یکشنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۴۱۷۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کشاورزان مقصر تولید مازاد صیفی هستند؟

مشاور نظام صنفی کشاورزی ضمن انتقاد از مقصر خواندن کشاورزان در تولید مازاد محصولات صیفی گفت: زیرساخت‌های اجرای الگوی کشت در کشور فراهم نیست.

سید جعفر حسینی در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه کشاورزان مقصر تولید مازاد صیفی جات از جمله پیاز و گوجه فرنگی در سالجاری هستند، اظهارداشت: بارها تاکید کرده‌ایم که الگوی کشت را با ابلاغ یک بخشنامه به جهاد کشاورزی استان‌ها نمی‌توان اجرا کرد. طی سالهای گذشته شاهد بودیم که این اقدام نه میزان تولید را کنترل کرد و نه منجر به تعادل قیمتی شد.
وی اضافه کرد: کشاورزان در زمان کشت، براساس اطلاعات بازار سال گذشته و شرایط موجود اقدام به کشت محصول می‌کنند.
وی افزود: بعنوان کشاورزی که سالهاست به امر تولید مشغول هستم در جواب متولیان امر که کشاورزان را مقصر افزایش تولید مازاد می‌خوانند باید از آنان سوال کنم که کشاورز چه محصولی باید کشت کند؟ نیاز کشور به محصول پیشنهادی شما چقدر است؟ تا کنون محصول پیشنهادی شما در بقیه نقاط کشور چه میزان کشت شده است؟ اگر کشاورزان دیگری در نقطه دیگری از کشور قصد کشت همان محصول پیشنهادی شما را داشتند از کجا بدانند ظرفیت کشت تمام شده است؟ چه راهکاری در نظر دارید که پزشک، کارمند، ساختمان ساز، راننده و...... که با ورود استیجاری شأن به عرصه تولید به خودشان و من کشاورز آسیب می‌زنند جلوگیری کنید؟
این مقام مسئول تاکید کرد: تمام این موارد نیازمند این است که متولیان امر از میزان صادرات و واردات محصول پیشنهادی با خبر باشند و بدون اجازه آنان نه محصولی همزمان با برداشت وارد کشور شود و نه تعرفه‌ای بر صادرات محصول اعمال شود؛ که البته با توجه به لغو قانون تمرکز چنین امکانی هم وجود ندارد.
حسینی تصریح کرد: متأسفانه زیرساخت‌های لازم برای اجرای دقیق الگوی کشت وجود ندارد و مسئولان چه در زمان مازاد تولید و چه در زمان بروز کسری، کشاورزان را مقصر می‌دانند اما هنگام خودکفایی آن را نتیجه برنامه ریزی دقیق خود عنوان می‌کنند.
وی تاکید کرد: آیا از دست رفتن دستاوردی مانند قانون تمرکز که کشاورزی و کشاورزان را دچار مشکلات جدی کرده نتیجه اقدامات مسئولانی نیست که در حال حاضر به دلیل فراهم نبودن همین زیرساخت‌ها قادر به اجرای طرح الگوی کشت نیستند؟
پیش از این برخی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی عدم اجرای برنامه‌های کشت ابلاغی توسط کشاورزان را دلیل افزایش تولید برخی محصولات صیفی از جمله پیاز عنوان کرده بودند.
 
(یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹) ۱۴:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها