزیر صنعت برکنار شد، سرپرست جدید وزارت صمت وارد بازار خودرو شد اما قیمت ها متعادل نشد؛ این روزها به نظر می رسد وزارت صمت تمرکز و فکر و ذکر خود را برای تنظیم بازار خودروسازی های دولتی گذاشته اما نتیجه مناسبی نیز در پی نداشته اما نرخ کالاهای اساسی و موادغذایی را طوری رها کرده که گویی تعمدی در کار است.
در سال جاری سهام عدالت آزاد شد و مبالغ قابل قبولی به دست بخشی از جامعه رسید، به نظر می رسد دولت از این شرایط برای برداشتن ارز اختصاصی به واردات برخی از کالاهای اساسی استفاده کرد و همچنین مانع گرانی و افزایش قیمت برخی دیگر از کالاهای اساسی نشد و منجر شده که شاهد افزایش قیمت انفجاری برخی کالاها باشیم به طوری که قیمت برنج خارجی بیش از دو برابر و تا مواردی سه برابر افزایش یافت.
افزایش قیمت 2 تا 3 برابری برنج خارجی در بازار 
ارز دولتی 4200 تومانی واردات برنج برداشته شده اما قیمت برنج خارجی در سامانه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات تغییری نکرده است و هر کیلوگرم برنج هندی و پاکستانی به ترتیب 8 هزار تومان و 8 هزار و 900 تومان ثبت شده اما این محصولات در بازار مصرف به قیمت های مختلفی مانند 13 هزار و 500 تومان، 14 هزار و 500 تومان، 14 هزار و 900 تومان و 15 هزار تومان  در بازار به فروش می رسد.
حبوبات گران قیمتی که دیگر جایگزین گوشت نیستند 
قیمت حبوبات نیز در بازار جهش داشته است  به طوری که شاهد عرضه حبوبات 40 هزار تومان و بیشتر برای هر کیلوگرم از این محصول در بازار هستیم.
بر اساس گزارش میدانی نرخ هر بسته 900 گرمی یک برند پرفروش 39 هزار و 500 تومان، برند های دیگر همین محصول به قیمت های مختلفی مانند 41 هزار تومان، 36 هزار و 900 تومان،  29 هزار و 900 تومان، 38 هزار و 500 تومان، 39 هزار و 900 تومان و 36 هزار تومان به فروش می رسد.
قیمت هر بسته 900 گرمی عدس ریز 26 هزار و 700 تومان قیمت گذاری شده است و  عدس درشت 31 هزار تومان تا 35 هزار تومان به فروش می ر سد.
قیمت هر بسته 900 تومانی  لوبیا چیتی 900 گرمی 29 هزار و 500 ، 40 هزار تومان ، 29 هزار و 900 تومان و 39 هزار و 500 تومان به فروش می رسد در حالی که انواع آن تا قبل از اسفند ماه سال گذشته هر بسته 900 گرمی از این محصول  در محدوده قیمتی 19 تا 22 هزار تومان و به صورت فله ای هر کیلوگرم آن  به قیمت 17 هزار تومان به فروش می‌رسید.
حبوبات همواره به عنوان یکی از جایگزینه های گوشت قرمز به حساب می آمد اما افزایش قیمت های بی سابقه این محصول را از سبد بخش زیادی از مردم خارج کرده است.
گفتنی است که در سال جاری ارز دولتی 4200 تومان به واردات حبوبات نیز اختصاص نمی یابد و با ارز نیمایی وارد می شود که نرخ حدود 15 هزار تومانی دارد.
قیمت سه رقمی گوشت قرمز در بازار 
بنابراین گزارش قیمت گوشت قرمز از سال قبل گران و خارج قدرت خرید بخش زیادی از افراد جامعه بود اما قیمت این محصول دوباره در سال جاری نیز افزایش یافت به طوری که قیمت هر کیلوگرم گوشت ران گوسفندی 125 تا 130 هزار تومان و شقه گوسفندی 95 تا 110 هزار تومان در تهران به فروش می رسد.
لبنیات در تکاپوی آزد سازی قیمتها 
محصولات لبنی که شامل قیمت گذاری دولت هستند از سال گذشته نرخ آنها تغییر نکرده است اما صنایع لبنی این بار به جای افزایش قیمت به دنبال آزاد سازی نرخ ها هستند.
گفتنی است که برخی از محصولات لبنی شامل قیمت گذاری مصوب و برخی دیگری نظارت دقیقی بر روی نرخ های آنها صورت نمی گیرد به طوری که در روز های اخیر قیمت یک محصول به یکباره از 15 هزار تومان به 21 هزار و 500 تومان افزایش یافت.
میوه های 145 هزار تومانی در بازار 
قیمت میوه ها نیز در بازار شرایط مناسبی برای مصرف کنندگان و حتی تولید کنندگان ندارد به طوری که برای خرید انواع میوه در شهری مانند تهران باید بیش از 5 هزار تومان هزینه کند و مشاهد شده که قیمت برخی از این محصولات در بازار تا 145 هزار تومان نیز قیمت گذاری شده است.
بنابراین گزارش زرد آلود با قیمتهای نظیر 25 هزار تومان و 60 هزار تومان، توت فرنگی 25 هزار تومان و 59هزار تومان و گیلاس به قیمت 148 هزار تومان به فروش می رسد.
قیمت هر کیلوگرم گوجه سبز برقان  5 هزار تومان تا 22 هزار تومان، توت سفید 6 تا 9 هزار تومان، هلو با قیمت های نظیر 25 هزار تومان، 30 هزار تومان در بازار به فروش می رسد.
بنابراین گزارش درحالی بخش از جامعه با بهره گیری از سهام عدالت، قدرت خرید آنها افزایش یافته است اما باید در نظر داشت که این قدرت خرید موقتی است و از طرفی این سهام عدالت در اختیار تمام افراد قرار نگرفته و بسیاری از افراد از آن محروم هستند.
 
(دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹) ۱۷:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها