جمعه / ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۴۲۵۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بی توجهی به الگوی کشت دلیل مازاد تولید محصولات کشاورزی

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی گفت: با گذشت چند سال از مصوبه الگوی کشت، اما تاکنون عملیاتی نشده است.

جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه آشفتگی بازار محصولات کشاورزی ارتباطی به کشاورزان ندارد، اظهار کرد: در ۳ تا ۴ سال اخیر، کشاورزان همه ساله در تولید یکی از محصولات کشاورزی به سبب مازاد تولید دچار زیان شدند.
وی افزود: در سال ۹۶ کشاورزان از ناحیه انباشت پیاز، سال ۹۷ سیب زمینی، سال ۹۸ گوجه فرنگی و امسال پیاز متحمل زیان شدند.
حسینی ادامه داد: با توجه به مازاد تولید، دولت در سال گذشته به امر خرید تضمینی گوجه فرنگی ورود کرد تا کشاورزان متحمل زیان نشوند.
مشاور ارشد نظام‌صنفی بی توجهی به اجرای الگوی کشت را دلیل اصلی مازاد تولید محصولات کشاورزی اعلام کرد و گفت: اجرای الگوی کشت در قالب شعار تعریف شده و تاکنون عملیاتی نشده است.
وی اجرای الگوی کشت را مستلزم اجرای زیرساخت‌های لازم، سطح زیر کشت و برنامه ریزی صادرات و واردات اعلام کرد.
حسینی با بیان اینکه بی توجهی به الگوی کشت هدررفت منابع ملی را در بردارد، اظهار کرد: اگرچه قانون انتزاع می‌تواند به اجرای الگوی کشت کمک‌کند، اما متاسفانه با واگذاری امور از وزارت جهاد به وزارت صمت منابع ملی اعم از آب و خاک در حال نابودی است و دیگر تبدیل به سرمایه نمی‌شود.
وی ادامه داد: با اجرای الگوی کشت و برنامه ریزی تولید و صادرات علاوه بر رونق اقتصادی بخش کشاورزی، دولت به سبب خرید تضمینی متحمل زیان نمی‌شود.
این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با توجه به عدم اجرای الگوی کشت و برنامه تولید، کشاورزان با نگاه به بازار سال گذشته محصول تولید می‌کنند و از تولید محصول در نقطه به نقطه کشور بی خبر هستند.
 
(جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹) ۱۲:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها