یکشنبه / ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۴۳۰۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بلوچستان؛ قطب سلطان میوه‌های گرمسیری

شهرستان‌های سرباز، قصرقند، نیکشهر، راسک، دشتیاری و چابهار از قطب‌های انبه سلطان میوه‌های گرمسیری در سیستان وبلوچستان هستند و انبه کشت شده بیشتر در این مناطق برای تهیه ترشی و تازه خوری استفاده می‌شود.

شهرستان‌های سرباز، قصرقند، نیکشهر، راسک و دشتیاری و قسمتی از کنارک و چابهار به دلیل آب و هوای مساعد و زمین‌های حاصلخیز نخستین مناطقی در ایران هستند که برداشت میوه گرمسیری انبه در آن آغاز می‌شود.
انبه میوه‌ای سرشار از خواص و ویتامین‌های بسیار، اسیدهای عالی، کربوهیدرات‌ها و مواد معدنی فراوان است و می‌توان آن را سلطان میوه‌های گرمسیری نامید و دارای منابع غنی از ویتامین A، B، C و پتاسیم، کلسیم و آهن است.
میوه نارس انبه برای تهیه ترشی استفاده می‌شود و میوه رسیده آن نیز طعمی شبیه مخلوطی از هلو و آناناس دارد و این میوه آبدار و شیرین گرمسیری که به سلطان میوه‌های آسیایی معروف است طرفداران بسیاری دارد.
این میوه شیرین و خوش طعم از جمله پرمصرف‌ترین میوه‌ها در جهان است و رویش آن مختص مناطق گرمسیری بوده و قدمت آن به بیشاز چهار هزار سال پیش بر می‌گردد و مصرف آن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.
این درختان در مقابل سرما، گرما، باد گرم، تگرگ، باران های سیل آسا، زلزله، توفان و بارندگی مقاوم هستند و اوج گل دهی انبه در تعطیلات نوروز است که جلوه خاصی به طبیعت می‌دهد و فرصتی برای گردشگران فراهم می‌کند تا از زیبایی و عطر شکوفه های این درختان لذت برند.
میوه انبه علاوه‌بر مصارف خوراکی، آشپزی و آب میوه گیری، به عنوان طعم دهنده، رنگ دهنده و عطر نیز کاربرد دارد و زمان گل دهی درختان انبه از ابتدای اسفند آغاز و تا پایان فروردین ادامه دارد که در این زمان عطر شکوفه‌های درختان انبه به استقبال بهار و سال نو می‌رود.
درخت انبه قد بلندی دارد و برگ‌های آن کاربرد زینتی دارد و زمان گلدهی درختان انبه آخر دی تا نیمه فروردین است، امروزه یک دوم کل محصولات انبه دنیا به کشور هند تعلق دارد و علاوه‌بر این کشور، انبه در آمریکای شمالی، مرکزی، جنوبی، کارائیب، جنوب و مرکز آفریقا، استرالیا، چین، پاکستان و آسیای جنوب‌شرقی پرورش داده می‌شود.
ارقام سندری، فجری، لیلیوم، بیگم پالی، چوسا، هیری، سرولی، پیوندی و محلی از مهمترین ارقام انبه در شهرستان‌های منطقه بلوچستان هستند که از هر هکتار انبه سه تا ۱۲ تن محصول برداشت میشود و مقدار محصول بستگی به آب و هوا و میزان فعالیت کشاورز و رسیدگی به درختان انبه دارد.
نخستین برداشت انبه کشور در چابهار آغاز میشود
برداشت میوه گرمسیری انبه در چابهار هر ساله از سطح حدود ۱۰۰ هکتار از باغات کشاورزی شهرستان چابهار آغاز و برداشت این محصول تا اواخر خرداد و تیر ادامه دارد.
چابهار و دشتیاری با داشتن شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب با برخورداری از اقلیمی مستعد و طبیعی شرایط مناسبی را برای پرورش انواع میوه‌های گرمسیری، نیمه گرمسیری و تولید محصولات زراعی خارج از فصل داراست.
مدیرجهاد کشاورزی چابهار اظهارداشت: سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی این شهرستان افزون‌بر ۱۶ هزار و ۳۰۵ هکتار با تولید سالیانه ۳۸۹ هزار تن است که از این سطح سه هزار و پنج هکتار را محصولات باغی با ۲۰۹ هزار تن تولید و ۱۳ هزار و ۳۰۰ هکتار را محصولات زراعی با تولید ۱۸۰ هزار تن تشکیل می‌دهد.
نورالدین میرلاشاری مهمترین محصولات باغی چابهار را میوه‌های گرمسیری شامل موز، انبه، گواوا، چیکو، کنار پیوندی، تمر هندی، نارگیل و پاپایا عنوان کرد و افزود: از محصولات زراعی خارج از فصل مورد کشت در این شهرستان نیز می توان به کشت محصولات جالیزی، سبزی و صیفی جات نظیر پیاز، گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل سبز، علوفه و کلزا اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه ۲۷۰ هکتار از مجموع سطح زیرکشت محصولات باغی چابهار به کشت انبه اختصاص دارد که از این سطح ۱۵۰ هکتار را نهال و ۱۰۰ هکتار را درختان بارور تشکیل می‌دهند گفت: سالانه ۹۰۰ تن انبه در شهرستان چابهار تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.
مدیرجهاد کشاورزی چابهار تصریح کرد: سطح زیرکشت انبه نسبت به سال زراعی ۹۷ با توجه به توزیع تعداد پنج هزار اصله نهال پیوندی به صورت یارانه‌ای به کشاورزان افزایش یافته است.
وی افزود: از آنجاییکه میوه درخت انبه جهت مصارف فرآوری ترشی مورد استفاده قرار می‌گیرد به همین منظور به صورت سبز برداشت می‌کنند.
برداشت انبه از ۲۱۰ هکتار باغات قصرقند آغاز شده است
مدیرجهاد کشاورزی قصرقند گفت: برداشت انبه میوه‌ی گرمسیری بصورت نارس تا پایان تیر ادامه دارد و محصول برداشت شده به استان‌های خراسان رضوی، هرمزگان و فارس ارسال می‌شود.
عبدالناصر رئیسی افزود: در فصل برداشت انبه برای ۳۰۰ نفر از شهروندان قصرقندی به طور مستقیم و برای ۶۰۰ نفر هم طور غیرمستفیم شغل ایجاد می‌شود.
وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال بیش‌از پنج هزار تن انبه از باغات قصرقند برداشت شود افزود: ۶۱۰ هکتار از سطح باغات شهرستان سرباز و راسک به کشت این میوه گرمسیری اختصاص دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرباز گفت: برداشت انبه از سطح ۶۱۰ هکتار باغ‌های انبه راسک و سرباز آغاز شده و پیش‌بینی می شود امسال هفت هزار و ۴۲۵ تن انبه از سطح ۴۵۰ هکتار باغات این شهرستان‌ها برداشت و به بازار مصرف عرضه شود.
سعید نارویی ادامه داد: ۷۰ درصد انبه تولیدی این ۲ شهرستان جنوبی سیستان و بلوچستان بصورت کال برای تهیه ترشی انبه برداشت می‌شود.
وی بیان کرد: سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات بویژه میوه‌های گرمسیری یکی از نیازهای اصلی باغداران منطقه است که می‌تواند نقش مهمی در توسعه بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال پایدار ایفا کند.
مدیرجهادکشاورزی سرباز اظهارداشت: انبه کال تولیدی باغات سیستان و بلوچستان در کارگاه‌های داخل استان و کارخانجات استان هرمزگان برای تولید ترشی انبه استفاده می‌شود.
 
(یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹) ۱۲:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها