چهارشنبه / ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۸
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۴۲۳۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس اقتصاد

۳ عامل دپو کالاهای خطوط تولید در بنادر

معاون فنی گمرک با تشریح سه عامل دپو کالاهای خطوط تولید در بنادر، از اختلاف حداقل 36 هزار کانتیری کالای موجود در ورودی‌های کشور میان سازمان بنادر با گمرک خبر داد.

مهرداد جمال ارونقی با اشاره به وضعیت موجودی کالاها در بنادر اظهار داشت: در حال حاضر کالاهای غیراساسی به دو شکل کانتینری و غیرکانتینری (فله) است. بخش فله شامل تجهیزات نیروگاه ها، پروژه های راهبردی دولت ، ماشین آلات خطوط تولید و انواع ماشین های خاص مورد استفاده در صنایع یا معادن در بنادر موجود است.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک با بیان اینکه ۸۰ درصد کالاهایی که در بنادر موجود است از جنس سرمایه ای و مورد نیاز خطوط تولید است،‌ تصریح کرد: علت ماندگاری این کالاها مربوط به مشکلات ارزی صاحبان کالا در انتقال ارز و ارائه اسناد مالکیت کالا، پروسه تامین نقدینگی جهت تودیع حقوق ورودی کالا و سایر مباحث است که باعث شده تا فرایند اظهار کالا به گمرک یا انجام تشریفات گمرکی زمانبر شود.
 معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به آمار سازمان بنادر در مورد کانتینرهای موجود در محوطه‌های بندری بیان داشت: براساس آخرین آمار اعلامی این سازمان ۸۶ هزار کانتینر TEU در بنادر وجود دارد.
وی ادامه داد: بررسی های گمرک نشان می‌دهد تعداد موجودی کانتینری کالاهای وارداتی در گمرکات کشور کمتر از ۵۰ هزار TEU کانتینر است که شامل کالاهای گروه ۱ و ۲ می‌شود.
معاون گمرک ایران با بیان اینکه سال گذشته با توجه به مشکلاتی که به وجود آمد حجم زیادی از کالاهای کانتینری به دلیل آنکه جزء کالاهای گروه ۴ بوده یا امکان ثبت سفارش آنها وجود نداشت، در بنادر و گمرکات رسوب کرده بود که تعداد موجودی کالاهای کانتینری در بنادر  به بیش از ۱۱۰ هزار کانتینر رسیده بود، افزود: پس از آن با پیشنهادات دستگاه‌های ذیربط از جمله گمرک  و در نهایت تدابیری که از سوی دولت اتخاذ شد بخشی از این کالاها ترخیص شدند و در حال حاضر طبق برآورد تعداد کانتینرها به کمتر از نصف کاهش یافته است.
 
(چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹) ۱۰:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها