سه شنبه / ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۴۲۱۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

مجوز صادرات مرغ با عوارض ۱۵۰۰ تومانی تمدید شد/ معرفی مرغداران آسیب‌دیده به بانک مرکزی

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت اعلام کرد: با دستور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و تصمیمات اتخاذ شده از سوی ستاد تنظیم بازار، صنعت مرغداری از حاشیه زیان خارج شد.

محمدرضا کلامی، ضمن اعلام مطلب فوق افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد با تدابیر اندیشیده شده صنعت مرغداری به سود معقولی رسیده است.
این مقام مسئول در خصوص دلایل شکل‌گیری بحران در ماه‌های ابتدایی سال در صنعت مرغداری گفت: افزایش میزان جوجه ریزی مازاد بر تقاضای بازار، سبب شد قیمت‌ها به کمتر از قیمت مصوب یا به عبارت دیگر قیمت تمام شده برسد؛ به عبارت دیگر افزایش میزان جوجه‌ریزی بالاتر از عدد مصوب کارگروه تنظیم بازار( یعنی 125 میلیون قطعه) توسط حدود 24 هزار مرغداری مجاز و بیش از 6 هزار مرغداری غیرمجاز در بهمن ماه سال 98 که مرغ آن در فروردین ماه به بازار عرضه می شود در شکل‌گیری این وضعیت موثر بود چرا که حجم جوجه‌ریزی با هدف بهره‌مندی از افزایش تقاضا در ماه مبارک رمضان به 141 میلیون قطعه رسید.
کلامی گفت: شرایط بازار ماه های نخست امسال، به دلیل شیوع کرونا متفاوت تر از سال های پیش بود و بسته شدن رستوران‌ها، هتل‌ها و غذاخوری‌ها زمینه کاهش شدید مصرف مرغ را ایجاد کرد.
وی درباره تغییرات قیمتی رخ داده در سطح بازار گفت: قیمت جوجه یک روزه در شرایط کنونی اصلاح شده و طبق گزارش‌های رسیده قیمت جوجه یک روزه از 11 هزار و 809 ریال در فروردین ماه سال جاری به بالاتر از دو هزار تومان رسیده که نوید جوجه‌ریزی مناسب را به سیاست گذار می‌دهد.
به گفته کلامی سقف جوجه‌ریزی برای دو ماه اردیبهشت و خرداد 105 میلیون قطعه تعیین شده است.
وی در جواب این پرسش که آیا تدابیری برای تامین نهاده‌های وارداتی صنعت دام و طیور اتخاذ شده است؛ گفت: هم اکنون با همکاری بانک مرکزی و تامین ارز مورد نیاز، حجم واردات ذرت با رشد روبرو شده است.
وی با اشاره به میزان واردات این نهاده مورد استفاده در صنعت دام و طیور افزود: از ابتدای امسال تا ابتدای خردادماه یک میلیون و 900 هزار تن ذرت وارد کشور شده که در مقایسه با یک میلیون و پانصد هزار تن وارداتی در سال 98 افزایشی 26 درصدی را نشان می‌دهد.
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت گفت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، تشکل‌های موضوعی صنعت مرغداری و وزارت جهاد کشاورزی متعهد شدند که با تعدیل میزان جوجه‌ریزی، قیمت‌های بازار بالاتر از قیمت مصوب سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان نباشد.
کلامی افزود: در همین دوره زمانی رکورد جمع‌آوری مرغ مازاد بازار توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور در اقدامی بی‌سابقه به روزانه 2000 تن افزایش یافت، این رقم در 10 سال گذشته 1000 تن بوده است.
وی اضافه کرد: با هدف ساماندهی بازار شرکت پشتیبانی امور دام کشور مکلف شد نسبت به جمع‌آوری مرغ مازاد بر ذخایر مصوب با نرخ مصوب و تا سایز 200/2 گرم اقدام نماید.
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت ادامه داد: در عین حال وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد مشروط بر حفظ تعادل بازار مرغ نسبت به جمع‌آوری تخم مرغ مازاد و صادرات مازاد مرغ مادر گوشتی تا سقف 6 هزار تن بدون عوارض صادراتی به‌گونه‌ای که قیمت جوجه‌ یک‌روزه با نرخ مصوب عرضه شود، اقدام کند.
به گفته وی صادرات گوشت مرغ شرکت پشتیبانی امور دام کشور توسط مباشرین بخش خصوصی طرف قرارداد با شرکت مذکور (برای نو و کهنه نمودن ذخایر گوشت مرغ) بدون پرداخت عوارض صادراتی بلامانع اعلام شد و در سایر موارد عوارض صادراتی گوشت مرغ از 5000 تومان به 1500 تومان کاهش یافت.
این مقام مسئول اضافه کرد: همچنین مقرر شده است وزارت جهاد کشاورزی فهرست واحدهای تولیدی زنجیره تامین گوشت مرغ را که به دلیل افزایش تولید و کاهش مصرف مرغ ناشی از بروز بیماری کرونا، دچار مشکل نقدینگی شده‌اند را جهت به تعویق انداختن سررسید پرداخت حداقل به مدت 6 ماه، رسماً به بانک مرکزی اعلام کند تا بر اساس مصوبه دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا اقدام لازم در این خصوص صورت گیرد.
کلامی اطمینان داد با توجه به حجم ذخایر قابل توجه مدیریت بازار طی دو ماه آتی تضمین شده است و وزارت جهاد نیز متعهد شده است تدابیر لازم برای تداوم تولید را در نظر بگیرد.
به گفته وی درخواست تمدید دوره کاهش عوارض صادرات مرغ و صدور مجوز صادرات با عوارض 1500 تومانی نیز ارائه شد که با موافقت حاصل شده تا پایان خرداد ماه مجوز صادرات مرغ با عوارض 1500 تومانی تمدید شده است.
گفتنی است؛ در حال حاضر قیمت مرغ گرم بین 11 هزار و پانصد تا 12 هزار و 500 تومان در میدان بهمن و 12 هزار و 500 تومان تا 13 هزار تومان در خرده فروشگا‌های است.
 
(سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹) ۱۰:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها